H πρόταση των δύο ανεξάρτητων Περιφερειακών Συμβούλων, Παναγιώτη Κουνάκη και Άγγελου Ανανία, για σύσταση ενός δικτύου νησιών κρουαζιέρας, στο οποίο θα μετέχουν τα Λιμενικά Ταμεία των νησιών, Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, που ήδη δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα, κατατέθηκε και στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων Ν. Αιγαίου, η οποία αναμένεται να την εξετάσει και να λάβει την σχετική απόφαση.
Η αποστολή της πρότασης από τους 2 Περιφερειακούς Συμβούλους, κ.κ. Κουνάκη και Ανανία, προς τους δημάρχους των νησιών Ρόδου, Σαντορίνης, Μυκόνου, Πάτμου, Κω, Καρπάθου, Σύμης, Πάρου, Μήλου, Νάξου και Σύρου, έτυχε της θερμής ανταπόκρισης εκ μέρους των Δημάρχων, οπότε αναμένεται με ενδιαφέρον η εξέταση της από την ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, ως συλλογικό όργανο των Δήμων, για την λήψη της τελικής απόφασης.
Νησιά που δραστηριοποιούνται, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, στην κρουαζιέρα, μπορούν να αποτελέσουν το βασικό κορμό ενός δικτύου, το οποίο θα έχει ως κύριο ρόλο του την προώθηση, με χάραξη διαδρομής διασύνδεσης των συγκεκριμένων προορισμών στην αγορά της κρουαζιέρας.
Τα νησιά που αναφέρονται στην πρόταση είτε είναι ήδη υποδοχείς κρουαζιέρας είτε διαθέτουν τις απαιτούμενες λιμενικές υποδομές για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου είδους θαλάσσιου τουρισμού, ενώ η διευρυμένη συνεργασία συγκεκριμένης στόχευσης που προτείνεται να δημιουργηθεί θα μπορέσει να λειτουργήσει προωθητικά και σε γειτονικά μικρότερα νησιά.
Η επιλογή να κινηθεί η συγκεκριμένη πρόταση μέσω της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, αποτελεί μία κίνηση, η οποία πέραν του συμβολικού της, σε πολιτικό επίπεδο, χαρακτήρα, εδράζεται και στην πραγματική διάσταση αντιμετώπισης του θέματος, καθώς αφορά σε νησιά της Περιφέρειας, οπότε η αυτοδιοίκηση του α΄ βαθμού θα είναι αυτή που πρωτίστως θα πρέπει να βρει κοινά «πατήματα», να συγκεκριμενοποιήσει την πρόταση και να θέσει τις προοπτικές αποτελεσματικότητας προς την υλοποίηση της
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο πρόεδρος της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, Δήμαρχος Ρόδου, Φώτης Χατζηδιάκος για την αποδοχή της πρότασης «Λαμβάνοντας τα δεδομένα ότι η πορεία της κρουαζιέρας είναι φθίνουσα για τα νησιά της Δωδεκανήσου και εκτός κάποιων εξαιρέσεων και των Κυκλάδων, αλλά και την ανάγκη της λειτουργίας των Λιμενικών Ταμείων στη μορφή που είναι σήμερα ή με μικρές συνενώσεις, δημιουργήθηκε ο προβληματισμός για το πώς μπορούμε να συνεργαστούμε για να αντιμετωπίσουμε αυτά τα δύο θέματα.
Σε αυτό ήρθε η πρόταση των δύο ανεξαρτήτων Περιφερειακών Συμβούλων προς όλους τους Δημάρχους και με την λογική για το ποιος μπορεί να συντονίσει την λειτουργία των Λιμενικών Ταμείων προς την κατεύθυνση της κρουαζιέρας και ενδεχομένως μελλοντικά και σε άλλα θέματα, εγώ σαν πρόεδρος της ΠΕΔ είχα την υποχρέωση να φέρω το θέμα στο συλλογικό όργανο και με τους συναδέλφους Δημάρχους να συζητήσουμε την πρόταση για το δίκτυο νησιών για την κρουαζιέρα».
Στα Λιμενικά Ταμεία η διαχείριση της κρουαζιέρας
Αναλύοντας το σκεπτικό της πρότασης, στο κείμενο δημοσιοποίησης της, σημειώνεται ότι «ο θαλάσσιος τουρισμός και ειδικά η κρουαζιέρα φθίνει με πολύ γοργούς ρυθμούς. Αυτές οι μορφές τουρισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την επιχειρηματικότητα και το λιανεμπόριο των νησιών, που περνάει και θα περάσει ακόμα μεγαλύτερη κρίση.
