Τους παράγοντες που δύναται να οδηγήσουν στη μείωση των ακτοπλοϊκών ναύλων, την επιβατική κίνηση, το αυξητικό τουριστικό ρεύμα, την αναγκαιότητα νέων ναυπηγήσεων πλοίων, αλλά και τις απαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις επεσήμαναν οι Έλληνες ακτοοπλόοι, κατά τη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο Σύνδεσμός Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).
Με καίριες επισημάνσεις των στοιχείων που καταγράφηκαν εντός του 2016, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης, με την παραδοχή ότι η χρονιά που πέρασε ήταν από τις καλύτερες σε επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών, ότι υπήρξε σταθερότητα σε ότι αφορά στην καταγραφόμενη κίνηση, ότι ευνοϊκά λειτούργησε η μείωση της τιμής του πετρελαίου, έθεσε το πλάνο των προοπτικών του επόμενου έτους για τους ακτοπλόους.
Ως σημαντική δε χαρακτηρίζεται η νομοθετική διευθέτηση δύο καίριων ζητημάτων για τον χώρο, τόσο σε ότι αφορά στην αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας όσο και του συντονισμού των αεροπορικών με τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια.
Σταθερή επιβατική κίνηση
Μειωμένος τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των Ελλήνων επιβατών, όμως λόγω της αύξησης των επιβατών από το εξωτερικό οι δείκτες της επιβατικής κίνησης παρουσιάζονται σταθεροί από το 2014, με τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ να επισημαίνει ότι «Παρά τη σταθεροποίηση της κίνησης δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η κίνηση, σε σύγκριση με το 2009 είναι μειωμένη κατά 3.300.000 περίπου επιβάτες».
Από το 2009 μέχρι το 2015 η επιβατική κίνηση ακολούθησε την πτώση του ΑΕΠ, με απώλεια 18.500.000 επιβατών και 4.400.000 οχημάτων.
Το 2015 και 2016 μεγάλος αριθμός μεταναστών που ξεπερνούν τις 800.000 μετακινήθηκε από τα νησιά του Β. Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, πλην όμως μειώθηκε σημαντικά η τουριστική κίνηση στα νησιά τα οποία επλήγησαν από το μεταναστευτικό.
Ως καλή χρονιά χαρακτηρίστηκε το 2016 για την ακτοπλοΐα καθώς παρουσίασε αύξηση περίπου 1% σε σχέση με το 2015, ενώ για το 2017 ο κ. Σακέλλης προέβλεψε σταθεροποίηση με ενδεχόμενη μικρή αύξηση.
Όπως είπε «για το 2017 και τα επόμενα χρόνια προβλέπουμε σταθεροποίηση της κίνησης με πιθανότητα μικρών αυξήσεων. Παρά την συνεχιζόμενη και αναμενόμενη μείωση του εσωτερικού τουρισμού, τα επόμενα χρόνια προβλέπουμε την σταθεροποίηση της κίνησης με πιθανότητα οριακών αυξήσεων με την προϋπόθεση βέβαια ότι ο εισερχόμενος τουρισμός παραμένει στα σημερινά επίπεδα ή αυξάνεται».
Τιμολογιακή πολιτική και μείωση εισιτηρίων
Το μεταφορικό έργο επηρεάστηκε θετικά και από την εφαρμογή, εκ μέρους του συνόλου των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ευέλικτης τιμολογιακής πολιτικής, η οποία εφαρμόστηκε μέσα στο 2016, με παροχή προσφορών που διευκόλυναν τις μετακινήσεις κυρίως των νησιωτών και των τακτικών επιβατών.
Το μέσο μεταφορικό κόστος στην οικονομική θέση τη θερινή περίοδο μειώθηκε περίπου κατά 10%, ενώ οι προσφερόμενες εκπτώσεις των εταιρειών στους ναύλους των οχημάτων κυμαίνονται πλέον από 30-50%.
Σαφής δε και κατηγορηματική η αντίθεση του ΣΕΕΝ στην αύξηση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, με τον πρόεδρο του να σημειώνει ότι ο Σύνδεσμός τάσσεται υπέρ μιας συζήτησης για την περαιτέρω μείωση των ναύλων.
Προς αυτή δε την κατεύθυνση τείνει και η πρόταση του ΣΕΕΝ για κατάργηση των λιμενικών τελών ως μη αποδοτικά όταν αυτά δεν επενδύονται προς όφελος των επιβατών, καθώς όπως επεσήμανε ο κ. Σακέλλης, πρόκειται για έναν παράγοντα που μπορεί να λειτουργήσει υπέρ της επιζητούμενης μείωσης.
Έντονος κρίνεται ο ανταγωνισμός που δέχεται ο κλάδος της ακτοπλοΐας από τις αεροπορικές μεταφορές, με τον κ. Σακέλλη να αναφέρει σχετικά ότι «Το 2016 έγινε αισθητός περισσότερο από κάθε άλλη φορά ο ανταγωνισμός μεταξύ θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών».
Όπως σημείωσε «Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οι θαλάσσιες και οι αεροπορικές μεταφορές αποτελούν μεν ξεχωριστές ανεξάρτητες υπηρεσίες, αλλά λειτουργούν εναλλάξιμα και ανταγωνιστικά καθώς απευθύνονται στο ίδιο επιβατικό κοινό και ανταγωνίζονται άμεσα στους προορισμούς και αγορές που εξυπηρετούν και οι δύο».
Ναυπηγική πρόκληση κι ευκαιρία
Η αναγκαιότητα ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου, όπως αυτή θα προκύψει για την επόμενη δεκαετία, θα οδηγήσει στη ναυπήγηση νέων πλοίων, οπότε τώρα είναι η εποχή που δίνεται μία μεγάλη ευκαιρία αλλά και πρόκληση για την επανασύσταση των ελληνικών ναυπηγείων.
Σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, «Οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί αλλά και η έλλειψη στη διεθνή αγορά κατάλληλων πλοίων για τις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες θα μας οδηγήσει στην ναυπήγηση νέων πλοίων. Η ναυπηγική μας βιομηχανία πρέπει να είναι έτοιμη. Πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για την κάλυψη των αναγκών από τα ελληνικά ναυπηγεία. Στην ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου την περίοδο 1995 - 2015 η ναυπηγική μας βιομηχανία ήταν απούσα. Υπολογίζουμε ότι την περίοδο που προαναφέραμε οι εταιρείες ναυπήγησαν περισσότερα από 46 πλοία αξίας μεγαλύτερης των 4 δισ. Από αυτά μόνο δυο ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα με παραγγελίες πριν το 2000. Είναι πράγματι κρίμα να χαθεί μια δεύτερη ευκαιρία όταν μάλιστα έχουμε αποδείξει ότι υπάρχει η τεχνογνωσία και η βούληση εκ μέρους των εταιρειών μας».
Όμως έθεσε ως βασική παράμετρο, πρωτίστως να λυθούν σημαντικά προβλήματα όπως το θέμα των εγγυητικών, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις, ενώ τέθηκε ως υποσημείωση ότι υπάρχουν ελληνικές εταιρείες που μπορούν να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση για τις υποδομές που απαιτούν οι νέες ναυπηγήσεις.
Οι θέσεις επί των νομοθετικών εξελίξεων
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε εκ μέρους του κ. Σακέλλη στις εξελίξεις που αναμένονται σε νομοθετικό επίπεδο, με αναφορά στην κατάρτιση των τριών επιτροπών στις οποίες συμμετέχει και ο ΣΕΕΝ.
Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στην επιτροπή συνδυασμένων μεταφορών, που εξετάζει τον συντονισμό των θαλάσσιων και αεροπορικών συγκοινωνιών, στην επιτροπή που επεξεργάζεται την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και κυρίως του νόμου 2932/01, όπως και την επιτροπή για την αναμόρφωση του Προεδρικού Διατάγματος 120/1997.
Σε ότι αφορά στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου, ο κ. Σακέλλης ενημέρωσε ότι στις συναντήσεις με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας οι αλλαγές που πρότειναν οι ακτοοπλόοι βασίζονται σε συγκεκριμένες αρχές όπως η μείωση του λειτουργικού κόστους, η αποποινικοποίηση του κλάδου, η περαιτέρω απελευθέρωση των υπηρεσιών με πρότυπο τις γραμμές της Αδριατικής, η απαλλαγή των εταιρειών από την επιβολή υποχρεωτικών εκπτώσεων στα εισιτήρια και η βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Πέραν όμως αυτών, κατά τον κ. Σακέλλη, δύο καίρια για τους ακτοπλόους ζητήματα παραμένουν εκκρεμή και αυτά είναι η συζήτηση και η υπογραφή νέας σύμβασης εργασίας, καθώς η προηγούμενη έληξε τον Δεκέμβριο του 2016 και η συνάντηση με τη νέα διοίκηση του ΟΛΠ.
Πηγή : http://www.koinignomi.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου