Δέκα χρόνια πέρασαν σχεδόν από την εγκληματική, για όλους εμάς, πράξη της βύθισης του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond της Κυπριακής εταιρείας Louis Cruises στην καλντέρα της Σαντορίνης και δυστυχώς το ναυάγιο είναι ακόμη εκεί, ρυπαίνοντας καθημερινά το φυσικό περιβάλλον και απειλώντας όλο και περισσότερο με ανεπανόρθωτη καταστροφή καθώς η διάβρωσή του συνεχίζεται. Το φράγμα της ντροπής για την υποτιθέμενη προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος συνεχίζει να μας θυμίζει την εγκληματική πράξη που έγινε πριν δέκα χρόνια σχεδόν, αλλά και αδράνεια και την αδιαφορία του κρατικού μηχανισμού που περιορίζεται μόνο σε προσωρινές «λύσεις» της βιτρίνας…
Δυστυχώς μέχρι σήμερα η πολιτεία δεν αντιμετώπισε αποτελεσματικά το πρόβλημα, παρόλο που όλες οι μέχρι σήμερα δικαστικές αποφάσεις δικαιώνουν το πάγιο αίτημα του Θηραϊκού λαού για ανέλκυση του ναυαγίου. Η Ελληνική δικαιοσύνη, στον ανώτατο βαθμό της, με την τελεσίδικη απόφαση 515/2016 του Αρείου Πάγου, αναγνώρισε την ύπαρξη σοβαρής και εξακολουθητικής θαλάσσιας ρύπανσης που συνέβη και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και κατ’ επέκταση την ανάγκη ανέλκυσης του ναυαγίου. Ταυτόχρονα αποφάσισε τελεσίδικα για την ενοχή του Πλοιάρχου του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου αλλά και του Διευθυντή Επιχειρήσεων της συνδιαχειρίστριας εταιρείας Core Marine LTD.
Το ναυάγιο του Sea Diamond κρέμεται κυριολεκτικά στο χείλος ενός υποθαλάσσιου γκρεμού βάθους 300 μέτρων. Περιέχει περισσότερους από 300 τόνους μαζούτ και μεγάλες ποσότητες τοξικών και επικίνδυνων ουσιών στο εσωτερικό του. Σύσσωμη η επιστημονική κοινότητα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και αποδέχεται τη ναυαγιαίρεση ως τη βέλτιστη λύση προκειμένου να αποφευχθεί τεράστια οικολογική καταστροφή. Ταυτόχρονα όμως, το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει την ανέλκυση κάθε ναυαγίου από τους υπαίτιους και τους έχοντες την ευθύνη για αυτό, δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη. Παρά τις αποφάσεις όλων των ποινικών και αστικών δικαστηρίων για την ενοχή των υπευθύνων της πλοιοκτήτριας, αυτοί συνεχίζουν να υπεκφεύγουν. Ο κρατικός μηχανισμός, παρά την παράλληλη και αυτοτελή, από το νόμο, υποχρέωσή του να προβεί το ίδιο στις αναγκαίες ενέργειες αποκαταστάσεως της βλάβης σε περίπτωση κωλυσιεργίας, αδράνειας ή μη συμμορφώσεως των υπευθύνων, εδώ και 10 χρόνια αδρανεί και δεν ασκεί την απαιτούμενη πίεση στον πλοιοκτήτη προς την μόνιμη επίλυση του προβλήματος.
Η Ομάδα Εργασίας ΥΝΑΝΠ – ΥΠΕΝ που συστάθηκε πέρυσι με αρμοδιότητα το συντονισμό των ενεργειών και τη συνδρομή στο έργο του Δ.Λ.Τ. Θήρας για την διαχείριση του ναυαγίου, συνεδρίασε μόνο μία φορά στις 23/6/2016 και μέχρι σήμερα δεν έχει αποδώσει κάποιο χειροπιαστό και ωφέλιμο έργο. Αποδεδειγμένα, η ρύπανση στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου είναι καθημερινή, αλλά ωστόσο κανένα πρόστιμο δεν επιβάλλεται πλέον στους υπεύθυνους αυτού. Το Αστικό Εφετείο Πειραιά για τις αστικές αποζημιώσεις που συνεδρίασε στις 22/9/2016, εξέδωσε πρόσφατα μη οριστική απόφαση (αρ. 51/2017) με την οποία διατάσει: α) τη διενέργεια Πραγματογνωμοσύνης από δύο καθηγητές του ΕΜΠ για το εφικτό της ανέλκυσης και τον κατά προσέγγιση υπολογισμό του κόστους αυτής και β) τη διενέργεια δεύτερης Πραγματογνωμοσύνης από δύο άλλους καθηγητές του ΕΜΠ για το εάν το Sea Diamond αποτελεί εστία εκπομπής ρυπογόνων και επιβλαβών ουσιών για το ανθρώπινο και το φυσικό περιβάλλον της περιοχής.
