19 Απρ 2012

Η ΖΗΜΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΝΕΟΙ ΚΤΗΤΟΡΕΣ



Η απαξίωση της εκκλησίας της Σκοπιανής και άλλων από κάποιους κτήτορες
. Η παραδοσιακή έννοια της λέξης κτήτορας ,όπως αυτή καθορίζεται εκατοντάδες χρόνια τώρα,έχει αρχίσει να παρεξηγείται και αυτή αππό τους νέους κτήτορες που κάνουν νεοτερισμούς,δηλαδή του κεφαλιού τους,και παγκοσμιοποιούν μια συνήθεια,που πιστέψτε με δεν έχει καθόλου τέτοια ανάγκη. 

Είναι κάτι σαν τάμα στούς εκλειπόντες προγόνους και είθεισται ο γιός και η κόρη στη μνήμη του πατέρα η μητέρας κτήτορα,να κρατούν την παράδοση που θέλει να οργανώνουν τα πανηγύρια στηρίζοντάς τα οικονομικά και με προσωπική εργασία (σοβαντισμα,ασβέστωμα,λάτρα,σερβίρισμα,ψάλσιμο,σφάξιμο,μα-γείρεμα,τραγούδι και οργανοπαιξία)

.Είναι λοιπόν συνήθως κληρονομική συνήθεια. Κάποιοι τηρούν πιστά αυτά που κληρονόμησαν .Κάποιοι όμως ξεφτίλισαν τον όρο. θα σας πω τα λίγα που ξέρω για την αποδόμηση του ιερού αυτού καθήκοντος. Στην Αγ μαρίνα πρόσφατα,στο πανηγύρι,έβαλαν μεγάφωνα που έπαιζαν λαικές επιτυχίες. Στο πανηγύρι του Σωτήρα,άρχισαν να ψήνουν σουβλάκια και μπύρες και να τα πουλάνε σε ένα πανηγύρι που οι χωρικοί,άλλοτε, έφερναν σταφύλια και κρασί,προς ευλογία και η φάβα είναι εκατοντάδες χρόνια τώρα η παραδοσιακή δωρεάν προσφορά των κτητόρων,εις μνήμη των πεθαμένων τους

.Με λίγα λόγια δεν πρέπει να πουλιέται τίποτα.Υπερ της εκκλησίας θα ακούσετε να λένε ,κι εννοούν ,υπέρ της καταστροφής της κάθε παλιάς εκκλησίτσας με ελεεινές προσθήκες ,με αντικατάσταση παλιών κουφωμάτων από αλουμινένια κτλ. Ερχονται οι νεοέλληνες να πάρουν το γνωστό αναψυκτικό που έκαψε τα μαλλιά του Τζάκο,στα βλαστάρια τους για να τα παραγεμίσουν ακόμα και αυτό το απόγευμα που έφυγαν απο το κέντρο για να πάνε σε ένα έρημο ξωκκλήσι,με ασπαρτάμη.Ετσι είναι ο Ελληνας :K Μ, και το μόνο που του έμεινε από την κλασσική περίοδο,είναι η λέξη ,κλασσικός. Να και τα πλαστικά και τα αλουμινένια σκουπίδια που κανένας δεν τα μαζεύει μετά το τέλος του πανηγυριού,μόνο ότι δεν το'χει πάρει ο αέρας θα μαζευτεί του χρόνου.

 Και ερχόμαστε στο μέγα ,στο απόλυτο κιτς,της Σκοπιανής,από την λέξη σκοπός-λόγω της μαγευτικης της θέσης- κι όχι από τους γνωστούς άθλιους. Εκει οι κτήτορες έχουν δώσει ρέστα: Tι ανακαινήσεις χτύπησαν στην καμαρωτή εκκλησιά,ξηλώνοντας καθετί παλιό ,τι προσθήκες σουβλακερί της φόρτωσαν από το πλάι καταστρέφοντας την ιερή αυστηρή κυκλαδική αρχιτεκτονική που επέλεξε για αυτήν ο Σπέρας.Που έγραψε για αυτήν ο Ελύτης ,που μελοποίησε ο Θοδωράκης. 



Στα πιο σκοτεινά τους σημεία τα έγραψαν όλα αυτά και ως απαύγασμα και έξαρση της νοημοσύνης τους ,η καμπάνα της εκκλησιάς ,έγινε μέσα σε μια μέρα μπλέ σαν τους κόκκους του ΑΒΑΞ. Ναι την έβαψαν και αυτήν μιας και περίσσευε μπογιά.Πήγε να την χτυπήσει καμαρωτά ο κτήτορας,τσίγκινος ο ήχος της καμπάνας!Ε ρε γλέντια! 

Το πανηγύρι δε ,το κατάντησαν όνομα και πράγμα,και πουλάνε κι εκεί σουβλάκια ,καταπατώντας κάθε παράδοση και καταπατώντας την νηστεία της ημέρας.Φάτε ,φάτε!Μα μου λέει μια κτητόρισσα,ο κόσμος το "ζητάει". Ετσι μπράβο ντέ,κάντε το "αγοραίο" κι αυτό να τελειώνουμε,φέρτε και λαικές αοιδούς εθνικών οδών κι ότι άλλο ζητάει ο κοσμάκης,και πολύ αργήσατε.Μάλλον εγώ είμαι η καθυστερημένη . Α μη ξεχάσετε τα πιάτα! 

 

11 σχόλια:

  1. και εσυ που τα λες ολα αυτα σε ποιο πανηγυρι εισαι κτητορας να ερθουμε να δουμε την παραδοση??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΛΙΒΑΝΙΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΤΗΤΟΡΑΣ ΣΚΟΠΙΑΝΗΣ22 Απριλίου 2012 στις 2:14 μ.μ.

    ΣΕ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΟΣΑ ΑΝΑΦΕΡΑΤΕ ΚΥΡΙΑ 'Η ΚΥΡΙΟΣ "ΚΑΡΧΑΡΙΑΣ",ΝΑ ΜΑΣ ΑΠΟΔΕΙΞΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΣΚΟΠΙΑΝΗΣ: ΠΟΤΕ ΠΟΥΛΗΘΗΚΑΝ ΣΟΥΒΛΑΚΙΑ;;;;ΠΟΤΕ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ ΚΟΥΦΩΜΑΤΑ ΜΕ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ;;;ΠΟΤΕ ΑΠΟΞΥΛΩΘΗΚΕ ΚΑΤΙ ΤΟ ΠΑΛΙΟ;;;ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΓΙΝΑΝ ΟΛΕΣ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΑΛΧΗΜΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΑΤΕ;;ΣΑΣ ΕΡΩΤΩ ΛΟΙΠΟΝ,ΕΣΕΙΣ ΣΕ ΠΙΟ ΕΞΩΚΛΗΣΙ ΕΙΣΑΣΤΕ ΚΤΗΤΟΡΑΣ 'Η ΚΤΗΤΟΡΙΣΣΑ;;;ΠΟΙΕΣ ΟΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΕΧΕΤΕ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΤΟ ΒΡΑΧΟ ΠΟΥ ΛΕΓΕΤΑΙ ΣΕΡΙΦΟΣ;ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΚΤΗΤΟΡΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΚΤΗΤΟΡΙΣΣΕΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΜΕΡΑΚΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΟΥΜΕ ΟΡΘΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ,ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΣ ΔΕ ΤΟ Ο,ΤΙ ΠΑΛΙΟ ΥΠΑΡΧΕΙ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΑΑΠΗΤΕ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕ ΚΑΙ ΑΝΩΝΥΜΕ ΦΙΛΕ ΕΙΜΑΙ ΚΤΗΤΟΡΑΣ ΣΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΣΩΤΗΡΑ ΣΤΗΝ ΜΑΥΡΗ ΣΥΚΙΑ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΖΟΜΑΙ ΓΟΥΝΑΡΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΟΥ ΒΙΣΕΤΖΟΥ ΤΟΥ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΡΩΤΑ ΣΤΗΝ ΣΚΟΠΙΑΝΗ ΕΡΧΟΜΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΕΧΩ ΦΙΛΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΓΟΥΝΑΡΕΙΚΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΑΣΚΗΣΕ Ο/Η BLOGER ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΚΑΚΟΠΡΟΑΙΡΕΤΗ ΑΦΟΡΟΥΣΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΑΣΧΟΛΗΘΗΚΕ Η ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΚΤΗΤΟΡΩΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΘΙΓΕΙ ΑΝΑΛΥΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΩς ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΑς ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΕΙ ΔΕΝ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΕ ΟΥΤΕ ΤΗΝ ΕΡΓΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΑΣ ΟΥΤΕ ΤΙΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΣΑΣ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΛΗΣΣΙΑ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΕ ΟΜΩΣ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΗ Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΠΟΥ ΕΙΜΑΙ ΚΤΗΤΟΡΑΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΔΕΧΘΩ ΝΑ ΠΟΥΛΑΜΕ ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΠΥΡΕΣ ΟΥΤΕ ΝΑ ΨΗΝΟΥΜΕ ΣΟΥΒΛΑΚΙΑ ΚΑΙ ΘΑ ΑΠΟΧΩΡΗΣΩ ΑΝ ΑΥΤΟ ΜΟΥ ΤΟ ΕΠΙΒΑΛΕΙ Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΚΑΘΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΔΙΑΦΩΝΩ ΠΟΥ ΤΑ ΒΙΟΛΙΑ ΠΑΙΖΟΥΝ ΣΤΟ ΚΑΦΕΝΕΔΑΚΙ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΚΛΗΣΙΑ Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΕΚΛΗΣΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΜΕ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΚΑΙ ΑΛΕΙΩΝΕΤΑΙ ΑΝ ΠΡΟΣΘΕΤΟΝΤΑΙ ΚΤΗΡΙΑ Η ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΥΘΑΙΡΕΤΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΚΤΗΤΟΡΩΝ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΣΤΟ ΓΛΕΝΤΙ ΑΛΛΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΑΣΧΕΤΑ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΚΤΗΤΟΡΕΣ Η ΟΧΙ Η ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ ΔΙΝΕΙ Ο ΚΤΗΤΟΡΑΣ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ ΝΑ ΦΑΕΙ ΕΝΑ ΠΙΑΤΟ ΦΑΒΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΙΔΙΟΤΕΛΗΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΓΑΠΗ ΑΓΑΠΗΤΕ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕ ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΤΗΣ ΣΚΟΠΙΑΝΗΣ ΝΑ ΜΗΝ ΠΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΚΤΗΤΟΡΕΣ ΝΑ ΠΙΝΟΥΝ ΜΠΥΡΕΣ ΚΑΙ ΟΥΙΣΚΥ ΠΑΡΟΛΑ ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΑΜΦΙΣΒΗΤΩ ΤΗΝ ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΚΑΙ Η ΣΚΟΠΙΑΝΗ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΕΝΑ ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΟΠΩς ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ ΤΗΣ ΣΕΡΙΦΟΥ ΑΝ ΑΥΤΟ ΑΓΑΠΑΤΕ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΑΣ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΟΥ BLOGER ΝΑ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΠΟΥ ΤΙΜΑΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ ΕΝΑ ΤΕΤΟΙΟ ΣΟΒΑΡΟ ΘΕΜΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ ΜΕ ΟΛΟ ΤΟ ΣΕΒΑΣΜΟ
    ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΟΥΝΑΡΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Aλήθεια είναι όλα όσα γράφεις Γιάννη και λίγα λες υπάρχουν και χειρότερα

    Makis Livanios

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΔΗΣΤΗΧΕΙΑ ΠΛΕΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΕΡΙΦΟ ΕΙΝΑΙ Η ΝΕΟΛΕΑ ΤΗΣ ΔΗΣΤΗΧΩΣ ΤΗΠΟΤΑ ΔΕΝ ΘΑ ΑΛΑΞΗ ΣΑΦΤΟ ΤΟ ΝΗΣΗ ΤΟΝ ΚΟΤΣΟΜΠΟΛΙΔΩΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΧΡΗΣΤΟΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΝΗΓΗΡΙΑ ΕΙΣΑΣΤΑΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΑΓΑΠΗΤΑΙ ΓΙΑΝΝΗ ΓΟΥΝΑΡΗ ΣΕ ΞΕΡΩ ΑΠΩΤΕΛΗΣ ΕΞΕΡΕΣΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΕΡΙΦΟ ΕΥΤΗΧΩΣ .ΜΑΖΕΨΕ ΛΟΙΠΟΝ ΟΛΟΥΣ ΑΦΤΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΙΖΟΥΝ ΚΤΗΤΟΡΕΣ ΝΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΕΙΣ ΤΗ ΕΙΝΑΙ ΚΤΗΤΟΡΑΣ ΒΕΒΑΙΑ ΦΕΡΗ ΕΥΘΗΝΗ ΚΑΙ Ο ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ ΤΗΣ ΕΚΛΗΣΗΑΣ .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΔΗΣΤΗΧΩΣ ΚΗΡΙΕ ΛΙΒΑΝΙΕ Ο καρΧΑΡΙΑΣ ΣΟΥ ΤΑ ΛΕΙ ΣΩΣΤΑ ΕΣΕΙ ΚΑΙ Η ΠΑΡΕΑΣΟΥ ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΤΑΙ ΤΟ ΚΑΛΗΤΕΡΟ ΠΑΝΗΓΗΡΗ ΤΗΣ ΣΕΡΙΦΟΥ ΕΝΑ ΑΙΣΧΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΑΝΩΝΥΜΕ ΦΙΛΕ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΛΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ναι βρεθικα και εγω σαφτο το πανιγιρι μετα από πολλα χρονια ξενιτιας και πραγματικα δεν πιστεβα αυτό που εβλεπα.Τα ποτιρακια του κρασιου με σεριφιοτικο κρασι εγιναν ποτιρια πλαστικα με μπυρες .Τα παλια τα χρονια οι κτήτορες στην σκοπιανη επρεπε να φιλοξενισουν τους επισκεπτες τωρα η κτήτορες χορεβουν ολη την νυχτα με της ποδιες ενο το γλεντη λογικα είναι για τους επισκεπτες. Επισης αν θυμαμαι καλα μιχανιματα για τα οργανα δεν ειχαν εκινα τα χρονια .Και μη μου πιτε κυριε ανωνυμε και κυριε Λιβανιε που είμαι και εγω κτήτορας,μαφτο το ειρονικο το υφος, .Να μαθετε να δεχεστε την κρητηκη Και ναμαθετε επισις ότι της Σεριφου τα πανιγιρια δεν είναι για να κονομαται από το καφενιο που εχετε στισι εκι.ουτε να πουλαται μπυρες.οι κτήτορες κερναναι τους επισκεπτες το κρασι που εχουν στα κουρουπιατους,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ευχαριστώ για την παρεμβασή σας ανώνυμε φίλε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. TO PANIGIRH THS SKOPIANHS HNAI POLY KONTA GIA NA DOYME POSO EXETE KATALABH AFTA POY SAS GRAFOYME AGAPITH FILI KTOITORES .eki ua hmaste kai emeis gia na doymai thn paradosi me filikoys xeretismoys opatrioths sas /////

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...