Η Τουρκία δυστυχώς δεν θεωρείται ακόμα ασφαλής προορισμός και η Ανατολική λεκάνη της Μεσογείου ακόμα δεν έχει σταθεροποιηθεί ώστε να αποτελέσουμε ένα ενιαίο δρομολόγιο».
Με τα προαναφερόμενα ως τα κύρια στοιχεία της συλλογιστικής της πρότασης των δύο Περιφερειακών Συμβούλων, η στρατηγική προώθησης της κρουαζιέρας, προτείνεται να αναληφθεί από τους ίδιους του Δήμους, μέσω των Λιμενικών τους Ταμείων, που θα μετέχουν συνεργατικά για την προώθηση πακέτων κρουαζιέρας και θα περιλαμβάνουν τα συνεργαζόμενα νησιά.
Καθώς, όπως επισημαίνεται, τα Λιμενικά Ταμεία των Δήμων, που έχουν την ευθύνη των λιμανιών, δεν διαθέτουν ούτε την τεχνογνωσία, ούτε το προσωπικό για να τα λειτουργήσουν με σύγχρονες μεθόδους και εξωστρέφεια, οπότε προτείνεται η σύσταση ενός Περιφερειακού Συμβουλίου Κρουαζιέρας (South Aegean Cruise Cluster), το οποίο να απαρτίζεται από τα Λιμενικά Ταμεία των νησιών που έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και των νησιών αυτών που θα ήθελαν να ξεκινήσουν να δημιουργούν τις προϋποθέσεις να έχουν προσεγγίσεις».
Όπως είναι αυτονόητο, στην εν λόγω συνεδρίαση της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, η οποία θα πραγματοποιηθεί εντός του Σεπτεμβρίου, θα κληθούν να συμμετάσχουν και οι πρόεδροι των Λιμενικών Ταμείων των νησιών και σύμφωνα με το σχετικό ενημερωτικό σημείωμα της ΠΕΔ, προτείνεται ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Νοτίου Δωδεκανήσου, Μιχάλης Χριστοδούλου, «θα αναλάβει πρωτοβουλίες για τη συνεργασία μεταξύ των λιμενικών ταμείων του Νοτίου Αιγαίου προκειμένου να γίνουν συντονισμένες κινήσεις για την τόνωση και προώθηση του θαλάσσιου τουρισμού».
Συνδυασμένες παροχές
Οι Δήμοι των νησιών, που έχουν ήδη γίνει αποδέκτες κρουαζιέρας και διαθέτουν τις λιμενικές υποδομές, προτείνεται «να συνάψουν ένα σύμφωνο συνεργασίας, κατά το οποίο να μπορούν να δημιουργήσουν ένα πακέτο παροχών, ώστε να καταστήσουν το προϊόν της κρουαζιέρας στο Αιγαίο αυτόνομο και οικονομικά ελκυστικό».Όπως συγκεκριμένα δήλωσε ο κ. Κουνάκης «αν οι Δήμαρχοι ενώσουν δυνάμεις και δώσουν συνδυαστικές παροχές και κίνητρα στις εταιρείες κρουαζιέρας, τότε θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα ανεξάρτητο δρομολόγιο, που θα περιλαμβάνει αυτά τα νησιά….
Οι Δήμαρχοι μπορούν μόνοι τους να κάνουν κάτι εξαιρετικό».
Σύμφωνα με τα προτεινόμενα θα μπορούσε να συνδυαστούν οι παροχές των λιμανιών των νησιών του δικτύου, αναλόγως των δυνατοτήτων του κάθε νησιού, ώστε το ένα να παρέχει βελτιωμένες τιμές ελλιμενισμού, το άλλο μειωμένη τιμή νερού, ενώ από κοινού να αναλάβουν όχι μόνο τις δράσεις αλλά και τα κόστη προώθησης και προβολής στην αγορά της κρουαζιέρας.
«Αυτό που πρέπει να κάνουμε κατανοητό στις εταιρείες κρουαζιέρας είναι ότι η Ελλάδα και ειδικά τα νησιά μας, μπορούν να ανταποκριθούν στην κρουαζιέρα», σημείωσε ο κ. Κουνάκης, με την επισήμανση ότι μπορούν να ανοίξουν και νέοι, προορισμοί, σε γειτονικά νησιά, όπως επιζητούν οι εταιρείες.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται στην πρόταση ότι πρέπει «να εξοπλιστούμε με αξιοπιστία και βήματα τέτοια, ώστε σε μια πενταετία από τώρα, να θεωρείται το δίκτυο που θα δημιουργηθεί αυτόνομο από άλλους, μη ελληνικούς προορισμούς, ασφαλές και ελκυστικά επωφελές από τις εταιρείες τις κρουαζιέρας».
