29 Ιαν 2017

Αρχισε η «ναυμαχία» για τον έλεγχο του Αιγαίου

Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr
Με το βλέμμα στην επόμενη μέρα της ελληνικής ακτοπλοΐας ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα, η μάχη για τη διεκδίκηση της Hellenic Seaways. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, τέσσερις εταιρείες κατέθεσαν προσφορά για την εξαγορά του 40,44% του μετοχικού κεφαλαίου της ακτοπλοΐκής εταιρείας, μεταξύ των οποίων οι Μινωικές Γραμμές του Ιταλού επιχειρηματία, Em. Grimaldi.
Χωρίς συγκεκριμένο ορίζοντα ολοκλήρωσης άρχισε την περασμένη εβδομάδα η μάχη για την απόκτηση του ελέγχου της Hellenic Seaways, η οποία εξελίσσεται σε πολύφερνη νύφη για Έλληνες αλλά και ξένους επενδυτές. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, συνολικά τέσσερις υποψήφιοι κατέθεσαν πρόταση για το 40,44% που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς στο μετοχικό κεφάλαιο της ακτοπλοϊκής εταιρείας, ξεπερνώντας τις προσδοκίες που υπήρχαν στην αγορά. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι πέραν των Μινωικών Γραμμών, οι οποίοι έχουν καταστήσει σαφές το έντονο ενδιαφέρον τους, μέσα από τις δημόσιες τοποθετήσεις της διοίκησής τους στην Ελλάδα και στην Ιταλία το «παρών» στο διαγωνισμό που διενεργεί η Lazard έδωσαν ακόμη μια ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία, μια βορειοευρωπαϊκή ακτοπλοϊκή εταιρεία και ένα επενδυτικό fund, που έχει ήδη παρουσία σε ελληνικό ακτοπλοϊκό όμιλο.
Παρότι στην παρούσα φάση η εκδήλωση ενδιαφέροντος δεν είναι δεσμευτική, η ύπαρξη τεσσάρων μνηστήρων δείχνει τη δυναμική και την αξία της Hellenic Seaways και προμηνύεται πως θα δοθεί σκληρή μάχη για την τελική επικράτηση. Η διαγωνιστική διαδικασία αποκτά πρόσθετο ενδιαφέρον και μια «άγρια ομορφιά» και από το γεγονός πως δίδεται η δυνατότητα στους υποψήφιους επενδυτές να αγοράσουν μετοχές μικρομετόχων που εκπροσωπούνται ή συνδέονται με μέλη της διοίκησης της Hellenic, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί κάποιος να αποκτήσει το 50,8% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας και να καταστεί κύριος μέτοχος. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως το έργο των Μινωικών Γραμμών δεν θα είναι εύκολο, παρά τη βούληση του ιδιοκτήτη τους, του Ιταλού μεγιστάνα Em. Grimaldi. Υπενθυμίζουν μάλιστα πρόσφατες δηλώσεις του, στις οποίες καθιστούσε σαφές πως είναι διατεθειμένος να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πάρει τον πλήρη έλεγχο της Hellenic, όπου ήδη κατέχει το 48,4%.
Αρχισε η «ναυμαχία» για τον έλεγχο του Αιγαίου
«Είμαι έτοιμος να πληρώσω αδρά για το 2% των μετοχών που θα μου δώσει τον έλεγχο της Hellenic Seaways», σημείωσε ο ισχυρός άνδρας των Μινωικών Γραμμών και επικεφαλής της Confitarma, της Ένωσης Ιταλών Εφοπλιστών, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο πως πέραν τούτου δεν θα προσφέρει ούτε σεντς περισσότερο από τη δίκαιη αποτίμησή τους (εννοώντας το ποσοστό ύψους 40% της Τράπεζας Πειραιώς που έχει βγει στο σφυρί).
Ο έλεγχος του Αιγαίου...