Κάτι τέτοιο προϋποθέτει τη συμμετοχή από πλευράς του Ελληνικού Δημοσίου για την κάλυψη του κόστους των μετρήσεων και των μελετών που απαιτούνται για να γίνει η σχετική πραγματογνωμοσύνη (βιντεοσκοπήσεις για την επικαιροποίηση του ναυαγίου, δειγματοληψίες κλπ). Και αυτά είναι διαδικασίες που από καιρό ζητάμε από τα αρμόδια υπουργεία, αλλά ποτέ δεν εισακουστήκαμε. Παρά τις μελέτες του Πολυτεχνείου Κρήτης, παρά τις τελεσίδικες αποφάσεις των ποινικών δικαστηρίων μέχρι και το Άρειο Πάγο, ουδείς φαίνεται να ενδιαφέρεται σοβαρά για την επίλυση του προβλήματος.
Ύστερα από τον δεκαετή συνεχόμενο αγώνα του Θηραϊκού λαού και μετά από την πρόσφατη ανέλκυση του πολύ μεγαλύτερου κρουαζιεροπλοίου Costa Concordia στη γειτονική μας Ιταλία, συνειδητοποιούμε πλέον ότι η ανέλκυση του Sea Diamond είναι ένα ζήτημα που, πρωτίστως, απαιτεί πολιτική βούληση.
Γι’ αυτό, για άλλη μία φορά ζητάμε την πολιτική παρέμβαση και την ενεργό δράση των αρμοδίων Υπουργών αλλά και του ιδίου του Πρωθυπουργού της χώρας, προκειμένου να εφαρμοστεί η ισχύουσα νομοθεσία και οι αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης στο θέμα του ναυαγίου του Sea Diamond. Ζητάμε να ληφθούν οι κατάλληλες πρωτοβουλίες και αποφάσεις προκειμένου να απομακρυνθεί επιτέλους αυτή η οικολογική βόμβα που απειλεί με περιβαλλοντική καταστροφή την καλντέρα μας, το Αιγαίο μας αλλά και την εικόνα της πατρίδας μας σε όλο τον κόσμο. Είναι άλλο ένα απομεινάρι της περιόδου των διαπλεκόμενων επιχειρηματικών συμφερόντων και της κρατικής αδράνειας που απαιτεί την προσοχή μας για την αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ισονομίας.
Πηγή : http://www.koinignomi.gr/
Δυστυχώς μέχρι σήμερα η πολιτεία δεν αντιμετώπισε αποτελεσματικά το πρόβλημα, παρόλο που όλες οι μέχρι σήμερα δικαστικές αποφάσεις δικαιώνουν το πάγιο αίτημα του Θηραϊκού λαού για ανέλκυση του ναυαγίου. Η Ελληνική δικαιοσύνη, στον ανώτατο βαθμό της, με την τελεσίδικη απόφαση 515/2016 του Αρείου Πάγου, αναγνώρισε την ύπαρξη σοβαρής και εξακολουθητικής θαλάσσιας ρύπανσης που συνέβη και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και κατ’ επέκταση την ανάγκη ανέλκυσης του ναυαγίου. Ταυτόχρονα αποφάσισε τελεσίδικα για την ενοχή του Πλοιάρχου του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου αλλά και του Διευθυντή Επιχειρήσεων της συνδιαχειρίστριας εταιρείας Core Marine LTD.
Το ναυάγιο του Sea Diamond κρέμεται κυριολεκτικά στο χείλος ενός υποθαλάσσιου γκρεμού βάθους 300 μέτρων. Περιέχει περισσότερους από 300 τόνους μαζούτ και μεγάλες ποσότητες τοξικών και επικίνδυνων ουσιών στο εσωτερικό του. Σύσσωμη η επιστημονική κοινότητα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και αποδέχεται τη ναυαγιαίρεση ως τη βέλτιστη λύση προκειμένου να αποφευχθεί τεράστια οικολογική καταστροφή. Ταυτόχρονα όμως, το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει την ανέλκυση κάθε ναυαγίου από τους υπαίτιους και τους έχοντες την ευθύνη για αυτό, δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη. Παρά τις αποφάσεις όλων των ποινικών και αστικών δικαστηρίων για την ενοχή των υπευθύνων της πλοιοκτήτριας, αυτοί συνεχίζουν να υπεκφεύγουν. Ο κρατικός μηχανισμός, παρά την παράλληλη και αυτοτελή, από το νόμο, υποχρέωσή του να προβεί το ίδιο στις αναγκαίες ενέργειες αποκαταστάσεως της βλάβης σε περίπτωση κωλυσιεργίας, αδράνειας ή μη συμμορφώσεως των υπευθύνων, εδώ και 10 χρόνια αδρανεί και δεν ασκεί την απαιτούμενη πίεση στον πλοιοκτήτη προς την μόνιμη επίλυση του προβλήματος.