Εκ μέρους του Αντιπροέδρου της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, Γιώργου Μαραγκού, ο οποίος εκπροσωπεί στο συλλογικό όργανο τις Κυκλάδες, σχολιάστηκε η πρόταση ότι «είναι ενδιαφέρουσα, διότι εστιάζει στα νησιά τα οποία θέλουμε να επενδύσουμε και να εστιάσουμε στην περεταίρω ενδυνάμωση της κρουαζιέρας. Η δημιουργία ενός δικτύου μεταξύ των λιμένων που ήδη υποδέχονται κρουαζιέρα, θα δώσει μία προστιθέμενη αξία στο σύνολο της κρουαζιέρας στο Αιγαίο και μπορεί να συμβάλλει θετικά στην μεταφορά τεχνογνωσίας μεταξύ των Λιμενικών Ταμείων».
Τεχνοκρατική υποστήριξη
Σε ότι σχετίζεται με την προώθηση, η πρόταση δεν αφορά στους αυτοδιοικητικούς που θα αναλάβουν αυτό τον ρόλο, αλλά στην ύπαρξη ενός τεχνοκράτη, ο οποίος, όπως διευκρίνισε ο κ. Κουνάκης, «θα είναι αυτός που θα το παρακολουθεί και θα βρίσκεται σε ετοιμότητα έναντι όλων των εξελίξεων».
Άλλωστε όπως σημειώνεται και στο κείμενο της πρότασης, θα πρέπει να γίνεται η «αξιοποίηση όλων αυτών των πόρων που κάθε προορισμός έχει, σε ένα μεγάλο σχηματισμό συνεργασίας, υπό την καθοδήγηση ενός τεχνοκράτη, ώστε να παρουσιαστεί ένα πακέτο συγκροτημένο και όχι διασπασμένο.
Να αφουγκράζεται μέσω των επιχειρηματιών του χώρου όλες τις ανάγκες και τις νέες τάσεις».
Με δεδομένη την τεχνοκρατική υποστήριξη του εγχειρήματος, η έκκληση προς τους Δημάρχους αναφέρει «τεχνοκράτες με γνώσεις της ελληνικής πραγματικότητας, εμπειρία και διασυνδέσεις πάνω στο αντικείμενο, που έχουν δώσει τα διαπιστευτήρια τους, υπάρχουν διαθέσιμοι, η διάθεση σας να συνεργαστείτε χρειάζεται και η αρωγή από όλους τους παραγωγικούς φορείς και την αγορά που είμαστε σίγουροι πως θα έχετε».
Πρόταση που αγνοήθηκε
Για την ιστορία να σημειωθεί ότι δεν πρόκειται για μία νέα πρόταση η οποία προέκυψε ξαφνικά, αλλά για ένα σχέδιο το οποίο είχε προταθεί προ διετίας στην περιφερειακή αρχή, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να τύχει ουδεμίας ανταπόκρισης.
Όπως δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο κ. Κουνάκης «Το σκεπτικό μου, από την αρχή που είχα καταθέσει αυτή την πρόταση, ήταν να δημιουργήσουμε με τα Λιμενικά Ταμεία έναν σχηματισμό τέτοιο που να κάνουμε την κρουαζιέρα ελκυστική για τα νησιά μας».
Άλλωστε, το ζητούμενο εξ αρχής, εκ μέρους της περιφερειακής αρχής ήταν να διεκδικηθεί κυβερνητική απόφαση για να περάσουν τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία στην Περιφέρεια, με πρόσχημα τα υδατοδρόμια, οπότε η συγκεκριμένη πρόταση δεν έτυχε ενδιαφέροντος και προσοχής.
Όπως ο κ. Χατζηδιάκος διευκρίνισε «η κίνηση που έγινε επί προηγούμενης κυβέρνησης, για την μετατροπή των Λιμενικών Ταμείων σε ενιαίο Περιφερειακό, βρήκε αντίθετους όλους του Δήμους των νησιών, διότι θεωρώ ότι η διαχείριση και η εποπτεία μπορεί να γίνει καλύτερα από τους Δήμους που μετέχουν σε ένα Λιμενικό Ταμείο. Πρέπει να υπάρχουν συντονισμένες ενέργειες των Λιμενικών Ταμείων προκειμένου να αναπτύξουν όλες τις δράσεις του θαλάσσιου τουρισμού».
