Λόγω του τριημέρου της καθαράς Δευτέρας τα δρομολόγια του Ε/Γ-Ο/Γ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ τροποιούνται ως εξής:
Πηγή: https://www.kaipoutheos.gr/
Υπενθυμίζεται, πως το πρόγραμμα με τίτλο «ΜΕΤΑΛΛΩΝ ΤΟΠΟΙ» εγκρίθηκε και χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα συνεργασίας «Interreg V-A Ελλάδα-Κύπρος» με βασικό στόχο την αξιοποίηση, προστασία, ανάδειξη και προβολή της πολιτιστικής & φυσικής κληρονομιάς και της ιστορίας των Μεταλλείων της Σίφνου και της Κοινότητας Ασγάτας Κύπρου.
Μέσω του έργου, αξιοποιείται το κοινό πολιτιστικό παρελθόν της Σίφνου και της Κοινότητας Ασγάτας Κύπρου που έχει σχέση με την αρχαία μεταλλευτική-μεταλλουργική δραστηριότητα και αναμένεται να συνεισφέρει στην περαιτέρω ενδυνάμωση της κοινής πολιτιστικής κληρονομιάς των δύο περιοχών ηλικίας άνω των 3.500 ετών. Σημειώνεται ότι το ορυχείο αργύρου στον Αϊ Σώστη, της Σίφνου έχει αποδειχθεί πως άρχισε τη λειτουργία του στην αρχή της 3ης χιλιετίας π.Χ. και θεωρείται ως το αρχαιότερο αργυρωρυχείο του κόσμου.
Όπως έχει αναφερθεί αναλυτικότερα σε προηγούμενο ρεπορτάζ της εφημερίδας, το έργο έχει ως κύριους στόχους την αξιοποίηση, προστασία, ανάδειξη και προβολή της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην τουριστική ανάπτυξη των επιλεγμένων περιοχών και στον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος μέσω του τρίπτυχου «πολιτισμός-τουρισμός-ανάπτυξη» και η ανάδειξη αυτής της πανευρωπαϊκής σημασίας κληρονομιάς παράλληλα με την προώθηση νέων θεματικών μορφών τουρισμού, προσβλέποντας στη βιώσιμη ανάπτυξη και την αειφορία και στην κεφαλαιοποίηση συσσωρευμένων επιστημονικών γνώσεων για την αρχαιομεταλλουργική παράδοση με την δημιουργία.
Ιδιαίτερα για τον δήμο Σίφνου προβλέπεται πέραν των εργασιών διάσωσης και προστασίας των μεταλλείων στην περιοχή του Αγίου Σώστη, επίσης η χωροθέτηση και ο καθαρισμός και η διαμόρφωση και σήμανση δύο περιηγητικών διαδρομών προς στα μεταλλεία, καθώς επίσης και η δημιουργία ενός Κέντρου Ανάδειξης της Φυσικής και Γεωμεταλικής Κληρονομιάς στην Σίφνο, και η δημιουργία μόνιμης έκθεσης γεωλογικών και μεταλλευτικών δειγμάτων και ομοιωμάτων των αρχαίων μεταλλουργικών ευρημάτων.
Έπειτα από σχετική διαδικασία, ο Δήμος Σίφνου συνήψε σύμβαση με ανάδοχο, διάρκειας πέντε μηνών, για την υλοποίηση έργων διάσωσης και προστασίας στην περιοχή του Αγίου Σώστη στη Σίφνο.
Πιο συγκεκριμένα, όπου κριθεί απαραίτητο, ύστερα από έγκριση των αρμόδιων Υπηρεσιών θα γίνει συντήρηση ξερολιθικών τοιχίων ώστε να αποκατασταθεί η αρχική τους μορφή ώστε να αναβαθμιστεί με ήπιο τρόπο, αφού θα εφαρμοστούν παραδοσιακοί τρόποι δόμησης και τα ίδια υλικά, όλη η διαδρομή και ο χώρος γύρω.
Επίσης θα γίνουν υπαίθριες πεζούλες από παραδοσιακούς λίθους σε συγκεκριμένα σημεία κατά τη διάρκεια της διαδρομής ώστε να αποτελούν σημεία ξεκούρασης ή παρατήρησης, ενώ παράλληλα κάποιες από αυτές θα παρέχουν ασφάλεια στον επισκέπτη-πεζοπόρο και θα αναβαθμίσουν την επισκεψιμότητα του χώρου.
Επιπλέον, θα γίνει ανακατασκευή παραδοσιακών λίθινων υπαίθριων πεζουλών (συνολικά 5). Ο Ανάδοχος θα αναλάβει τη συντήρηση και ανακατασκευή των ξερολιθικών τοιχίων καθώς και των παραδοσιακών λίθινων υπαίθριων πεζουλών, η οποία θα γίνεται υπό την επίβλεψη του Τμήματος Τεχνικών Υπηρεσιών, Δόμησης και Περιβάλλοντος του Δήμου.
Την ενημέρωση, εκ μέρους του αρμόδιου Αντιδημάρχου, κ. Δημήτρη Γιαννίση, αναφορικά με τις κινήσεις που έχουν γίνει, προκειμένου να συντηρηθεί ο πασίγνωστος και ιστορικότατος φάρος Τουρλίτης της Άνδρου, πυροδότησε μία ανακοίνωση εκ μέρους της παράταξης της ελάσσονος μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου «Η Άνδρος της ζωής μας».