Η Ομάδα Εργασίας ΥΝΑΝΠ – ΥΠΕΝ που συστάθηκε πέρυσι με αρμοδιότητα το συντονισμό των ενεργειών και τη συνδρομή στο έργο του Δ.Λ.Τ. Θήρας για την διαχείριση του ναυαγίου, συνεδρίασε μόνο μία φορά στις 23/6/2016 και μέχρι σήμερα δεν έχει αποδώσει κάποιο χειροπιαστό και ωφέλιμο έργο. Αποδεδειγμένα, η ρύπανση στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου είναι καθημερινή, αλλά ωστόσο κανένα πρόστιμο δεν επιβάλλεται πλέον στους υπεύθυνους αυτού. Το Αστικό Εφετείο Πειραιά για τις αστικές αποζημιώσεις που συνεδρίασε στις 22/9/2016, εξέδωσε πρόσφατα μη οριστική απόφαση (αρ. 51/2017) με την οποία διατάσει: α) τη διενέργεια Πραγματογνωμοσύνης από δύο καθηγητές του ΕΜΠ για το εφικτό της ανέλκυσης και τον κατά προσέγγιση υπολογισμό του κόστους αυτής και β) τη διενέργεια δεύτερης Πραγματογνωμοσύνης από δύο άλλους καθηγητές του ΕΜΠ για το εάν το Sea Diamond αποτελεί εστία εκπομπής ρυπογόνων και επιβλαβών ουσιών για το ανθρώπινο και το φυσικό περιβάλλον της περιοχής.
Κάτι τέτοιο προϋποθέτει τη συμμετοχή από πλευράς του Ελληνικού Δημοσίου για την κάλυψη του κόστους των μετρήσεων και των μελετών που απαιτούνται για να γίνει η σχετική πραγματογνωμοσύνη (βιντεοσκοπήσεις για την επικαιροποίηση του ναυαγίου, δειγματοληψίες κλπ). Και αυτά είναι διαδικασίες που από καιρό ζητάμε από τα αρμόδια υπουργεία, αλλά ποτέ δεν εισακουστήκαμε. Παρά τις μελέτες του Πολυτεχνείου Κρήτης, παρά τις τελεσίδικες αποφάσεις των ποινικών δικαστηρίων μέχρι και το Άρειο Πάγο, ουδείς φαίνεται να ενδιαφέρεται σοβαρά για την επίλυση του προβλήματος.
Ύστερα από τον δεκαετή συνεχόμενο αγώνα του Θηραϊκού λαού και μετά από την πρόσφατη ανέλκυση του πολύ μεγαλύτερου κρουαζιεροπλοίου Costa Concordia στη γειτονική μας Ιταλία, συνειδητοποιούμε πλέον ότι η ανέλκυση του Sea Diamond είναι ένα ζήτημα που, πρωτίστως, απαιτεί πολιτική βούληση.
Γι’ αυτό, για άλλη μία φορά ζητάμε την πολιτική παρέμβαση και την ενεργό δράση των αρμοδίων Υπουργών αλλά και του ιδίου του Πρωθυπουργού της χώρας, προκειμένου να εφαρμοστεί η ισχύουσα νομοθεσία και οι αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης στο θέμα του ναυαγίου του Sea Diamond. Ζητάμε να ληφθούν οι κατάλληλες πρωτοβουλίες και αποφάσεις προκειμένου να απομακρυνθεί επιτέλους αυτή η οικολογική βόμβα που απειλεί με περιβαλλοντική καταστροφή την καλντέρα μας, το Αιγαίο μας αλλά και την εικόνα της πατρίδας μας σε όλο τον κόσμο. Είναι άλλο ένα απομεινάρι της περιόδου των διαπλεκόμενων επιχειρηματικών συμφερόντων και της κρατικής αδράνειας που απαιτεί την προσοχή μας για την αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ισονομίας.
Πηγή : http://www.koinignomi.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου