31 Ιουλ 2022

Γυναικοκτονίες: Οι Κυκλαδίτισσες προβληματίζονται για ένα «αόρατο» έγκλημα


Η Ομοσπονδία Συλλόγων Γυναικών Κυκλάδων και ο Σύλλογος Γυναικών Φολεγάνδρου «Οι Πολυκάνδριες» ανακοινώνουν το 13ο Πανκυκλαδικό Συνέδριο Συλλόγων Γυναικών που θα πραγματοποιηθεί στο νησί της Φολεγάνδρου. Το συνέδριο έχει προγραμματιστεί τις 7 έως 9 Οκτώβριου 2022 και έχει τίτλο: “Γυναικοκτονίες: 

Οι Κυκλαδίτισσες προβληματίζονται για ένα «αόρατο» έγκλημα”. Χωρίς αναγνώριση του όρου «γυναικοκτονία» στο σύστημα δικαίου της χώρα μας, με δεκάδες γυναίκες να μη βρίσκονται πια ανάμεσα μας, ένα χρόνο μετά τη δολοφονία της Γαρυφαλιάς στη Φολέγανδρο από το σύντροφο της, οι γυναίκες των Κυκλάδων συζητούν για διάφορες όψεις του φαινομένου: τη νομική αναγνώριση της γυναικοκτονίας. 

Γυναικοκτονία ή ανθρωποκτονία: νομικές διαστάσεις και σημασία των όρων 

το ψυχοκοινωνικά προφίλ θυτών και θυμάτων: μύθος ή πραγματικότητα 

τις γυναικοκτονίες σε Ελλάδα, Ευρώπη και στον κόσμο: στατιστικά στοιχεία και τάσεις 

την πατριαρχία: επίκαιρη όσο ποτέ 

τη σχέση των συνθηκών καραντίνας με την αύξηση της έμφυλης βίας 

Αιτήματα αιγίδας και συνδιοργάνωσης, όπως κάθε χρόνο, έχουν σταλεί σε θεσμικούς φορείς όπως η Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων και του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ), την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Δήμο Φολεγάνδρου.Η Ομοσπονδία Συλλόγων Γυναικών «Οι Κόρες των Κυκλάδων» με έδρα τη Νάουσα Πάρου, αριθμεί πλέον 16 Συλλόγους Γυναικών από 13 νησιά : Αμοργός, Άνδρος, Αντίπαρος, Κέα, Κύθνος, Μήλος, Μύκονος, Πάρος, Σέριφος, Σίφνος, Τήνος, Φολέγανδρος και Σύρος με σκοπό τον συντονισμό της δραστηριότητας των Συλλόγων Γυναικών των Κυκλάδων και την κοινή εκπροσώπηση τους

.Tα Πανκυκλαδικά Συνέδρια Συλλόγων Γυναικών αποτελούν ένα θεσμό για την Περιφερειακή Ενότητα Κυκλάδων, με πολυδιάστατες δράσεις, καθώς πέρα από ζητήματα που αφορούν στο γυναικείο φύλο και την καθημερινότητα των γυναικών στις Κυκλάδες.

Στο επικείμενο συνέδριο θα λάβουν μέρος ειδικοί επιστήμονες και εκπρόσωποι φορέων. Το πρόγραμμα βρίσκεται υπό κατάρτιση και θα ανακοινωθεί μόλις οριστικοποιηθούν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια του Οκτωβρίου. 

Πηγή :https://cycladesopen.gr/ 

to synoro blog

Τα κανάλια-θεραπαινίδες και ο διαδικτυακός όχλος


Λυγερός Σταύρος
Πριν 40 σχεδόν χρόνια η πολιτική οξύτητα είχε ονοματεπώνυμα: Ανδρέας Παπανδρέου και Κώστας Μητσοτάκης. Σύμφωνα με τη μοδάτη ερμηνεία εκείνης της εποχής, το πρόβλημα το προκαλούσαν οι λεγόμενοι “δεινόσαυροι” της πολιτικής σκηνής και η λύση ήταν η αποστρατεία τους. Υποτίθεται ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο θα έπαυαν να δηλητηριάζουν την πολιτική ζωή με το νοσηρό κλίμα του 1965. Τότε δεν υπήρχε ο διαδικτυακός όχλος… 

 Όπως συμβαίνει με τις εύκολες-επιδερμικές ερμηνείες, η θεωρία περί “δεινοσαύρων” διαψεύστηκε από τα γεγονότα. Όταν οι δύο άσπονδοι αντίπαλοι έπαψαν να πρωταγωνιστούν, δεν ανέτειλε ένας νέος πολιτικός πολιτισμός. Στις δεκαετίες που μεσολάβησαν, η ρητορική της ατάκας και η –κατά κανόνα χωρίς πολιτικό αντίκρισμα– οξύτητα παραμένουν με διακυμάνσεις και παραλλαγές αναλλοίωτες αξίες και στις κοινοβουλευτικές και στις τηλεοπτικές αντιπαραθέσεις. 

Πάγιος στόχος είναι η νίκη στη μάχη των πολιτικών εντυπώσεων. Χωρίς υπερβολή μπορούμε να πούμε ότι η κατάσταση έχει επιδεινωθεί, επειδή παραλλήλως με την οξύτητα έχουμε και καθίζηση του επιπέδου της πολιτικής αντιπαράθεσης. Όπως τότε, έτσι και τώρα, οι πολιτικοί αρχηγοί κάνουν συστηματικά επιλεκτική χρήση της αλήθειας. 

Την τεμαχίζουν και ο καθένας αποσπά και προβάλλει μόνο το κομμάτι που τον συμφέρει. Προβάλλει διογκωμένα όσα γεγονότα και στοιχεία είναι υπέρ του, ή εναντίον του αντιπάλου του. Και αντιστρόφως, αποσιωπά ή διαστρεβλώνει όσα δεν χωρούν στη δική του ιδιοτελή εκδοχή για την πραγματικότητα. Με την παλιά και δοκιμασμένη αυτή συνταγή χάνεται η ουσία, δηλαδή η αντιπαράθεση για πολιτικές. 

 Παλαιότερα, η τακτική αυτή καλλιεργούσε μια μονομέρεια, η οποία αναπαρήγε τα παραδοσιακά κομματικά στερεότυπα και τις αντίστοιχες διαχωριστικές γραμμές. Σταδιακά, όμως, η τακτική του μικροκομματικού καβγά, της ρητορικής οξύτητας και της πόλωσης άρχισε να προκαλεί άπωση στην κοινή γνώμη. Μια ολοένα και μεγαλύτερη μερίδα ψηφοφόρων δυσφορούσε μ’ αυτόν τον κατακλυσμό του κακοπαιγμένου πολιτικού κιτς.

Το ραβδάκι της Κίρκης

 Οι πολιτικοί αρχηγοί πήραν το μήνυμα και άρχισαν να δίνουν έμφαση περισσότερο στην απαξίωση του αντιπάλου τους και λιγότερο στην υπεράσπιση των δικών τους πεπραγμένων, που έτσι κι αλλιώς δεν ήταν πειστική. Το έκαναν, μάλιστα, κατά τρόπο που θύμιζε διαγωνισμό όχι για το ποιος είναι καλύτερος, αλλά για το ποιος είναι λιγότερο διεφθαρμένος και βλαβερός για τον τόπο. 

Η κατάρρευση του μοντέλου πλασματικής ανάπτυξης, η συνακόλουθη ακύρωση του συναρτημένου ανομολόγητου κοινωνικού συμβολαίου, τα Μνημόνια και η κοινωνική καταστροφή έφεραν τον ΣΥΡΙΖΑ στην κορυφή, αλλά δεν άλλαξαν τις πολιτικές συμπεριφορές. Η τακτική των πολιτικών αρχηγών δεν είναι προσωπικό στυλ. 

Είναι απόρροια της περιρρέουσας ατμόσφαιρας εντός των κομμάτων εξουσίας, παλιότερα ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, τα τελευταία χρόνια ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ. Η μεγάλη πλειονότητα των βουλευτών αυτών των κομμάτων αντιλαμβάνονται την άσκηση της πολιτικής με όρους στρατού, ο οποίος ή αγωνίζεται να κρατήσει το οχυρό της εξουσίας, ή επιχειρεί να το εκπορθήσει. 

 Οι φορείς αυτής της αντίληψης δυσκολεύονταν να αναγνωρίσουν ως βασικό κίνητρο πολιτικές απόψεις και πολιτικές αγωνίες. Σταδιακά, στους μηχανισμούς του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ έμειναν άτομα, τα οποία αντιλαμβάνονται την κομματική τους ιδιότητα σαν ένα είδος επιταγής προς εξαργύρωση. Στον ίδιο δρόμο εισήλθε γρήγορα και ο ΣΥΡΙΖΑ. Μπορεί ακόμα πολλά στελέχη του να μην το ομολογούν ούτε στον εαυτό τους, αλλά η εξουσία –σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό– έχει λειτουργήσει σαν το ραβδάκι της Κίρκης.

Πρόσημο ρόλου κι όχι ιδεολογίας

 Πριν την εκδήλωση της κρίσης, η σύγκλιση ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στο ίδιο μοντέλο πλασματικής ανάπτυξης είχε συρρικνώσει τόσο πολύ τις μεταξύ τους πραγματικές διαφορές, ώστε αυτό είχε σφραγίσει και τον πολιτικό τους λόγο. Από ένα σημείο και πέρα, η κυρίαρχη διάκριση δεν ήταν ανάμεσα στον πολιτικό λόγο των “πρασίνων” και των “γαλάζιων”, αλλά ανάμεσα στον πολιτικό λόγο της συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης. 

 Είναι αξιοσημείωτο ότι σταδιακά ακόμα και έμπειροι πολιτικοί παρατηρητές δυσκολεύονταν να ξεχωρίσουν εάν μια δήλωση είχε βγει από “πράσινα” ή “γαλάζια” χείλη. Ήταν ξεκάθαρο, όμως, ότι είχε γίνει από συμπολιτευόμενο ή από αντιπολιτευόμενο. Τα ηγετικά στελέχη των τότε δύο μεγάλων κομμάτων είχαν φτάσει στο σημείο να χρησιμοποιούν σχεδόν πανομοιότυπες εκφράσεις με τους αντιπάλους τους όταν βρίσκονταν στην εξουσία. Το ίδιο και όταν βρίσκονταν στην αξιωματική αντιπολίτευση! Με άλλα λόγια, ο πολιτικός λόγος δεν είχε ιδεολογικό-κομματικό πρόσημο, αλλά πρόσημο ρόλου.

 Η εκάστοτε κυβέρνηση μιλούσε για υπευθυνότητα, δημόσιο συμφέρον, συναίνεση κτλ. Αντιθέτως, η αξιωματική αντιπολίτευση προσπαθούσε να εισπράξει την κοινωνική δυσαρέσκεια που παρήγαγε η κυβερνητική πολιτική, αλλά χωρίς να δυσαρεστήσει καμία επαγγελματική ομάδα.

 Αντί να επιδοθεί σε μια προγραμματική αντιπολίτευση, επιδιδόταν περισσότερο σε μια “αντιπολίτευση πινγκ πονγκ”. Με άλλα λόγια, είχε την τάση να παίρνει την αντίθετη θέση από αυτήν της κυβέρνησης. Κοινός παρονομαστής των δύο κομμάτων εξουσίας ήταν η τάση τους στις γενικόλογες και στρογγυλεμένες διατυπώσεις, που χαρακτηρίζουν τη μικροπολιτική και το πολιτικό life style. Έγκυρος πολιτικός λόγος, όμως, είναι αυτός που έχει γωνίες. Πολιτική με Π κεφαλαίο σημαίνει συγκεκριμένες δεσμευτικές ρεαλιστικές θέσεις που προκαλούν αντιδράσεις και φτιάχνουν μέτωπα.

“Καθεστωτικού” χαρακτήρα αντιθέσεις 

Όταν μετά τις εκλογές του 2012 ο ΣΥΡΙΖΑ έγινε αξιωματική αντιπολίτευση η εικόνα αυτή άλλαξε. Στην πολιτική σκηνή συγκρούονταν δύο κόσμοι, ανεξαρτήτως πως κανείς τους αξιολογούσε. Αυτό συνεχίσθηκε και στο πρώτο εξάμηνο του 2015, όταν πλέον στο τιμόνι ήταν η κυβέρνηση Τσίπρα. 

Αποκορύφωμα της σύγκρουσης των δύο κόσμων ήταν το δημοψήφισμα. Μετά την υπογραφή και ψήφιση του 3ου Μνημονίου, ο ΣΥΡΙΖΑ άρχισε να κάνει όλα εκείνα που προηγουμένως κατηγορούσε. Όλες σχεδόν οι σημαντικές πολιτικές της κυβέρνησης Τσίπρα υπαγορεύονταν από τις μνημονιακές δεσμεύσεις, όπως είχε συμβεί και με τις κυβερνήσεις του Γιώργου Παπανδρέου και του Σαμαρά. 

Με αυτή την έννοια, το Μνημόνιο επέβαλε στην πράξη κάτι περισσότερο από σύγκλιση του ΣΥΡΙΖΑ με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ. Το γεγονός αυτό, ωστόσο, δεν οδήγησε σε άμβλυνση της μεταξύ τους αντιπαράθεσης. Αν και τα τρία αυτά κόμματα εξουσίας είχαν αποδεχθεί σαν αναγκαίες τις μνημονιακές δεσμεύσεις και σε διαφορετικό χρόνο τις είχαν εφαρμόσει, συνέχισαν και συνεχίζουν να συγκρούονται και μάλιστα με ακραίους τόνους. Δεν πρόκειται για πολιτικό θέατρο. 

Μπορεί στην πράξη και τα τρία κόμματα να είναι δεσμευμένα και να βαδίζουν σε γενικές γραμμές στο ίδιο μονοπάτι, αλλά τα χωρίζουν άλλου είδους οξείες αντιθέσεις.Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ αντιμετωπίζουν τον ΣΥΡΙΖΑ, όπως περίπου είχε αντιμετωπίσει η ΝΔ το ΠΑΣΟΚ το 1981. 

Έστω κι αν δεν το ομολογούν, ουσιαστικά θεωρούν τον ΣΥΡΙΖΑ περιθώριο που για συγκυριακούς λόγους βρέθηκε, “ως μη όφειλε”, στην εξουσία. Κατά μία έννοια, λοιπόν, τον θεωρούσαν ένα είδος “σφετεριστή” της εξουσίας, ο οποίος, μάλιστα, ταρακούνησε λίγο τα λιμνάζοντα ύδατα στο επίπεδο των αρχουσών ελίτ, χωρίς όμως να τα αλλάξει. Με άλλα λόγια, οι αντιθέσεις που δημιουργούν ακόμα και μέχρι σήμερα ένα σχεδόν “εμφυλιοπολεμικό” κλίμα είναι περισσότερο “καθεστωτικού” χαρακτήρα και λιγότερο σχετιζόμενες με πολιτικές επιλογές. 

 Τηλεοπτικά παράθυρα και διαδικτυακός όχλος

 Η μετατόπιση του κέντρου βάρους της πολιτικής αντιπαράθεσης από το Κοινοβούλιο στα κανάλια δεν αφήνει περιθώριο για ουσιαστικό πολιτικό λόγο. Από τη στιγμή που η δημόσια εικόνα των κομμάτων και των πολιτικών διαμορφώνεται πλέον στα κανάλια, η πολιτική ρητορική προσαρμόζεται στις προδιαγραφές του τηλεοπτικού λόγου, ο οποίος ευνοεί τους αφορισμούς, όχι την αντιπαράθεση επί επεξεργασμένων πολιτικών θέσεων. 

 Είναι γεγονός ότι η μετατόπιση του κέντρου βάρους της πολιτικής από τους θεσμούς στα ΜΜΕ έχει οδηγήσει στην υποκατάσταση του πολιτικού λόγου από τη ρητορική της ατάκας και την πολιτική διαφήμιση. 

Στα χέρια των διαφημιστών ο πολιτικός λόγος εκφυλίσθηκε σε εύληπτα μηνύματα, που δεν διαφέρουν και πολύ από τα αντίστοιχα για τα απορρυπαντικά! Δυστυχώς, αυτό δεν άλλαξε ούτε με την εκδήλωση της κρίσης. Στην τηλεοπτική μας δημοκρατία τα πολιτικά ζητήματα συνεχίζουν να εκπίπτουν σε φθηνή εντυπωσιοθηρία, η οποία λειτουργεί σαν ναρκωτικό, που έχει εθίσει την κοινή γνώμη στην παραπολιτική.

 Τα λεγόμενα ψυχαγωγικά προγράμματα τις τελευταίες δεκαετίες –κάθε χρόνο και χειρότερα– έσπρωξαν την κοινωνία στον νεοπλουτισμό και στην κακογουστιά, με αποτέλεσμα την επιβολή ξιπασμένων κοινωνικών συμπεριφορών. 

 Δεν είναι υπερβολή η διαπίστωση ότι τα ιδιωτικά κανάλια έχουν κατά κάποιον τρόπο διαβρώσει το ήθος και την αισθητική της ελληνικής κοινωνίας και ως εκ τούτου συνέβαλαν αποφασιστικά στο να πέσει η Ελλάδα στα βράχια. Αλλά και τώρα που έχουμε αφήσει πίσω τα Μνημόνια (όχι και την κρίση) τί παρατηρούμε στη δημόσια σφαίρα; Τα κανάλια έχουν πάρει διαζύγιο από την Ενημέρωση. 

Κατά κανόνα επιδίδονται μετά μανίας σε “επικοινωνιακή μονοκαλλιέργεια” κάθε νοσηρού κοινωνικού φαινομένου που αναδύεται στην επιφάνεια (χαρακτηριστικό παράδειγμα η υπόθεση Πισπιρίγκου). Κι όταν καταπιάνονται με πολιτικές ειδήσεις μετατρέπονται σε “θεραπαινίδες” της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

 Στον σχεδόν μισό αιώνα της μεταπολιτευτικής δημοκρατίας ποτέ δεν υπήρξε η μονομέρεια που υπάρχει σήμερα στον χώρο των κατεστημένων ΜΜΕ. Και ενώ αυτά βυθίζονται στην ανυποληψία, στον χώρο των social media, όπου υποτίθεται ότι υπάρχει δημοκρατία και αμεσότητα, κυριαρχεί ο διαδικτυακός όχλος, ο οποίος χαρακτηρίζεται από φανατισμό, μισαλλοδοξία και εξαχρείωση. Με άλλα λόγια, χωρίς πρόθεση ισοπέδωσης, και τα social media έχουν σε μεγάλο βαθμό ακυρωθεί ως βήμα δημοκρατικού διαλόγου. 

Πηγή : https://slpress.gr/

to synoro blog

Η πρώτη αμιγώς κινηματογραφική παράσταση της Ελλάδας, λαμβάνει χώρα στη Σύρο


Είναι εντυπωσιακό πως ένα μικρό νησί μιας μικρής χώρας σαν την Ελλάδα, βρίσκει πάντα τρόπους για να σε εκπλήσσει, ανακαλύπτοντας πληροφορίες και ιστορικά στοιχεία που ποτέ δεν προβλήθηκαν και δεν αξιοποιήθηκαν, όσο τουλάχιστον θα έπρεπε. Η Σύρος, μοιάζει να είναι ένα μέρος ανεξάντλητο που όσο περισσότερο ασχολείσαι με την ιστορία και τον πολιτισμό της, τόσο διαπιστώνεις ότι, οι περισσότεροι άνθρωποι που την κατοικούμε, γνωρίζουμε ελάχιστα από όσα έχει να διηγηθεί αυτός ο τόπος. Μία από αυτές τις “άγνωστες” ιστορίες, που συνέβησαν σαν σήμερα, 29 Ιουλίου του 1900, αφηγήθηκε στην “Κοινή Γνώμη” ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Νίκος Θεοδοσίου.

Ο κινηματογράφος, σαν θέαμα, παρουσιάζεται πρώτη φορά, παγκοσμίως, τον Δεκέμβριο το 1895 . Στη Γαλλία, οι αδελφοί Ωγκύστ και Λουί Λυμιέρ, βασιζόμενοι στο κινητοσκόπιο των Ντίκσον και Έντισον, εφηύραν τον κινηματογράφο (cinematographe) που αποτελούσε μία φορητή κινηματογραφική μηχανή, λήψεως, εκτύπωσης και προβολής του φιλμ. Στις 28 Δεκεμβρίου του 1895, έκαναν και την πρώτη δημόσια προβολή, στο Παρίσι. Η ημερομηνία αυτή αναφέρεται από πολλούς ως η επίσημη ημέρα που ο κινηματογράφος με την σημερινή του γνωστή μορφή έκανε την εμφάνισή του. 

 

Η πρεμιέρα του κινηματογράφου στην Ελλάδα

Το 1896, χάρη στους πλανόδιους, ταξιδεύει σχεδόν σε κάθε γωνιά του πλανήτη και διοργανώνονται προβολές σε διάφορες πόλεις ανά τον κόσμο. Στην Ελλάδα έρχεται για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 1896, στην Αθήνα.

Στις 29 Νοεμβρίου του 1896, η εφημερίδα Άστυ με μια μικρή ανακοίνωση ενημέρωνε τους κατοίκους της Αθήνας ότι από την ημέρα εκείνη «άρχεται η λειτουργία του Κινηματοφωτογράφου, δι ου παριστώνται αι φωτογραφίαι εν κινήσει». Όπως αναγραφόταν στο κείμενο, οι παραστάσεις θα επαναλαμβάνονταν κάθε μισή ώρα από τις 9 ως τις 12 το πρωί και από τις 2 ως τις 7 το απόγευμα. Η τιμή του εισιτηρίου είχε προσδιοριστεί στις 2,20 δραχμές ενώ τα παιδιά μέχρι 7 ετών θα πλήρωναν μισό εισιτήριο. Ο χώρος όπου στήθηκε ο πρώτος κινηματογράφος στην Αθήνα ήταν ένα άδειο, εκείνη την περίοδο, κατάστημα στο ισόγειο της οικίας της Ιφιγένειας Α. Συγγρού στην οδό Κολοκοτρώνη πίσω από την Παλιά Βουλή και δίπλα στην Πανελλήνιο Αγορά. Όσοι λοιπόν ανέβαιναν την οδό Σταδίου έβλεπαν αναρτημένη σε ένα από τα ισόγεια καταστήματα της οικίας Συγγρού μία μεγάλη επιγραφή που έγραφε “Cinematofotographe Edison”. Η επιγραφή τη νύχτα φωτιζόταν από τέσσερις ηλεκτρικές «λυχνίες Έδισων». Μέσα στο κατάστημα ήταν εγκατεστημένο ένα κινητοσκόπιο του Έντισον «εκ των επιτυχεστέρων του είδους αυτού» και προβάλλονταν δέκα μικ΄ρες ταινίες των εργαστηρίων του μεγάλου εφευρέτη, διάρκειας 30 δευτερολέπτων περίπου η καθεμία.

Το 1897 αποδεικνύεται μια πολύ δύσκολη χρονιά για την Ελλάδα όπου μαίνεται ο ελληνοτουρκικός πόλεμος και φυσικά απαγορεύονται όλα τα θεάματα. Οι κινηματογραφικές προβολές ξεκινούν ξανά το 1898. Οι ταινίες εκείνης της περιόδου, είχαν διάρκεια ενός περίπου λεπτού και συνήθως απεικόνιζαν κάποιο τοπίο, την ανθρώπινη κίνηση ή σκηνές από κάποιο θέαμα της εποχής. Ο κινηματογράφος ήταν η νέα εφεύρεση που έδινε τη δυνατότητα στους ανθρώπους να δουν τις φωτογραφίες να κινούνται, όπως έλεγαν. Η κίνηση ζωντάνευε στο πανί μέσα από αλλεπάλληλες φωτογραφίες. Αυτό βέβαια από μόνο του δεν μπορούσε να αποτελέσει ένα ολοκληρωμένο θέαμα και μέχρι τότε οι κινηματογραφικές προβολές λειτουργούσαν απλώς σαν συμπλήρωμα σε κάποια παράσταση θεάτρου ποικιλιών, όπως ονομάζονταν τότε, και περιλαμβάνανε χορευτικά, τραγούδια, σκετς κ.α. Αυτός ήταν ο κινηματογράφος μέχρι την εποχή εκείνη.


Η πρώτη επαφή των κατοίκων της Σύρου με την κινηματογραφική τέχνη

Στη Σύρο, ο κινηματογράφος έρχεται για πρώτη φορά το 1899, από τους αδερφούς Ψυχούλη. οι οποίοι ήταν οι πρώτοι κινηματογραφιστές στην Ελλάδα. Ξεκινώντας από το Βόλο, ταξίδευαν στην Αθήνα και σε διάφορες επαρχιακές πόλεις, έχοντας στην κατοχή τους κάποιες μικρές ταινίες του ενός λεπτού και χρησιμοποιώντας μαζί ανδρείκελα, παρουσίαζαν ένα ενδιαφέρον για την εποχή θέαμα. Στο πλαίσιο της μεγάλης αυτής περιοδείας που έκαναν στην Ελλάδα, επισκέφθηκαν και τη Σύρο το 1899 φέρνοντας για πρώτη φορά τους Συριανούς σε επαφή με την κινηματογραφική τέχνη.

Στο βιβλίο του Νίκου Θεοδοσίου “Στα παλιά τα σινεμά” αναφέρεται: Οι αδελφοί Ψυχούλη, που ξεκίνησαν από το Βόλο, είναι οι πρώτοι που άσκησαν με συνέπεια αυτό το επάγγελμα για πολλά χρόνια δίνοντας παραστάσεις σε όλη την ελληνική επαρχία. Δυστυχώς δεν σώθηκε καμία πληροφορία γι αυτούς τους πρωτοπόρους κινηματογραφιστές. Πάντως μετά την Αθήνα, έκαναν μια εντυπωσιακή εμφάνιση στη Σύρο, την ακμαιότερη ελληνική πόλη της εποχής, παρουσιάζοντας τις εικόνες τους σαν συμπλήρωμα σε μια παράσταση νευροσπάστων. «Τας των νευροσπάστων παραστάσεις διαδέχονται αι του κινηματογράφου εικόνες, δι ων ο θεατής πραγματικώς βλέπει και μεταφέρεται εις άλλους τόπους, διότι τόσον καλώς αναπαρίσταται επί της σκηνής ζώσα και κινουμένη η ζωή» έγραψαν οι εφημερίδες του νησιού, συμπληρώνοντας ότι οι αδελφοί Ψυχούλη υποστηρίχτηκαν πάρα πολύ από τους Συριανούς οι οποίοι εκτίμησαν σ’ αυτούς «το ευηπόληπτον και τα ευγενή αισθήματα».

Η πρώτη αμιγώς κινηματογραφική παράσταση της Ελλάδας, λαμβάνει χώρα στη Σύρο

Ένα χρόνο μετά, το 1900, κάποιος άλλος κινηματογραφιστής, μάλλον από το εξωτερικό, έρχεται στη Σύρο, με ένα ολοκληρωμένο κινηματογραφικό θέαμα που παρουσίαζε πολλές ταινίες μαζί. Η παράσταση χωριζόταν σε τρεις πράξεις κατ’ αντιστοιχία των θεατρικών παραστάσεων πιθανώς. Γράφει ο Νίκος Θεοδοσίου στο βιβλίο του : “Αλλά το καλοκαίρι του 1900 ο κινηματογράφος κάνει την πιο εντυπωσιακή, μέχρι τώρα, εμφάνισή του στην Ερμούπολη της Σύρου. Είναι και πάλι ο κινηματογράφος του Έντισον που πρέπει να τον έφερε στο νησί κάποιος ξένος κατ’ ευθείαν από το εξωτερικό. Αυτός ο κινηματογράφος χαρακτηρίζεται σαν ο μέγιστος κινηματογράφος του κόσμου και όχι τυχαία αφού συνοδεύεται και από ένα άλλο «θαύμα» του μεγάλου αμερικανού, τον «φωνογράφο Έδισσων» ο οποίος “δύναται να ακουσθεί από 20 χιλ. ακροατάς εις απόστασιν 500 μέτρων”. Οι προβολές, που διαρκούν μια βδομάδα περίπου (τις τελευταίες μέρες του Ιουλίου και τις πρώτες του Αυγούστου), γίνονται στο θερινό θέατρο «Ορφεύς» και το πρόγραμμα είναι εξαιρετικά πλούσιο. Προβάλλονται καθημερινά 18 διαφορετικές ταινίες με εικόνες επικαίρων από όλο τον κόσμο, κωμικά σκετς κλπ. Μέσα σ΄ αυτές και μια άγνωστη, μέχρι τώρα, “ελληνικού ενδιαφέροντος” ταινία που φέρει τον εξόχως σκανδαλιστικό τίτλο “Συμπλοκή τεσσάρων δεσποινίδων εν Νεαπόλει Αθηνών εν τω κοιτώνι των”.

Οι τοπικές εφημερίδες δεν θα μπορούσαν να μην αναφερθούν στο πολιτισμικό και κοσμικό αυτό γεγονός. Σε κυκλοφορία του Ιουλίου αναγράφουν: «Κινηματογράφος έκτακτος πολύ κόσμον συναθροίζει, διότι αληθώς το θέαμα είνε περίεργον και αξιοθέατον» ενώ λίγες μέρες μετά, επανέρχονται στο θέμα: «Από του παρελθόντος Σαββάτου δίδει εν τω ρωμαντικωτάτω θεάτρω Ορφεύς εν μέσω πολλού και εκλεκτού κόσμου παραστάσεις, ο προ ημερών αφιχθείς μέγιστος κινηματογράφος και φωνογράφος του Έδισσων μετ΄αρκετής οπωσδήποτε επιτυχίας. Δεν πρέπει να λείψη κανείς…»


Οι αφίσες της εποχής ως ιστορικό ντοκουμέντο

Στη Σύρο εκείνης τις εποχής, γνώριζε ήδη μεγάλη ανάπτυξη το θέατρο κι έτσι είχε επικρατήσει η συνήθεια να τυπώνονται αφίσες για κάθε θεατρική παράσταση. Για τις κινηματογραφικές προβολές του 1900 κυκλοφόρησαν ειδικές αφισσέτες, οι πρώτες στο είδος τους στην Ελλάδα, καθιστώντας τη Σύρο πρωτοπόρα και σε αυτό. Η πρώτη κινηματογραφική προβολή παρουσιάστηκε στις 29 Ιουλίου στο θέατρο Ορφεύς, το οποίο βρισκόταν στην περιοχή Βαπόρια και το οποίο, δυστυχώς, δεν υπάρχει πια. Από τις αφίσες - προγράμματα που είχαν τυπωθεί για τις παραστάσεις έχουμε τις μοναδικές πληροφορίες για τότε. Πάνω, αναγράφονται όλοι οι τίτλοι των ταινιών όπως και το ότι ανάμεσα στην κάθε πράξη, θα προβάλλονταν εικόνες με ελληνικά θέματα. Αυτό ήταν το πρώτο αμιγώς κινηματογραφικό θέαμα στην Ελλάδα.

Μια τυχαία ανακάλυψη

Όπως μας διηγείται ο κ.Θεοδοσίου, η μία από τις δύο αφίσες του 1900 είχε πρωτοδημοσιευθεί σε ένα βιβλίο που λεγόταν “Η Αθήνα στο γύρισμα του αιώνα” του 1985, το οποίο του έδειξε κάποια στιγμή ο Μάνος Χαριτάτος, ο ιδρυτής του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου “Εγώ τότε έκανα έρευνα για το σινεμά, βλέπω το πρόγραμμα της αφίσας και του είπα ότι αυτή η παράσταση δεν μπορεί να έγινε στην Αθήνα γιατί δεν υπήρχε εκεί θέατρο Ορφεύς. Το μόνο στοιχείο που είχα για να εντοπίσω πού έγινε στην πραγματικότητα αυτή η προβολή ήταν μια αναφορά στο κάτω μέρος της που έλεγε ότι τα εισιτήρια διατίθενται σε ένα συγκεκριμένο καφενείο. Κάνοντας έρευνα για να βρω πού υπήρχε αυτό το καφενείο, ανακάλυψα ότι η παράσταση έγινε στην Ερμούπολη”

Οι ταινίες που παρακολούθησαν πρώτοι οι Συριανοί

Ο Νίκος Θεοδοσίου κάνοντας έρευνα, ανακάλυψε πως σχεδόν όλες οι ταινίες που παρουσιάστηκαν τότε ήταν από την Αμερική, ταινίες του Τόμας Έντισον. Από τις αφίσες, γνώριζε τους ελληνικούς τίτλους των ταινιών, διότι εκείνη την εποχή θα ήταν άτοπο να παρουσιαστούν με τους αυθεντικούς ξενόγλωσσους τίτλους, οπότε χρειάστηκε να κάνει μεγάλο αγώνα για να εντοπίσει τις ταινίες με τους πρωτότυπους τίτλους, χωρίς να γνωρίζει εξαρχής να έχουν όλες διασωθεί “Ευτυχώς, μας λέει ο σκηνοθέτης, αρκετές από αυτές έχουν διασωθεί γιατί τότε συνέβαινε το εξής αξιοπερίεργο αλλά σωτήριο για τον κινηματογράφο: Ο Τόμας Έντισον ήθελε να κατοχυρώσει αυτές τις ταινίες. όπως κατοχύρωνε και κάθε άλλη εφεύρεσή του. Η κατοχύρωση των εγγράφων τότε γινόταν στην Βιβλιοθήκη του Αμερικάνικου Κογκρέσου. Το κινηματογραφικό φιλμ όμως , εκείνα τα χρόνια δεν θεωρείτο από τη βιβλιοθήκη σαν υλικό προς κατοχύρωση γιατί ήταν κάτι εντελώς καινούργιο και καθόλου αναγνωρισμένο. Οπότε, ο Έντισον είχε αναγκαστεί να εκτυπώνει σε φωτογραφικό χαρτί, σε ρολά, ολόκληρες τις ταινίες του. Από αυτά τα ρολά τα κινηματογραφικά, έγινε πολύ αργότερα η αποκατάσταση των ταινιών και τις έχουμε τώρα. Έτσι λοιπόν, 1500 περίπου ταινίες του Έντισον εκείνης της εποχής διασώθηκαν και προσπαθήσαμε κι εμείς να εντοπίσουμε αυτές που παρουσιάστηκαν τότε στη Σύρο” Αναφερόμενος στα λίγα στοιχεία που έχει ανακαλύψει για εκείνες τις προβολές συγκεκριμένα, ο Νίκος Θεοδοσίου είπε: “Δυστυχώς , στην Ελλάδα, σε αντίθεση με άλλες χώρες δεν έχουμε ρίξει πολύ βάρος στη διατήρηση τεκμηρίων του παρελθόντος, δεν έχουν αξιολογηθεί σωστά κι έτσι με πολύ κόπο μπορεί κάποιος να βρει στοιχεία”

Η αναβίωση του 1999

Βρίσκοντας τελικά αρκετές από αυτές τις ταινίες που είχαν προβληθεί στη Σύρο του 1900 και βασισμένοι σε αυτό το υλικό, το 1999, στον θερινό κινηματογράφο Παλλάς της Σύρου που μεταμορφώθηκε σε θέατρο Ορφεύς, παρουσιάστηκε μια παράσταση - αναβίωση εκείνης της πρώτης κινηματογραφικής προβολής, σε σκηνοθεσία Νίκου Θεοδοσίου και οργάνωση παραγωγής Τέο Ρόμβου.

Η αναβίωση ήταν μια θεατροκινηματογραφική παράσταση, με ηθοποιούς που υποδύονταν τον ξένο κινηματογραφιστή εκείνης της εποχής που ήρθε στη Σύρο με τη βοηθό του. Τους ρόλους είχαν αναλάβει ο Γιώργος Μιχαλάκης και η Κλαυδία Ζαραφωνίτου.

Έγραφε το δελτίο τύπου της εποχής:

Την Πέμπτη 26 Αυγούστου 1999, στις 9 το βράδυ, ένα παλιό λαντώ θα διασχίσει αργά την πλατεία Μιαούλη στην Ερμούπολη της Σύρου και θα σταματήσει μπροστά στο θερινό κινηματογράφο Παλλάς. Από πίσω, ασθμαίνοντας, θα ακολουθεί ο ανυπόδητος αχθοφόρος του λιμανιού κουβαλώντας στο καροτσάκι του ένα μεγάλο ξύλινο κιβώτιο. Από το λαντώ θα κατεβούν ένας μεσήλικας κύριος και η συνοδός του. Η ενδυμασία τους παραπέμπει στις αρχές του αιώνα. Όταν το ξύλινο κιβώτιο ανοιχτεί, θα αποκαλύψει μια πρωτόγονη κινηματογραφική μηχανή προβολής και μερικά τσίγκινα κουτιά με ταινίες.

Έτσι θα ξεκινήσει η αναβίωση της πιο σημαντικής κινηματογραφικής προβολής στην Ελλάδα στο τέλος του περασμένου αιώνα, που πραγματοποιήθηκε στο θερινό θέατρο Ορφεύς της Ερμούπολης..”


Ο σκηνοθέτης επιστρέφει στη Σύρο για το SIFF 2022

Ο Νίκος Θεοδοσίου σπούδασε κινηματογράφο στην Αθήνα και το Παρίσι. Το συγγραφικό έργο του εκτείνεται από τη λογοτεχνία ως την ιστορική έρευνα με ιδιαίτερη προσήλωση στην ιστορία των κινηματογράφων στην Ελλάδα. Στον κινηματογράφο είναι προσανατολισμένος στην σκηνοθεσία ντοκιμαντέρ με πολλές συμμετοχές σε Φεστιβάλ. Είναι  ιδρυτικό μέλος του Νεανικού Πλάνου (Ομάδα δημιουργών για την οπτικοακουστική έκφραση των νέων ανθρώπων), μέλος της τριμελούς γραμματείας του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, καλλιτεχνικός διευθυντής της Camera Zizanio (Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας), μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας «Σκασιαρχείο».

Το Σάββατο 30 Ιουλίου, θα βρίσκεται στη Σύρο για να παρουσιάσει την μικρού μήκους ταινία του, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου

Ghastly Memories 1 [Φρικτές αναμνήσεις 1]”, Γαλλία, 1968:

“Το 1968 συναντιούνται ο Νίκος Θεοδοσίου και ο Τέος Ρόμβος – νέοι κινηματογραφιστές που θα συνδεθούν εφ’ όρου ζωής με μια βαθιά φιλία. Οι δυο τους θα μαζέψουν λίγα χρήματα για να αγοράσουν την πρώτη τους κάμερα, κι έτσι αλωνίζουν με ενθουσιασμό στους δρόμους του Παρισιού για να απαθανατίσουν εικόνες”

Ντράιβ – ιν στην Ντελαγκράτσια, Ποσειδωνία, 21:00
 

 

*Στο κείμενο χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες και αποσπάσματα από το βιβλίο “Στα παλιά τα σινεμά” και από το προσωπικό blog του Νίκου Θεοδοσίου

Πηγή : https://www.koinignomi.gr/

to synoro blog

30 Ιουλ 2022

Σύλλογος Μεγάλου Λιβαδίου Σερίφου Και φέτος εδώ! Για το χωριό μας!


Καλησπέρα σε όλους,
Ελπίζουμε να είστε όλοι και όλες καλά! Παρακάτω ακολουθεί η ενημέρωση για τις δράσεις του Συλλόγου των τηλευταίων μηνών.
1. Έχουν γίνει οι «παραδοσιακές» πλέον εργασίες οριοθέτησης παραλίας , σήμανσης τοποθέτησης και καθαρισμού από μέλη και εθελοντές.
2. Οι μικροί μας φίλοι που έχουν αγκαλιάσει πρώτοι το επιτυχές εγχείρημα της αυτοδιαχείρισης για τον καθαρισμό των δημόσιων χώρων φέτος θα έχουν στα χέρια τους και τον εξοπλισμό που τους αναλογεί …
3. Σύντομα θα ανέβει το λινκ για να δηλώσουμε όλοι συμμετοχή!!
4. Ανανεώθηκε το χρώμα στο κείμενο & Φωταγωγήθηκε η προτομή του Σπέρα έξω από το σχολείο με ηλιακό πάνελ .
5. Αγοράστηκαν και κατασκευάστηκαν νέα τασάκια παραλίας και ανανεώθηκαν οι πινακίδες σήμανσης τους.
6. Με ευκαιρία την επίσκεψη της Υπουργού πολιτισμού Κας Μενδωνη στο χωριό μας οι μικροί μας φίλοι της δώρισαν αναμνηστικά του Συλλόγου τα οποία συνόδεψαν μια επιστολή – ενημέρωση για την χρηματοδότηση της μελέτης διάσωσης της Σκάλας φόρτωσης και του περιβάλλοντα χώρου και για την όλη προσπάθεια που έχει γίνει έως τώρα ζητώντας τη συνδρομή τους.
7. Εθελοντικά από κάτοικο επισκευάστηκε & στηρίχτηκε καλύτερα το παγκάκι πικ-νικ στην παιδική χαρά .
8. Απομακρύνθηκε απ την παιδική χαρά η μαρμάρινη επιγραφή Δωρεάς Κοτσίκου καθώς είχε σπάσει στα δυο, μετά την επισκευή της θα επανατοποθετηθεί.
9. Ολοκληρώθηκε από εργολάβο η αποκατάσταση της πλακόστρωσης στον αύλειο χώρο του Αγίου Νικολάου καθώς είχε ανασηκωθεί από ρίζες δέντρου.
10. Σε συνεργασία με τον Δήμο, εθελοντές καθάρισαν τον εσωτερικό και εξωτερικό χώρο της Έκθεσης Μεταλλευμάτων.
Ως Σύλλογος ευχόμαστε σε όλους καλό καλοκαίρι και καλή αντάμωση στο αγαπημένο μας μέρος!
Να είστε καλά!
Το ΔΣ του ΣΜΛΣ

Άννα, Χρήστος, Δημήτρης, Γκέλη, Δημήτρης
Πηγή : 

Σύλλογος Μεγάλου Λιβαδίου Σερίφου


to synoro blog

Σύνδεσμος Σεριφίων 6&7 Αυγούστου δίνουμε αίμα δίνουμε Ζωή. Γιατί όλοι μαζί μπορούμε!


6&7 Αυγούστου δίνουμε αίμα δίνουμε Ζωή. Γιατί όλοι μαζί μπορούμε!

H εθελοντική αιμοδοσία αποτελεί μια πράξη αγάπης για τον συνάνθρωπό μας, που κρύβει μάλιστα οφέλη και για τον ίδιο μας τον εαυτό. Άλλωστε ο εθελοντής αιμοδότης έχει την ηθική ικανοποίηση ότι βοηθά να σωθεί μια ζωή, κάνει το χρέος του απέναντι στο κοινωνικό σύνολο και συμβάλει στο να υπάρχει επάρκεια αίματος. Την ίδια ώρα όμως βοηθά και τον οργανισμό του, απλά δίνοντας αίμα. 

Σύμφωνα με μελέτες, όταν κάποιος δίνει αίμα δύο φορές τον χρόνο, αντιμετωπίζει μειωμένες πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου. Μάλιστα, στους αιμοδότες ηλικιών 43-61 ετών τα εμφράγματα και τα εγκεφαλικά είναι λιγότερα. Επίσης οι συχνές αιμοδοσίες αραιώνουν το αίμα και το βοηθούν να ρέει καλύτερα, περιορίζοντας ακόμα και τη ζημιά στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων. Τα οφέλη της αιμοδοσίας, σύμφωνα με τους ειδικούς, αποδίδονται κυρίως στη μείωση των υψηλών επιπέδων σιδήρου. Και βέβαια μέσω της αιμοδοσίας ο αιμοδότης υποβάλλεται σε τακτικές αιματολογικές εξετάσεις, προλαβαίνοντας τυχόν προβλήματα, που δεν θα είχε διαγνώσει διαφορετικά.

Ξεπεράστε τον φόβο, ενημερωθείτε και χαρίστε ζωή στον συνάνθρωπό σας!

Σίφνος – Στα μονοπάτια των θεών-Το Φεστιβάλ Πολιτισμού Σίφνου είναι γεγονός! 15 - 22 Αυγούστου


Την πρώτη του χρονιά το Φεστιβάλ «Στα μονοπάτια των Θεών», που θα πραγματοποιείται κάθε Αύγουστο στον Αρτεμώνα και στην Απολλωνία, τιμά όσους αγάπησαν και αγαπούν τον μαγικό αυτόν τόπο περιλαμβάνοντας αξιόλογες πολιτιστικές δράσεις και εκδηλώσεις.

Επιτέλους Πανηγύρι!

Η ερασιτεχνική ομάδα του πολιτιστικού συλλόγου του νησιού αναβιώνει τοπικούς παραδοσιακούς χορούς ανήμερα της Παναγίας στον προαύλιο χώρο της Παναγίας της Κόχης.

15 Αυγούστου, Προαύλιος χώρος Παναγίας Κόχης στις 20:30

Θέατρο

– Μνήμη Μανόλη Κορρέ

100 χρόνια από τη γέννηση του σημαντικού θεατρικού συγγραφέα στη Σίφνο, ο κριτικός θεάτρου Λέανδρος Πολενάκης και η δημοφιλής ηθοποιός Καίτη Κωνσταντίνου τιμούν τη μνήμη του Μανόλη Κορρέ με μια ξεχωριστή εκδήλωση.

16 Αυγούστου, Προαύλιος χώρος Αγίου Κωνσταντίνου Αρτεμώνα στις 20:30.

Τιμώντας επίσης τη συλλογική ιστορική μνήμη το φετινό Φεστιβάλ καλεί δυο παραστάσεις που ξεχώρισαν στην Αθήνα με αφορμή τη συμπλήρωση των διακοσίων χρόνων από την Επανάσταση του ’21 και το φετινό έτος Ιάκωβου Καμπανέλλη– Αυτός, o Άλλος και το Παντελόνι του

«Να έχω έναν άνθρωπο…»

Με αφορμή το φετινό έτος Ιάκωβου Καμπανέλλη, ο δημοφιλής ηθοποιός Χρήστος Χατζηπαναγιώτης κι ο ηθοποιός και σκηνοθέτης, γνωστός μεταξύ άλλων και για τη θητεία του στο νεοελληνικό έργο, Μάνος Καρατζογιάννης παρουσιάζουν το μονόπρακτο του «Αυτός και το παντελόνι του», που ανέβηκε το Μάιο του 2018 στη σκηνή του Θεάτρου Σταθμός, μαζί με τον «Επικήδειο» του ίδιου συγγραφέα σε ενιαία παράσταση με τον γενικό τίτλο «Αυτός, ο Άλλος και το Παντελόνι του».

Η τόσο αστεία όσο και συγκινητική παράσταση – φόρος τιμής στον πατριάρχη του νεοελληνικού θεάτρου – που θα περιοδεύσει το καλοκαίρι σε όλη την Ελλάδα από την εταιρεία Πόλις Πολιτισμού, θα λάβει χώρα τον ερχόμενο Αύγουστο και στον Πύργο Μπαζαίου στη Νάξο, γενέτειρα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, μια και η παράσταση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και με την αρωγή του Δήμου Νάξου και των μικρών Κυκλάδων.

Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης

Ερμηνεία: Χρήστος Χατζηπαναγιώτης

Σκηνικό: Δημήτρης Καντάς

Κοστούμι: Βασιλική Σύρμα

Μουσική: Αντώνης Παπακωνσταντίνου

Φωτογραφίες: Σπύρος Περδίου

Παραγωγή: Φεστιβάλ Νάξου, Πόλις Πολιτισμού, Πολιτισμός Σταθμός Θέατρο

17 Αυγούστου, Παλαιό Δημοτικό Σχολείο Αρτεμώνα στις 21:00

– Φροσύνη/Πασού

«Δε μετανιώνω. Θα σας έπνιγα ξανά όλες σας. Και ειδικά εσένα. Δεν είσαι πια δική του. Δεν είσαι κανενός. Ποια εξουσιάζει τώρα; Σε ποια ανήκει εκείνος; Ποια ζει; Ποια είναι η δυνατότερη;»

Μια ηθοποιός καλείται, στο πλαίσιο ενός αυτοσχεδιασμού, να ετοιμάσει ένα μονόλογο πάνω στην Κυρα-Φροσύνη, το ιστορικό πρόσωπο των Ιωαννίνων που πνίγηκε με διαταγή του Αλή Πασά στη λίμνη Παμβώτιδα. Δοκιμάζει ρούχα, φωνές, αυτοσχεδιάζει πάνω στην τελευταία νύχτα της Φροσύνης, τη ζωή, το γάμο, τα παιδιά της, τον έρωτά της για τον γιο του Αλή Πασά, Μουχτάρ, τις απαιτήσεις των άλλων για Εκείνη, τις απαιτήσεις του έρωτά της για Εκείνον.

Μια γυναίκα που της μέλλεται να πνιγεί, να μείνει στην Ιστορία ως αυτό που οι άλλοι κατάλαβαν για εκείνη, αφήνοντας ξεχασμένο το πραγματικό της πρόσωπο.

Την επόμενη νύχτα, η ίδια ηθοποιός καλείται να αυτοσχεδιάσει πάνω στην Πασού, το αντίπαλο δέος, την απατημένη σύζυγο του Μουχτάρ – ηθική αυτουργό του πνιγμού της Φροσύνης και άλλων 16 γυναικών στη λίμνη της πόλης. Τι ωθεί μια γυναίκα στην απόγνωση; Τι την οδηγεί να πνίξει σε μια λίμνη 17 γυναίκες; Πόσο ελεύθερη είναι μια πριγκίπισσα; Τι σκέφτεται; Τι αισθάνεται; Ποια είναι τελικά η «Πασού»;

Η γυναίκα-θρύλος των Ιωαννίνων και η ηθική αυτουργός του πνιγμού της ζωντανεύουν από την Σύνθια Μπατσή στην παράσταση του Λάζαρου Βαρτάνη και του Στέφανου Παπατρέχα, εξιστορώντας η καθεμία τη δική της πλευρά και ξεδιπλώνοντας δύο διαφορετικές εκδοχές της ίδιας ιστορίας.

Κείμενα: Στέφανος Παπατρέχας

Σκηνοθεσία: Λάζαρος Βαρτάνης – Στέφανος Παπατρέχας

Σκηνικά – Κοστούμια: Έλλη Εμπεδοκλή

Μουσική: Σίσσυ Βλαχογιάννη

Σχεδιασμός φωτισμών στη «Φροσύνη»: Λευτέρης Παυλόπουλος

Σχεδιασμός φωτισμών στην «Πασού»: Ευγενία Μακαντάση

Βοηθός σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Καναβός

Φωτογραφίες – Βίντεο: Ναταλία Β.

Σχεδιασμός αφίσας – Γραφιστικά: ΛιλήΝταλανίκα

Στην παράσταση «Φροσύνη» ακούγεται η φωνή του Αιμίλιου Χειλάκη και στην παράσταση «Πασού» ακούγεται η φωνή της Λυδίας Φωτοπούλου

Ερμηνεύει η Σύνθια Μπατσή

18 Αυγούστου, Παλαιό Δημοτικό Σχολείο Αρτεμώνα στις 21:00

Αγγειοπλαστική

Μία από τις αρχαιότερες τέχνες που εξασκήθηκαν στη Σίφνο, από την Πρωτοκυκλαδική κιόλας περίοδο, είναι η αγγειοπλαστική. Η ανάπτυξη της αγγειοπλαστικής στη Σίφνο οφείλεται κυρίως στην αφθονία της πυρίμαχου αργίλου (προϊόν αποσάθρωσης των σχιστόλιθων), στο βρόχινο νερό, στην ύπαρξη καύσιμης ύλης, στις ήπιες κλιματολογικές συνθήκες στην τεχνική και την καλή επίδοση των Σιφνιών στην τέχνη της επεξεργασίας του πηλού. Έτσι με το πέρασμα του χρόνου το όνομα «Σιφνιός» ταυτίστηκε με τα επαγγελματικά «τσικαλάς», «αγγειοπλάστης», «κανατάς». Αυτήν την ιδιαίτερη και ταυτισμένη με το νησί της Σίφνου τέχνη καλούνται να μάθουν τα παιδιά και οι έφηβοι στο εργαστήριο Κεραμικής και Αγγειοπλαστικής για παιδιά με θέμα τον θεό Απόλλωνα και την θεά Άρτεμη.

19 Αυγούστου, Εργαστήριο Κεραμικής Ατσόνιος Αντώνης και Γιάννης στο Βαθύ στις 19:00.

Ποίηση

Αριστομένης από τα Εξάμπελα της Σίφνου

Ο Θανάσης Νιάρχος και η Πέγκυ Σταθακοπούλου συμμετέχουν στη βραδιά ποίησης για τον σπουδαίο ποιητή Αριστομένη Προβελέγγιο που γεννήθηκε στα Εξάμπελα της Σίφνου.

20 Αυγούστου, Πλατεία Αγίου Γεωργίου Καταβατής στις 20:30

Μουσική

Στον κύκλο των μελοποιημένων ποιητών

«Ένα περπάτημα ελαφρύ σα σκίρτημα του κάμπου. Ένα φιλί της θάλασσας της αφροστολισμένης»

Με οδηγό το μελοποιημένο έργο πάνω στον λόγο σπουδαίων ποιητών, όπως ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Γιάννης Ρίτσος, ο Νίκος Γκάτσος, ο Μιχάλης Γκανάς κ.ά., αποσπάσματα από το ποιητικό έργο του Διονυσίου Σολωμού, του Μανώλη Αναγνωστάκη, του Τάσου Λειβαδίτη, του Ντίνου Χριστιανόπουλου και τη συνοδεία σύντομων έργων κλασικής μουσικής, η Χριστίνα Μαξούρη και ο Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης δημιουργούνμια μοναδική ποιητική μουσική αφήγηση. Πώς οι συλλεκτικές πλέον συνθέσεις των Μίκη Θεοδωράκη, Μάνου Χατζιδάκι, Δημήτρη Λάγιου κ.ά. μπορούν να συνομιλήσουν με τον λόγο των μεγάλων ποιητών και με έργα του ErikSatie, του ClaudeDebussy και πρωτότυπες συνθέσεις του Κωνσταντίνου Ευαγγελίδη.

Επιλογή τραγουδιών & κειμένων / ερμηνεία: Χριστίνα Μαξούρη

Πιάνο: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης

21 Αυγούστου, Παναγία του Βουνού στις 21:00.

Ζωγραφική

Στο ατελιέ του Παναγιώτη Τέτση

«Νησιά σαν τη Σίφνο σε ταξιδεύουν. Οι ουρανοί τα βάλανε εκεί, μαζί με τη ζωγραφική και τον άνθρωπο» συνήθιζε να λέει ο μεγάλος μας ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης, ο οποίος επισκέφτηκε τυχαία τη Σίφνο πριν από περίπου πενήντα χρόνια και την ερωτεύτηκε με την πρώτη ματιά. Έγινε η αφορμή να ξεκινήσει μερικά από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα έργα του, όπως η «Λαϊκή Αγορά», και ουκ λίγες φορές πήρε τη θέση του μοντέλου στο ατελιέ του στο Κάτω Πετάλι. Έξι χρόνια μετά το θάνατό του ο ιδιαίτερος χώρος πνευματικής εργασίας του αείμνηστου ζωγράφου, ακαδημαϊκού και δασκάλου Παναγιώτη Τέτση ανοίγει για το ευρύ κοινό.

22 Αυγούστου, Κάτω Πετάλι – Ατελιέ Παναγιώτη Τέτση στις 19:00

Φωτογραφία

Ο Γιώργος Καβαλλιεράκης παρουσιάζει στα socialmedia του Δήμου Σίφνου μέρος των φωτογραφιών του από το ομώνυμο βιβλίο του με θέμα το καλοκαίρι στη Σίφνο.

Μαγειρική

Σιφνιές και Σιφνιοί βιντεοσκοπούν συνταγές του θρυλικού αρχιμάγειρα από τη Σίφνο Νικόλαου Τσελεμεντέ, ο οποίος ίδρυσε μια μικρή σχολή μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής και παράλληλα κυκλοφόρησε το γνωστό βιβλίο του με συνταγές – που όντας ο πρώτος ολοκληρωμένος οδηγός μαγειρικής – γνώρισε πάνω από δεκαπέντε επίσημες ανατυπώσεις, και τις ανεβάζουν στα socialmedia του δήμου Σίφνου.

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Μάνος Καρατζογιάννης

Επικοινωνία: Νατάσα Παππά

Γραφιστικά: Μάριος Γαμπιεράκης

Πηγή : https://cycladesopen.gr/

to synoro blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...