Ο ιστορικός φάρος που «αναδύεται» μέσα από τη θάλασσα
Ο Φάρος Τουρλίτης στη Χώρα της Άνδρου στέκει πάνω σε ένα βράχο και φωτίζει το δρόμο της ναυτοσύνης περισσότερα από 120 χρόνια, όπως αναφέρεται και στην ιστοσελίδα του δικτύου επιχειρήσεων Cycladic Tourism Network of Andros (CTN Andros). Ο γραφικός και εντυπωσιακός Φάρος Τουρλίτης αποτελεί επίσης τον μοναδικό στην Ευρώπη, χτισμένο πάνω σε βράχο, μέσα στη θάλασσα. Κατασκευάστηκε το 1887 και λειτούργησε για πρώτη φορά την 1η Ιανουαρίου του 1897. Έχει ύψος 7 μέτρα, εστιακό ύψος 36 μέτρα και ηταν καταδιοπτρικός Ε’ τάξεως με φωτοβολία 11 ναυτικά μίλια.
Η κατασκευή του ήταν ανεκτίμητη σημασίας για την ναυσιπλοϊα της εποχής όπως όλοι εξάλλου οι φάροι. Βρίσκεται απέναντι από το Ενετικό κάστρο στην πρωτεύουσα της Άνδρου στη Χώρα. Ο πύργος του είναι κυλινδρικός με ύψος 7 μέτρων ενώ το εστιακό του ύψος είναι 36 μέτρα.
Το 1950, με την ανασυγκρότηση του δικτύου των φάρων της Ελλάδας, λειτούργησε ως αυτόματος ασετιλίνης πάνω στα ερείπια του παλαιού. Με δωρεά της οικογένειας Γουλανδρή, στη μνήμη της κόρης τους Βιολάντας, το 1994, ανακατασκευάστηκε στην αρχική του μορφή. Από τότε λειτουργεί και πάλι ως αυτόματος ασετιλίνης.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Φάρος Τουρλίτης, ένας από τους εντυπωσιακότερους φάρους της Ελλάδας έχει γίνει γραμματόσημο. Έχει ταξιδέψει σε όλο το κόσμο ως μέρος της σειράς γραμματοσήμων “Φάροι της Ελλάδας” των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Σημαντικές φθορές στο εσωτερικό και εξωτερικό του φάρου
Σύμφωνα με ανακοίνωση της παράταξης «Η Άνδρος της ζωής μας», την οποία συνόδευε και το παρόν φωτογραφικό υλικό, από το Λιμενικό Ταμείο Τήνου – Άνδρου είχε σταλεί ενημέρωση όσον αφορά στην κατάσταση του φάρου, έπειτα από αυτοψία, ενώ ζητούσε ενημέρωση και για τις ενέργειες ΔΛΤΤ-Α και Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου.
Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση της παράταξης ανέφερε, μεταξύ άλλων:
«Όπως ενημερωθήκαμε μετά από αυτοψία που διενεργήθηκε από στέλεχος της Υπηρεσίας Φάρων του Πολεμικού Ναυτικού και από στελέχη του Λιμεναρχείου, ο φάρος έχει υποστεί σημαντικές φθορές τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της κτιριακής εγκατάστασης του Φάρου, όπως θα δείτε στις σχετικές φωτογραφίες. Το έγγραφο απεστάλη στο Λιμενικό Ταμείο με κοινοποίηση την Τεχνική Υπηρεσία Δήμου Άνδρου στις 2 Νοεμβρίου του προηγούμενου, τόσο για ενημέρωση όσο για και για να προβούν στις δικές τους ενέργειες κατά λόγο αρμοδιότητας για την όσο το συντομότερο αποκατάσταση των εν λόγω φθορών. Τι έχουν κάνει από τότε τρεις μήνες μετά ο δήμαρχος και ο σύμβουλος του στο Λιμενικό Ταμείο για αυτό το θέμα, μιας και ο φάρος αποτελεί σήμα κατατεθέν αναγνώρισης του τόπου μας; Να περιμένουμε απάντηση. Οψόμεθα! Σημειώνεται ότι τα αδιάθετα ποσά στο Ταμείο για την Άνδρο συνεχίζουν να ανέρχονται στα 2.000.000 ευρώ».
Σχετικές απαντήσεις έδωσε κατά τη διάρκεια του δημοτικού συμβουλίου ο Αντιδήμαρχος, κ. Γιαννίσης.
Όσον αφορά στο έγγραφο στο οποίο αναφέρεται η παράταξη της μειοψηφίας, ο κ. Γιαννίσης διευκρίνισε, πως «το έγγραφο αυτό αναφέρεται στο λιμάνι του Γαυρίου.
Ωστόσο, όσον αφορά στον Τουρλίτη, ο ίδιος ενημέρωσε, πως «ως Δήμος είμαστε ευαισθητοποιημένοι όλοι. Πολύ έγκαιρα, επειδή κι εμένα με ενημέρωσαν ότι υπήρχε πρόβλημα στον Τουρλίτη, αφού περιμέναμε να “πέσει” ο καιρός, πήγε άνθρωπος ο οποίος μας έβγαλε φωτογραφίες, τις οποίες και μας έδωσε. Στη συνέχεια, απευθύνθηκα εγώ στους χορηγούς και συγκεκριμένα στην οικογένεια Γουλανδρή, που έχουν στη διάθεσή τους όλα τα σχέδια και όλες τις λεπτομέρειες, ώστε να γίνει επαναφορά και αποκατάσταση. Όντως, οι άνθρωποι αυτοί ήταν θετικοί για ακόμη μία φορά και άρα, αυτό το οποίο θα γίνει, τόσο στο εσωτερικό κομμάτι το οποίο αναδεικνύετε με τις φωτογραφίες σας, όσο και στο εξωτερικό, είναι να γίνει μία μελέτη από πλευράς δικής μας εδώ, η οποία θα δοθεί στην οικογένεια Γουλανδρή, ώστε να προχωρήσει μετά στην αποκατάσταση».
Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Άνδρου, κ. Δημήτρης Λοτσάρης, τόνισε πως ούτε ο Δήμος ούτε το ΔΛΤΤ-Α έχει ουδεμία αρμοδιότητα, για την επισκευή του Φάρου, καθώς υπόκειται στην αρμοδιότητα της Υπηρεσίας Φάρων του Πολεμικού Ναυτικού.
Πηγή : https://www.koinignomi.gr/
Λαμβάνοντας υπόψιν, ότι για την πλήρωση των θέσεων στα νησιά, μεταξύ των οποίων και αυτό της Αμοργού, προκρίνονται ειδικά κριτήρια, αντί του κριτηρίου της εντοπιότητας, ο Δήμος Αμοργού έκρινε απαραίτητη την προσφυγή στη δικαιοσύνη, προκειμένου να διασφαλίσει την μακροχρόνια κάλυψη των θέσεων στις υπηρεσίες του, με προσωπικό που θα προέρχεται από το νησί, αντί υποψηφίων που αφενός θα μετακινηθούν από τον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους και αφετέρου θα έχουν τη δυνατότητα να αιτηθούν την μετάταξή τους με τη συμπλήρωση μίας διετίας.
Η σχετική εισήγηση
Κατά τη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Αμοργού εξειδικεύτηκε η αμοιβή για τη νομική εκπροσώπηση του Δήμου ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας προκειμένου να ασκηθεί αίτηση ακυρώσεως κατά της προκήρυξης.
Στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται, πως κατόπιν εκδόσεως της υπ’ αριθμ. 13K/2021 προκηρύξεως του ΑΣΕΠ (ΦΕΚ ΑΣΕΠ 66 της 31ης Δεκεμβρίου) που τροποποιήθηκε με την υπ’ αριθμ. 1224/01/2022 Προκήρυξη του ΑΣΕΠ (ΦΕΚ ΑΣΕΠ 2 της 18ης Ιανουαρίου 2022), προκηρύχθηκε η πλήρωση με σειρά προτεραιότητας 1468 θέσεων μόνιμου προσωπικού ή προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου Πανεπιστημιακής, Τεχνολογικής, Δευτεροβάθμιας και Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης σε Ο.Τ.Α. α ́ και β ́ βαθμού κ.ά. σύμφωνα με το άρθρο 28 του ν. 4765/2021. Σύμφωνα με την παρ. 3 του τελευταίου άρθρου, με τη διαδικασία επιλογής προσωπικού κατά σειρά προτεραιότητας «επιλέγεται και προσωπικό Π.Ε., Τ.Ε., Δ.Ε. και Υ.Ε. μέχρι την προκήρυξη του πρώτου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού», οπότε και θα εφαρμοστούν πλήρως οι διατάξεις του Β Μέρους («Πλήρωση θέσεων με πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό, άρθρα 8-27) του ν. 4765/2021 (ΦΕΚ 6 Α/15-1-2021: Εκσυγχρονισμός του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και ενίσχυση του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) και λοιπές διατάξεις).
Περαιτέρω, η εν λόγω προκήρυξη, όπως τροποποιήθηκε, αναφέρεται και στην υπ ́ αρ. 50/4.11.2021 ΠΥΣ δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (ΦΕΚ Α ́ 33). Μεταξύ άλλων, στην παράγραφο 9 του εν λόγω άρθρου προβλέπεται ότι κατ'εξαίρεση, προσλήψεις τακτικού προσωπικού, που δεν έχουν ενταχθεί στον ετήσιο προγραμματισμό, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4622/2019 (“Επιτελικό Κράτος»), εγκρίνονται από την Επιτροπή της Π.Υ.Σ. 33/2006 «εφόσον έχουν όλως έκτακτο και κατεπείγοντα χαρακτήρα, υπάρχουν οι διαθέσιμες πιστώσεις και συνοδεύονται από ειδικά αιτιολογημένο αίτημα του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού».
Σύμφωνα με τα περαιτέρω οριζόμενα στην ως άνω 13Κ/2021 του ΑΣΕΠ ποσοστό 15% στο σύνολο των προκηρυσσόμενων θέσεων τακτικού προσωπικού και προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ κατά Περιφερειακή Ενότητα, φορέα και κλάδο ή ειδικότητα καλύπτεται από πολύτεκνους και τέκνα πολυτέκνων (παρ. 6 του άρθρου 14 του ν. 2190/1994 όπως συμπληρώθηκε και ισχύει σήμερα), εφόσον υπάρχουν και κατέχουν τα γενικά και απαιτούμενα προσόντα που επιτρέπουν την εγγραφή τους σε πίνακα κατάταξης και υποβάλουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Συγκεκριμένα, στην εν λόγω προκήρυξη προβλέπονται για το Δήμο Αμοργού ως φορέα οι εξής θέσεις: 1 θέση ΠΕ Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Κωδ. Θέσης 752, με ένδειξη εντοπιότητας 06 και στις Ειδικές Κατηγορίες Θέσεων 1 Πολυτέκνων), 1 θέση ΠΕ Οικονομολόγων (Κωδ. Θέσης 1538, με ένδειξη εντοπιότητας 06 και στις Ειδικές Κατηγορίες Θέσεων 1 Πολυτέκνων), 1 θέση ΤΕ Λογιστών (Κωδ.Θέσης 1934, με ένδειξη εντοπιότητας 06 και στις Ειδικές Κατηγορίες Θέσεων 1 Πολυτέκνων) και 1 θέση ΤΕ5 Τοπογράφων Μηχανικών (Κωδ. Θέσης 2093, με ένδειξη εντοπιότητας 06 και στις Ειδικές Κατηγορίες Θέσεων 1 Πολυτέκνων).
Στην ίδια προκήρυξη προβλέπεται (σελ. 2429) ότι «σε περίπτωση που δεν καλυφθούν οι ειδικές θέσεις που προβλέπονται για πολυτέκνους.. [...]...οι θέσεις αυτές θα καλυφθούν από υποψηφίους που δεν έχουν τις ιδιότητες αυτές, κατά τη σειρά στον οικείο Πίνακα Κατάταξης, εφόσον έχουν συμπεριλάβει στις προτιμήσεις τους τις θέσεις αυτές». Σύμφωνα με το άρθρο 29 του ν. 4765/2021 οι εν λόγω υποψήφιοι κατατάσσονται στον Πίνακα κατά φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας όπως αυτή προκύπτει από τα εξής κριτήρια: (α) Τίτλοι σπουδών, (α.α επ.) μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί τίτλοι για τις κατηγορίες ΠΕ-ΤΕ, (β) εμπειρία, (γ) ξένη γλώσσα, (δ) εντοπιότητα. Σύμφωνα με την παρ. 1δ του άρθρου 29: «Σε κάθε περίπτωση προτάσσονται των λοιπών υποψηφίων, ανεξάρτητα από το σύνολο των μονάδων που συγκεντρώνουν σύμφωνα με τα κριτήρια της παραγράφου αυτής, οι μόνιμοι κάτοικοι των Δήμων [....] εφόσον όλοι οι ανωτέρω επιθυμούν τον διορισμό τους σε θέσεις [...] που προκηρύσσονται στις ως άνω περιοχές και δεσμεύονται να υπηρετήσουν επί μία τουλάχιστον δεκαετία στις θέσεις αυτές... [...]. Η πρόταξη λόγω εντοπιότητας ισχύει μεταξύ των υποψηφίων που διαθέτουν τα τυπικά προσόντα του ιδίου πίνακα κατάταξης (κύριου ή επικουρικού)».
Όπως τονίζεται στο πλαίσιο της εισήγησης, στην περίπτωση του Δήμου Αμοργού, όπως και άλλων νησιών, τα προβλήματα που μπορούν να ανακύψουν με το διορισμό πολυτέκνων χωρίς εντοπιότητα, είναι γνωστά από την κοινή πείρα του παρελθόντος.
Αίτημα στήριξης και από την ΠΕΔ Ν. Αιγαίου
Όπως είχε εξηγήσει ο κ. Καραΐσκος στο πλαίσιο της συνεδρίασης του Δ.Σ. της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου, όπου έφερε το θέμα προκειμένου να πάρει τη στήριξη και της ΠΕΔ, «τα ειδικά κριτήρια αυτά, λειτουργούν σαν “κόφτης”, και όποιος τα έχει προηγείται, σε σχέση με όλους τους άλλους υποψήφιους και το κριτήριο της εντοπιότητας μπαίνει σε δεύτερη μοίρα».
Σύμφωνα με τον κ. Καραΐσκο, «αυτό δημιουργεί αρκετά προβλήματα, ειδικά σε μικρά νησιά, όπως το δικό μας, που οι πολύτεκνοι – για παράδειγμα – με εντοπιότητα δεν είναι συχνό φαινόμενο. Εμείς έχουμε τέσσερις θέσεις Τ.Ε. και Π.Ε. σε αυτή την προκήρυξη και μόνο μία θέση μπορεί να καλυφθεί από ντόπιο. Οι υπόλοιπες τρεις, θα καλυφθούν από παιδιά, με πολύτεκνες οικογένειες, που θα έρθουν από άλλες περιοχές της χώρας – και εδώ δεν υπάρχει περιορισμός στο χρόνο που θα απασχοληθούν πέρα από τα δύο έτη. Αυτό, σημαίνει ότι σε δύο χρόνια, αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να φύγουν και να πάνε σε κάποιο άλλο Δήμο πολύ πιο κοντά στα σπίτια τους, αφήνοντας ξανά τις θέσεις στο Δήμο Αμοργού κενές, καθώς δεν υπάρχει η δέσμευση που υπάρχει από το κριτήριο της εντοπιότητας για τα 10 χρόνια υπηρεσίας».
Πέραν αυτού, ο Δήμαρχος υπενθύμισε, πως το κόστος ζωής στις νησιωτικές περιοχές είναι αυξημένο, ενώ υπάρχει και το ζήτημα έλλειψης στέγης σε προσιτές τιμές, κάτι που αναγκάζει δημόσιους υπαλλήλους να εγκαταλείπουν τις θέσεις τους και να αναζητούν κάτι κοντινότερο στις περιοχές μόνιμης κατοικίας τους, ενώ όλοι αυτοί οι υπάλληλοι δικαιούνται επιδομάτων που επιβαρύνουν τους δημοτικούς προϋπολογισμούς. «Το σημαντικότερο όμως είναι, ότι αφήνουμε τα ντόπια παιδιά άνεργα – και όπως γνωρίζετε, όσοι σπουδάζουν και αναζητούν εργασία τείνουν να αναζητούν εργασία στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα. Άρα, αντί να ενισχύουμε δημογραφικά τα νησιά και δη τα μικρότερα εξ αυτών, οξύνουμε το πρόβλημα που υπάρχει», σημείωσε.
Πηγή : https://www.koinignomi.gr/
Την ώρα που ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα στις Κυκλάδες είναι η υδροδότηση, στην Σέριφο υπάρχουν κάποιοι που δεν έχουν καταβάλει τέλη υδροδότησης εδώ και 10 χρόνια. Απίστευτο και όμως ελληνικό φαινόμενο με τον δήμαρχο Σερίφου, ο οποίος προσπαθεί να βάλει τάξη στα δημοσιονομικά, να δέχεται μηνύσεις για υπερχρέωση τιμολογίων. «θα είμαστε αυστηροί, θα επιβάλουμε πρόστιμα για την υπερκατανάλωση, καθώς είμαστε ένα νησί που δεν έχουμε αφαλατώσεις, και δυστυχώς πολλοί συμπολίτες μας, δεν κατανοούν το ζήτημα της κατανάλωσης του πολύτιμου αγαθού».
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Αύριο είναι η 1η Μαρτίου, και σύμφωνα με το υπουργείο τουρισμού θα είναι η έναρξη της τουριστικής σεζόν. Πως προετοιμάζεται το νησί;
Τα πράγματα είναι πολύ καλά φέτος. Λένε πως η προσέλευση των επισκεπτών για το νησί μας και γενικά για τις Κυκλάδες θα είναι μεγαλύτερη και από πέρσι και από το 2019. Οπότε εμείς -καλώς ή κακώς- θα πρέπει να προετοιμαστούμε για να υποδεχτούμε περισσότερο κόσμο.
Οι υποδομές είναι έτοιμες; Γιατί ξέρω ότι ένα από τα θέματα που συζητάμε κάθε καλοκαίρι είναι η ύδρευση. Αλλά φέτος είχαμε ακόμα και χιόνια, δεν ξέρω αν βοήθησε αυτό…
Προφανώς και βοήθησε. Και πέρσι που είχαμε πάλι χιόνια εμείς εδώ στην Σέριφο, πάλι αυτό μας βοήθησε και μας «έσωσε». Φέτος έχει βρέξει και έχει χιονίσει πολλαπλάσια, οπότε προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι θα είναι λίγο καλύτερα τα πράγματα από άποψη ύδρευσης. Ωστόσο εμείς και πάλι, μέχρι λίγο μετά το Πάσχα θα προβούμε σε κάποιες κατασκευές πρόσθετων υποδομών για την ύδρευση, έτσι ώστε να καλύψουμε τη Χώρα και το λιμάνι στο μέγιστο δυνατό βαθμό και να μην ξεμένουν σε καμία περίπτωση από νερό.
Λέγεται ότι με τις αφαλατώσεις που προχωρούν πολλά νησιά, έχει αυξηθεί η κατανάλωση. Δηλαδή έχει φύγει λίγο το αίσθημα της οικονομίας του νερού, δεν ξέρω αν αυτό το έχετε παρατηρήσει και εσείς.
Εμείς εδώ δεν έχουμε αφαλάτωση. Αλλά ούτε εδώ γίνεται οικονομία στο νερό. Να ξέρετε ότι δυστυχώς ο κόσμος δεν έχει την αίσθηση της ολιγάρκειας και της οικονομίας, ιδίως με ένα πολύ σημαντικό πόρο όπως είναι ο υδάτινος. Δυστυχώς, η αλήθεια είναι πως γίνεται υπερκατανάλωση σε πολλές περιπτώσεις ιδίως σε μεγάλες οικίες ή σε εξοχικές κατοικίες. Δυστυχώς πολλοί παραβαίνουν την νομοθεσία και φτιάχνουν πισίνες, κάνουν υπερκατανάλωση ποτίζουν με το νερό που τους παρέχει ο δήμος, το οποίο είναι πόσιμο και όχι για άρδευση, οπότε εμείς στο προσεχές συμβούλιο θα δούμε και τη λήψη μιας απόφασης κανονιστικής η οποία θα μας δίνει την δυνατότητα να βάλουμε κάποια πρόστιμα σε αυτούς που δεν τηρούν τους όρους του κανονισμού και δεν φροντίζουν να είναι ολιγαρκείς και προσεκτικοί με την κατανάλωση του νερού.
Ο κανονισμός αυτός τι θα αναφέρει; Σε ποιό πλαίσιο θα είναι; Γιατί όλοι ξέρουμε ότι το νερό είναι ένα αγαθό και δεν ξέρω αν μπορεί εύκολα να μπει κάποιος περιορισμός.
Μπορεί να μπει. Δεχόμαστε να παίρνει κάποιος και να υδροδοτήσει το σπίτι του, δηλαδή οι συνθήκες υγιεινής πρέπει να υπάρχουν αλλά να μην έχουμε υπερκαταναλώσεις. Υπάρχουν φαινόμενα που κάποιοι ποτίζουν καλαμιές. Οι καλαμιές δεν έχουν ανάγκη από πότισμα. Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν κάποιος που ποτίζει καλαμιές κάνει άσκοπη υπερκατανάλωση γιατί οι καλαμιές δεν χρειάζονται πότισμα.
Αυτό είναι τελείως ανεύθυνο από τον καταναλωτή.
Υπάρχουν και άλλα θέματα, π.χ. υπάρχουν καταστηματάρχες – επαγγελματίες οι οποίοι αντί να σκουπίσουν την αυλή τους παίρνουν το λάστιχο και ρίχνουν νερά. Αυτό θα πρέπει να σταματήσει. Θα επιβληθούν κάποια πρόστιμα λοιπόν για να συνετιστούν όλοι και όποιος δεν συνετίζεται, θα δέχεται πρόστιμο.
Η είσπραξη των τελών γίνεται;
Όταν παραλάβαμε εμείς τον δήμο είχαμε φαινόμενα τα οποία δεν τα έχω ξαναδεί στην ζωή μου. Υπήρχαν περιπτώσεις που κάποιοι είχαν να πληρώσουν ακόμα και 10 χρόνια. Το 2014, η εισπραξιμότητα από τους λογαριασμούς ύδρευσης αποχέτευσης ήταν 7%. Δεν γίνεται να είναι βιώσιμη μια υπηρεσία όταν δεν εισπράττεις τα ανταποδοτικά τέλη.
Έχει περιοριστεί αυτό το φαινόμενο;
Φυσικά. Καταρχήν δεν εκδίδονται λογαριασμοί σε τακτά χρονικά διαστήματα. Όταν εκδίδεις λογαριασμό ύδρευσης αποχέτευσης ανά 2 και 3 έτη ή για 3 χρόνια δεν έχεις εκδώσει τίποτα. Οταν αναλάβαμε εμείς, τα πάγια για το 2017 και το 2018, τα εκδώσαμε εμείς τον Οκτώβριο του 2019. Χωρίς κατανάλωση γιατί δεν είχαμε μέτρηση. Αυτό όπως καταλαβαίνετε προκαλεί προβλήματα. Πως θα κάνεις έργα ανταποδοτικά εφόσον δεν έχεις εισπράξει;
Άρα όλο αυτό ήταν στην κυριολεξία παροχή.
Αυτό έχει μπει σε μια τάξη αλλά είχαμε ακόμα και δικαστικές διαμάχες σε κάποιες περιπτώσεις γιατί κάποιοι δεν ήθελαν και κάποιοι δεν δέχονταν ότι έπρεπε να πληρώσουν. Δυστυχώς είχαν βγει συγκεντρωτικά και εμείς προβήκαμε σε μια διαδικασία να αναλογίσουμε την 3ετία την 5ετία. Εμείς μέσα στο 2020, επειδή δεν είχαν εκδοθεί καθόλου καταναλώσεις 3 χρόνια, τριπλασιάσαμε το τέλος τότε για να μην είναι οι κλίμακες στα 100 κυβικά αλλά να είναι στα 300, 100 το έτος. Και έτσι κάπως μετριάστηκε το πρόβλημα. Υπήρχαν βέβαια και περιπτώσεις που είναι στα 3 χρόνια στα 4 χρόνια. Εξετάζαμε την κάθε περίπτωση ξεχωριστά και είχαμε μια επιτροπή ενστάσεων που δούλεψε πάρα πολύ και μεθοδικά και είχαμε και αποτέλεσμα, γιατί η αποτελεσματικότητα, φαίνεται στην εισπραξιμότητα.
Εσείς διεκδικείτε και δικαστικά κάποια χρήματα;
Όχι. Ίσα ίσα το ανάποδο. Μας έχουν στείλει στο δικαστήριο ότι εμείς τους υπερχρεώσαμε ενώ αυτό δεν ισχύει, εμείς κάναμε ό,τι προέβλεπε ο κανονισμός και η νομοθεσία και από εκεί και πέρα προσπαθήσαμε να βρούμε μια λύση που να μην αδικεί κανέναν. Ούτε τον δήμο αλλά ούτε τους πολίτες.
Σε μια περίοδο κατά την οποία η επιχειρηματικότητα έχει υποστεί τις επιπτώσεις από την συνέχιση της πανδημίας COVID-19, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, μέσα από τους ευρωπαϊκούς πόρους του Ε.Π. «Νότιο Αιγαίο 2014 – 2020» έρχεται να δώσει ανάσα σε υφιστάμενες αλλά και σε υπό σύσταση μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, διαθέτοντας πόρους 4.000.000 € .
Ειδικότερα, ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος υπέγραψε την πρόσκληση για την «Ενίσχυση υπό σύσταση και υφιστάμενων, πολύ μικρών και μικρών Επιχειρήσεων του Νοτίου Αιγαίου» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Νοτίου Αιγαίου 2014-2020. Η δημόσια δαπάνη συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από Εθνικούς Πόρους.
Κύριοι στόχοι της δράσης είναι:
Με βάση τον εγκεκριμένο σχεδιασμό της Περιφέρειας, μέσω της πρόσκλησης προβλέπεται να ενισχυθούν δράσεις που αφορούν ευρεία επιλογή κλάδων στο πλαίσιο της Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Η συνολική Δημόσια Δαπάνη των δράσεων της πρόσκλησης ανέρχεται σε 4.000.000€. Ο προϋπολογισμός κατανέμεται ανά κατηγορία επιχειρήσεων ως εξής:
Το ανώτατο όριο συνολικού προϋπολογισμού ανά έργο είναι 100.000 € .
Οι επενδυτικές ενισχύσεις αφορούν ενδεικτικά, προμήθεια μηχανημάτων και εξοπλισμού, μισθολογικό κόστος νεοπροσλαμβανόμενου προσωπικού, εκπαίδευση προσωπικού, λειτουργικές δαπάνες, δαπάνες προβολής κ.ά.
Οι δαπάνες για την κάλυψη μισθολογικού κόστους νεοπροσλαμβανόμενου προσωπικού μπορούν να ανέλθουν στο 60% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου και το ποσοστό της ενίσχυσης για τις δαπάνες αυτές είναι 100%. Για τις υπόλοιπες κατηγορίες δαπανών, το ποσοστό ενίσχυσης ανέρχεται στο 75%.
Από την πρόσκληση, βάσει των βαθμολογούμενων κριτηρίων αξιολόγησης, θα δοθεί προτεραιότητα στην ενίσχυση επιχειρηματιών ή/και ανέργων με υψηλό εκπαιδευτικό επίπεδο και εμπειρία, στη δημιουργία ποιοτικών νέων θέσεων εργασίας και στην υποστήριξη επιχειρήσεων σε νησιά με λιγότερους από 3.100 κατοίκους.
Η ηλεκτρονική υποβολή των προτάσεων στο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) στην ιστοσελίδα www.ependyseis.gr, έως και την καταληκτική ημερομηνία 15/04/2022 και ώρα 15:00.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερώνονται από την ιστοσελίδα της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης www.pepna.gr
Μείωση του μεταφορικού έργου
Σε ότι αφορά την πανδημία η χώρα μας έχει πληγεί ιδιαίτερα λόγω της μείωσης του τουρισμού με αρνητικά αποτελέσματα και στο μεταφορικό μας έργο, το οποίο πέραν από τον τουρισμό επηρεάστηκε και από τις απαγορεύσεις των μετακινήσεων αλλά και από τα μέτρα τα οποία εφαρμόστηκαν.
Το ακτοπλοϊκό μεταφορικό έργο επιβατών το 2021 ήταν αυξημένο σε σχέση με το 2020 αλλά μειωμένο κατά 40% περίπου σε σχέση με το 2019. Σε ότι αφορά τα οχήματα η μείωση κυμάνθηκε -15% έως -20%, ενώ η διακίνηση φορτηγών οχημάτων παρουσιάζει μία σχετική σταθερότητα και είναι μειωμένη κατά 5%-10%, σε σχέση πάντα με το 2019. Δυστυχώς δεν είναι ακόμα διαθέσιμα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αλλά δεν προβλέπουμε να υπάρχουν σοβαρές διαφοροποιήσεις με τις εκτιμήσεις μας.
Στις γραμμές Αδριατικής επίσης υπήρξε σημαντική βελτίωση σε σχέση με το 2020 αλλά το μεταφορικό έργο παρέμεινε χαμηλό σε σχέση με το 2019 και συγκεκριμένα -35% σε επιβάτες, -28% σε οχήματα ΙΧ, ενώ παρουσιάζεται αύξηση στη διακίνηση φορτηγών οχημάτων κατά 10%.
Τα αποτελέσματα για την επιβατική κίνηση το 2021 οπωσδήποτε δεν ήταν τα αναμενόμενα. Υπήρξε μακρά περίοδος με απαγόρευση των θαλάσσιων μετακινήσεων αλλά και μετέπειτα με επιβολή περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις. Οι προϋποθέσεις της υπό όρους απελευθέρωσης των μετακινήσεων ανακοινώθηκαν αργά, μόλις τον Μάιο, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση της έναρξης της τουριστικής περιόδου, ενώ η εφαρμογή των μέτρων υπήρξε επιλεκτική και σε βάρος των θαλάσσιων μεταφορών.
Τα μειωμένα πρωτόκολλα στις θαλάσσιες μεταφορές ήταν άδικο μέτρο αφού στις αερομεταφορές δεν ισχύει και αποτελεί ανεπίτρεπτη παρέμβαση στον ελεύθερο ανταγωνισμό. Πρωταρχικό καθήκον της νέας διοίκησης του Συνδέσμου είναι η κατάργηση των περιορισμών αυτών και της άνισης μεταχείρισης σε βάρος του κλάδου.
Εκτός από τα παραπάνω, οι υγειονομικές εξελίξεις δεν ήταν οι αναμενόμενες, οι εμβολιασμοί δεν ήταν όσο αποτελεσματικοί περιμέναμε και θέλαμε να πιστεύουμε, ενώ οι μεταλλάξεις είχαν ως αποτέλεσμα να αυξηθούν τα κρούσματα σημαντικά, ευτυχώς με ελαφρότερα συμπτώματα.
Το ενθαρρυντικό είναι ότι οι καλοκαιρινοί μήνες του 2021 απέδειξαν ότι ο τουρισμός μας έχει μεγάλη δυναμική και δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο θα είχαμε πλησιάσει το μεταφορικό έργο του 2019 εάν δεν ίσχυαν τα μειωμένα πρωτόκολλα.
Για το 2022 οι προοπτικές είναι θετικές και οι κρατήσεις, συμπεριλαμβανομένων και αυτών των ξενοδοχείων, σημαντικά αυξημένες συνεπώς περιμένουμε μία καλή χρονιά για τον τουρισμό κοντά στα επίπεδα του 2019 για τους θερινούς μήνες, ενώ είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει βελτίωση και στο ετήσιο μεταφορικό έργο.
Στόχος μας παραμένει το μεταφορικό έργο του 2019 αλλά σε ετήσια βάση, το οποίο δεν θα συμβεί το 2022.
Επιβάρυνση από την ενεργειακή κρίση
Οι γραμμές που είναι δρομολογημένα τα πλοία πρέπει να εξυπηρετούνται 12 μήνες τον χρόνο ενώ ακόμα και όταν τα πλοία ακινητοποιούνται τα έξοδα παραμένουν υψηλά στο 40-45% των συνολικών εξόδων.
Η ενεργειακή κρίση που μαστίζει όλο τον κόσμο επηρεάζει τις Επιβατηγό Ναυτιλία περισσότερο απ’ οποιονδήποτε άλλο κλάδο της οικονομίας. Υπολογίζεται ότι για την κάλυψη του κόστους των καυσίμων δαπανώνται σήμερα περίπου το 40% των καθαρών ναύλων που εισπράττονται, ενώ μόνο για το 2021 υπολογίζεται ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επιβαρύνθηκαν με € 130 εκ. λόγω της αύξησης του κόστους των καυσίμων κατά 45%.
Η κατάσταση είναι αντιμετωπίσιμη αλλά δεν είναι μία εύκολη υπόθεση και κυρίως δεν μπορεί να μην έχει συνέπειες.
Η κυβέρνηση πρέπει να σταθμίσει την κατάσταση σοβαρά και να προβληματιστεί για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η ενεργειακή κρίση για τα νησιά μας, τους κατοίκους τους και τον τουρισμό τους, ο οποίος φιλοξενεί το 70% του τουρισμού στην Ελλάδα.
Ενεργειακό αποτύπωμα
Ένα θέμα που μας απασχολεί ιδιαίτερα και θα αποτελέσει το κυριότερο θέμα για τα επόμενα χρόνια είναι το περιβαλλοντικό και τα μέτρα τα οποία συζητούνται και έχουν ήδη αποφασιστεί για τη μείωση των ρύπων και του ενεργειακού μας αποτυπώματος και τα οποία θα εφαρμόζονται σταδιακά από το 2023, με αποκορύφωμα το 2030 όταν οι εκπομπές CO2 πρέπει να μειωθούν κατά 55% σε σχέση με το 1990 ή το 2050 με μηδενικούς ρύπους.
Σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη δύο μελέτες οι οποίες εκπονούνται για λογαριασμό του ΣΕΕΝ.
Η πρώτη μελέτη ανατέθηκε στο ΙΟΒΕ και αφορά τις επιπτώσεις των μέτρων τα οποία συζητούνται στα πλαίσια του «Fit for 55». Σκοπός της μελέτης, στην οποία θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις πολιτικής, είναι η ενημέρωση της ελληνικής κυβέρνησης αλλά και της ΕΕ.
Εκτός από την κυβέρνηση πρέπει οπωσδήποτε να ενημερωθεί και η τοπική αυτοδιοίκηση και προτείνεται, με πρωτοβουλία του Συνδέσμου, να οργανωθούν παρουσιάσεις των αποτελεσμάτων της μελέτης.
Η δεύτερη μελέτη έχει ανατεθεί στο Πολυτεχνείο και αφορά την ηλεκτροδότηση των πλοίων. Η μελέτη αναφέρεται σε τεχνικά θέματα αλλά και σε προτάσεις για το θεσμικό πλαίσιο που θα ισχύει.
Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου
Ένα μεγάλο θέμα που θα μας απασχολήσει τα επόμενα χρόνια είναι η ανανέωση του Ακτοπλοϊκού μας στόλου, η οποία συζητείται από το 2018 χωρίς όμως να έχουμε καταλήξει σε οριστικές λύσεις.
Το 2035 από τα 107 πλοία τα οποία είναι σήμερα δρομολογημένα στις ακτοπλοϊκές γραμμές, τα 52 θα είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 40 ετών, εκ των οποίων μάλιστα τα 20 μεγαλύτερης των 50.
Στη διεθνή αγορά η διαθεσιμότητα πλοίων κατάλληλων για την ακτοπλοΐα μας και μικρής ηλικίας σπανίζει, ενώ δεν υπάρχουν καθόλου διαθέσιμα πλοία που να πληρούν τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Επίσης πρέπει να τονιστεί ότι η κατασκευή νέων πλοίων είναι χρονοβόρα και το ύψος των επενδύσεων εξαιρετικά υψηλό σε σχέση με το αναμενόμενο συνολικά μεταφορικό έργο το οποίο χαρακτηρίζεται από μεγάλη εποχικότητα.
Οι πολυετείς συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας που έχουν αποφασιστεί μπορεί να βοηθήσουν στη ναυπήγηση πολύ μικρού αριθμού πλοίων, το οποίο βέβαια δεν λύνει το πρόβλημα. Αυτό που είναι απαραίτητο να οριστικοποιηθεί είναι η επιδότηση του οικολογικού κόστους των νέων ναυπηγήσεων αλλά και η υπό ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησή τους σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το σχέδιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Εθνικό θέμα η εξυπηρέτηση των νησιών
Με όλες τις προκλήσεις και τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν και θα βρεθούν μπροστά, δεν πρέπει να ανησυχούν μόνο οι ακτοπλόοι αλλά και η κυβέρνηση, η οποία κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβει ότι η εξυπηρέτηση των νησιών δεν είναι θέμα των ακτοπλόων αλλά είναι ένα σοβαρό εθνικό θέμα, με το οποίο επιτέλους όλοι πρέπει να ασχοληθούμε σοβαρά.
Οι λέξεις ‘Θαλάσσιες Συγκοινωνίες’ για πολλά χρόνια απουσίαζαν από το λεξιλόγιο των αναπτυξιακών νόμων και προγραμμάτων και ο κλάδος δεν ήταν επιλέξιμος. Επίσης πρέπει επιτέλους να αναλάβει ενεργητικότερο ρόλο η τοπική αυτοδιοίκηση, και να διεκδικήσει αυτό που δικαιούνται τα νησιά μας».
Πηγή : https://www.koinignomi.gr/