«Η
αποχώρηση και η πώληση πλοίων φαίνεται επιβεβλημένη. Πρέπει να
τονίσουμε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να περιορίσει τις απαιτήσεις
στις αναγκαίες ή διαφορετικά να συμμετάσχει στο κόστος κάλυψης των
εξόδων των δρομολογίων.
Σε μια περίοδο κρίσης δεν μπορούμε να μιλάμε
για πολυτέλειες και μάλιστα όταν δεν θέλουμε να τις πληρώνουμε». Αυτό επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κ. Μιχάλης Σακέλλης, στο 2ο Posidonia Sea Tourism Forum σε πάνελ σχετικά με την ακτοπλοΐα.
Όπως είπε ο κ. Σακέλλης, «η
πτώση της κίνησης έχει αποτέλεσμα την ανάγκη προσαρμογής του
ακτοπλοϊκού στόλου στα νέα δεδομένα. Υπάρχουν γραμμές όπου τα πλοία
εκτελούν το 50% των δρομολογίων που έχουν τη δυνατότητα να εκτελούν ενώ
σε άλλες η πληρότητα των πλοίων είναι εξαιρετικά χαμηλή λόγω της
εκτέλεσης δρομολογίων χωρίς να υπάρχουν οι αντίστοιχες συγκοινωνιακές
ανάγκες».
Αναφέρθηκε στις
επενδύσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια ωστόσο αναγνώρισε πως
χρειάζονται διορθώσεις αφού το 20% των επιβατών εξυπηρετείται με πλοία
μεγάλης ηλικίας που φθάνουν τα 40 έτη και που πρέπει να
αντικατασταθούν.
Σχετικά με τα ταχύπλοα είπε ότι
χωρίς αυτά η ακτοπλοΐα θα αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα λόγω της
συγκέντρωσης πολλών συμβατικών πλοίων τη χειμερινή περίοδο χωρίς να
υπάρχει μεταφορικό έργο, ενώ τη θερινή περίοδο θα υπήρχαν προβλήματα
στην κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών. Ωστόσο πρόσθεσε ότι η επιβολή
υποχρεώσεων για δρομολόγια και επάνδρωση τη χειμερινή περίοδο κατέληξε
στην απόσυρση από τις γραμμές 7 ταχυπλόων εκ των οποίων τα τρία
πουλήθηκαν.
«Το σοβαρό αυτό
πρόβλημα επιλύει ο νόμος που ψηφίστηκε πρόσφατα, ο οποίος δίνει
δυνατότητα στα πλοία αυτά να εκτελούν δρομολόγια για 4 μήνες, γεγονός
που θα ανακουφίσει τις εταιρείες από σημαντικά έξοδα χωρίς την
παραμικρή επίπτωση στην εξυπηρέτηση των γραμμών» σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.
Χωρίς αλλαγές η συχνότητα και ο αριθμός των δρομολογίων
Ο
κ. Σακέλλης επεσήμανε ότι τα δρομολόγια εκτελούνται κανονικά, ενώ και
για το καλοκαίρι δεν προβλέπονται αλλαγές σε σχέση με το 2012 σε ό,τι
αφορά στον αριθμό και στη συχνότητα των δρομολογίων.
Τόνισε ακόμη ότι
οι 7.000.000 ξένοι τουρίστες που περνούν και θα περάσουν τις διακοπές
τους στα νησιά όχι μόνο θα εξυπηρετηθούν από τα πλοία μας αλλά θα
απολαύσουν και ποιοτικές υπηρεσίες. «Στηρίζουμε την τουριστική μας ανάπτυξη και την οικονομία της πατρίδας μας».
Τόνισε επιπλέον ότι μεγάλο θέμα παραμένει το ύψος των ναύλων «που
οπωσδήποτε επηρεάζεται από παράγοντες κόστους, τους οποίους δεν
μπορούμε να ελέγξουμε, όπως π.χ. τα καύσιμα, αλλά και από παράγοντες που
σαφώς ελέγχουμε ή και δημιουργούμε.
Πρέπει να γνωρίζουμε ότι η επιβολή
υψηλής φορολόγησης, κρατήσεων υπέρ τρίτων και υποχρεώσεων στην
επάνδρωση και στην εκτέλεση δρομολογίων που δεν χρειάζονται, τελικά
επιβαρύνουν τα εισιτήρια, τον επιβάτη τον νησιώτη ή τον τουρίστα».
Επηπεάζονται οι ναύλοι
Ο πρόεδρος των ακτοπλόων τόνισε ότι «η
εκτέλεση δρομολογίων χωρίς να εξυπηρετούν καμία συγκοινωνιακή ανάγκη,
δηλαδή δρομολογίων τιμωρίας και σπατάλης καυσίμων και συναλλάγματος,
όπως και οι υποχρεώσεις επάνδρωσης, είναι παράγοντες που επηρεάζουν
σημαντικά τους ναύλους. Για παράδειγμα, η εκτέλεση δρομολογίων κατά τη
χειμερινή περίοδο από τα ταχύπλοα συνεπάγεται έξοδα για την κάλυψη των
οποίων οι ναύλοι κατ' άτομο έπρεπε να επιβαρυνθούν από 7-13 ευρώ
ανάλογα με τη γραμμή και το πλοίο».
Άλλος
σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τους ναύλους, πρόσθεσε, είναι η
ανάγκη εξυπηρέτησης δύο λιμανιών στο ίδιο νησί και στις περιπτώσεις
αυτές επιβαρύνεται το κόστος μεταφοράς άρα και τα εισιτήρια,
επιμηκύνεται το ταξίδι ενώ σε πολλές περιπτώσεις το πλοίο αναγκάζεται
να εκτελέσει λιγότερα δρομολόγια σε ακατάλληλα ωράρια με αποτέλεσμα την
απώλεια σημαντικών εσόδων αλλά και προβλημάτων στην εξυπηρέτηση των
νησιών.
Αναφερόμενος στις λιμενικές υποδομές
σημείωσε ότι η ακτοπλοΐα σε σχέση με τα τεράστια και πολυδάπανα έργα
που απαιτούνται για τις οδικές μας μεταφορές, προσφέρει δωρεάν δρόμους
αλλά θέλει λιμάνια, τα οποία δυστυχώς δεν υπάρχουν ενώ ακόμα και στα
έργα που έχουν γίνει, υπάρχουν περιπτώσεις σοβαρών λαθών γιατί δεν
προέβλεψαν τις εξελίξεις σχετικά με το μεταφορικό έργο άλλα και το
αναγκαίο μέγεθος των πλοίων που θα τις κάλυπταν.