Οι ίδιοι, σε μια προσπάθεια να εξηγήσουν την επιμονή του Grimaldi να πάρει το πάνω χερι αναφέρουν πως πηγάζει από τη δύναμη που θα προσδώσει στις Μινωικές Γραμμές μια τέτοια προσθήκη. Με 20 πλοία στο δυναμικό της και σημαντική παρουσία σε Κυκλάδες, Βόρειο Αιγαίο και Κρήτη αλλά και άγονες γραμμές, η εξαγορά της HSW θα αναβαθμίσει άμεσα τον ρόλο των Μινωικών Γραμμών, και θα τις καταστήσει βασικό παίκτη και παράγοντα του κλάδου των θαλάσσιων μεταφορών στη χώρα μας. «Όποιος ελέγχει το Αιγαίο, ελέγχει τα πάντα», σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Επιπλέον, η Hellenic έχει επιστρέψει σε ανοδική τροχιά και φαίνεται να αφήνει πίσω της τα πολύ δύσκολα.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία μετά από πέντε ζημιογόνες χρήσεις εμφάνισε το 2015 καθαρά κέρδη ύψους 3,9 εκατ. ευρώ, με αύξηση του μεταφορικού έργου, έχει προχωρήσει σε πλήρη αναδιάρθρωση του δανεισμού της και έχει ενισχύσει την παρουσία της με επενδύσεις σε αγορές νέων πλοίων, αναβάθμιση του στόλου της και ενίσχυση δρομολογίων της σε νέες γραμμές δημόσιας υπηρεσίας.
Την ίδια στιγμή συνολικά ο κλάδος εισέλθε σε φάση ανάκαμψης, με τις περισσότερες εταιρείες να επιστρέφουν στην κερδοφορία και να αντιμετωπίζουν με μεγαλύτερη «άνεση» τους κραδασμούς της κρίσης. Βέβαια, τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα, μετά την αύξηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, οι οποίες αναμένεται να επιβαρύνουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος, πιέζοντας την κερδοφορία. Κύκλοι προσκείμενοι στις Μινωικές Γραμμές εκτιμούν ότι οι περισσότερες ακτοπλοϊκές θα «γυρίσουν» σε αρνητικό έδαφος, με τα κέρδη να αποτελούν μακρινό παρελθόν.
Παραμένουν τα ερωτήματα
Προβληματισμός για την αποχώρηση από την Αδριατική
Δεν λέει να κοπάσει ο θόρυβος που προκάλεσε η απόφαση των Μινωικών Γραμμών να αποχωρήσουν από τις γραμμές της Αδριατικής. Παρότι, η εταιρεία δικαιολόγησε την απόφασή της, λέγοντας πως οφείλεται στη σημαντική μείωση της επιβατικής κίνησης στις γραμμές της Αδριατικής λόγω των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, το «άνοιγμα» των Βαλκάνιων αυτοκινητόδρομων και η πρόσφατη αύξηση των τιμών των καυσίμων σε συνδυασμό με τη μείωση της συναλλαγματικής ισοτιμίας ευρώ/USD, που αναμένεται να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό το επίπεδο της κερδοφορίας της, πολλοί αναρωτιούνται ακόμη πώς θα καλύψει την τρύπα των 100 εκατ. ευρώ που δημιουργείται στα έσοδα, τα οποία θα καρπωθεί ο μητρικός όμιλος Grimaldi, καθώς θα αναλάβει ο ίδιος την εκτέλεση των δρομολογίων που αφήνουν οι Μινωικές Γραμμές στην Αδριατική.
Υπενθυμίζεται ότι στο εννεάμηνο του 2016 τα καθαρά κέρδη μετά από τους φόρους ανήλθαν σε 24,4 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση 6,8 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Η είδηση για την απόφαση του ομίλου Grimaldi να θέσει εκτός των γραμμών της Αδριατικής τις «Μινωικές Γραμμές», όπου δραστηριοποιούνταν από το 1981 έσκασε σαν «βόμβα» στην ελληνική ακτοπλοϊά και προκάλεσε έντονη ανησυχία στους εργαζόμενους. Η εταιρεία αναγκάστηκε να προβεί σε διευκρινιστική ανακοίνωση, επισημαίνοντας ότι ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών που επανδρώνουν σήμερα τα δύο πλοία που είχε δρομολογημένα η εταιρεία στην περιοχή θα παραμείνει σταθερός (60% επί της συνολικής σύνθεσης σε κάθε cruise ferry) καθώς και ο αριθμός του προσωπικού των πλοίων και των γραφείων των Μινωικών Γραμμών, που απασχολείται στο Ηράκλειο και την κυρίως Ελλάδα.
Πηγή : http://www.imerisia.gr/

to synoro blog

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...