Διευκρίνισε δε ότι σε ότι αφορά στην αρμοδιότητα διαχείρισης τέτοιων θεμάτων, «στις αρμοδιότητες της Περιφέρειας είναι ψηλά η αναπτυξιακή πολιτική του τόπου. Από εκεί και πέρα δεν αναλώνεται η Περιφέρεια σε επιμέρους ζητήματα που είναι αρμοδιότητας των Δήμων. Άλλωστε σύμφωνα με τον Καλλικράτη δεν τίθεται σχέση ιεράρχησης μεταξύ των δύο βαθμών αλλά σχέση συνεργασίας και συναλληλίας. Είναι ξεκάθαροι οι ρόλοι και οι σχέσεις. Επομένως κάθε βαθμίδα αυτοδιοίκησης έχει τον δικό της ρόλο. Υπάρχουν περιφερειακές πολιτικές που να καλύπτουν τις ανάγκες όλων των νησιών. Το «καπέλωμα» κάποιων ενεργειών δείχνει ανωριμότητα στα πολιτικά πράγματα γιατί η συνεργασία είναι αυτή που φέρνει το αποτέλεσμα…
Δεν γίνεται κανένα έργο χωρίς συνεννόηση Δήμων με Περιφέρεια. Ακόμη και εάν δεν ταιριάζουμε πολιτικά είμαστε υποχρεωμένοι να συνεργαστούμε, να έχουμε καλή αυτοδιοικητική σχέση. Αυτός είναι ο ρόλος μας και είμαστε υποχρεωμένοι να τον υπηρετήσουμε. Οποιεσδήποτε άλλες σκοπιμότητες είναι ή εκ του πονηρού ή ανώριμες».Από την πλευρά του ο πρόεδρος του παραρτήματος Κυκλάδων της ΠΕΔ, Δήμαρχος Σύρου-Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός, σημείωσε ότι «επιθυμούμε το πλαίσιο μίας καλής συνεργασίας και στο πλαίσιο της συνέργεια που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, οι οποίοι είναι οι Δήμοι, τα Λιμενικά Ταμεία, η Περιφέρεια, το υπουργείο Ναυτιλίας, δεν επιζητούμε κανενός είδους αντιπαλότητα».
Η εξέταση της πρότασης από την ΠΕΔ Ν. Αιγαίου
Η πρόταση κατατέθηκε προς την ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, με τον πρόεδρο της, Δήμαρχο Ρόδου, Φώτη Χατζηδιάκο, να προτίθεται να εισηγηθεί το θέμα στην επόμενη συνεδρίαση του οργάνου, εξετάζοντας το με το σύνολο των συμμετεχόντων Δημάρχων, οι οποίοι θα κληθούν να λάβουν και την τελική απόφαση.
Αιτιολογώντας την κατάθεση της πρότασης στην ΠΕΔ Ν. Αιγαίου ο κ. Κουνάκης, ανέφερε στην «Κοινή Γνώμη» ότι «υπάρχει γόνιμο έδαφος, γιατί οι Δήμαρχοι βλέπουν ότι είναι πιο ευέλικτοι όταν δρουν μόνοι τους και η ΠΕΔ μπορεί να προσφέρει και να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση. Άλλωστε οι Δήμαρχοι έδειξαν ότι όλοι θέλουν τη δημιουργία αυτού του δικτύου».
Όπως ο ίδιος σημείωσε «Η διάθεση που έδειξαν είναι θετική» και αυτό αφορά στο να γίνει ένα σχήμα πιο ευέλικτο από το πολυμελές συμβούλιο κρουαζιέρας που υπάρχει σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο.
Σε πρώτη φάση, η ΠΕΔ αναλαμβάνει να καταγράψει τις απόψεις των Δημάρχων και εν συνεχεία, να καταρτιστεί ένα σχέδιο δράσης.
Ο πρόεδρος της ΠΕΔ κ. Χατζηδιάκος κατέστησε σαφές για τον ρόλο του συλλογικού οργάνου λέγοντας ότι «Η ΠΕΔ είναι το συντονιστικό όργανο που θα μπορέσει να συζητήσει πολιτικά και να ζητήσει τεχνοκρατική στήριξη για θέματα κοινά που αφορούν τα νησιά και να συντονίσει τις δράσεις και τις ενέργειες.
Βρήκα πρόσφορο έδαφος από τους συναδέλφους Δημάρχους περί δημιουργίας δικτύου νησιών και στην επόμενη συνεδρίαση θα το δούμε συλλογικά. Μετά τις δυσκολίες που περάσαμε τα τρία τελευταία χρόνια τώρα βρίσκουμε τον βηματισμό μας για να αντιμετωπίσουμε μεγάλα θέματα, όπως αυτό».
Από την πλευρά του ο κ. Μαραγκός ενημέρωσε ότι «κατόπιν επικοινωνίας και με τον πρόεδρο της ΠΕΔ, θα εισαχθεί στο αρμόδιο συλλογικό όργανο των Δήμων η πρόταση προς συζήτηση, διαβούλευση, εξειδίκευση και βελτίωση προκειμένου να λάβουμε μία ισχυρή απόφαση, που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε ολόκληρο το Αιγαίο».
Πηγή : http://www.koinignomi.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου