Ζητήματα λειτουργίας, αλλά και διαφάνειας, σχετικά με τις αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας, επισημαίνει η περιφερειακή σύμβουλος της ελάσσονος μειοψηφίας, Άννα Μαυρουδή, η οποία μετέχει στο όργανο και στηλιτεύει τις πρακτικές που ακολουθούνται εκ μέρους της περιφερειακής αρχής στις αποφάσεις που λαμβάνονται.
Η πρακτική λήψης αποφάσεων, αλλά και ο τρόπος αντιμετώπισης των συμβούλων της αντιπολίτευσης από την περιφερειακή αρχή, είναι καίρια θέματα τα οποία θίγει η περιφερειακή σύμβουλος, η οποία σχολιάζει ότι «παρερμηνεύεται σκόπιμα ότι λέγεται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας ως μέλη της Οικονομικής Επιτροπής».
Θέτει δε ζητήματα διαφάνειας και κοινωνικής λογοδοσίας, με βασική προϋπόθεση τις ανοικτές συνεδριάσεις, την συμμετοχή εκπροσώπων του τύπου, με ενίσχυση του ρόλου τους ώστε να γίνεται αντιληπτός ο ρόλος της Οικονομικής Επιτροπής, καθώς αυτή διανέμει τα κονδύλια, περνάει τις δαπάνες, εγκρίνει τους διαγωνισμούς.
Mε ζητούμενο εκ μέρους της, να υπάρχει συζήτηση για την ουσία των θεμάτων και όχι για επικοινωνιακή εκμετάλλευση, όπως γίνεται στις συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου κατά κόρον από την πλειοψηφία.
Όπως σχολιάζει «Δε μπορούμε εμείς οι αιρετοί να αντιμετωπίζουμε τους πολίτες ως νήπια, ούτε να επαναλαμβάνουμε αποτυχημένα παλαιοκομματικά μοντέλα διοίκησης».
Προμήθειες με προφορικές εισηγήσεις
Σχετικά με την λειτουργία της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία αντιμετωπίζεται από την περιφερειακή αρχή με μία διεκπεραιωτική προσέγγιση, η περιφερειακή σύμβουλος επισημαίνει ότι «πάγια πρακτική είναι τα “περίεργα” θέματα να έρχονται τελευταία στιγμή ώστε να μην έχουμε χρόνο να τα διαβάσουμε, με αποτέλεσμα να καλούμαστε να ψηφίζουμε τίτλους».
Έτσι, κατά κανόνα, τα θέματα τα οποία είναι πιθανόν να εγείρουν ερωτήματα ή χρήζουν περαιτέρω «επεξεργασίας», στέλνονται λίγα λεπτά πριν τη συνεδρίαση ή γίνονται με προφορική εισήγηση.
«Εγώ αρνούμαι να ψηφίσω όρους διακηρύξεων διαγωνισμών απλά ακούγοντας τους, γιατί «ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες» και οι όροι καθορίζουν το αποτέλεσμα των διαγωνισμών».
Εξώφθαλμα προκλητική η ψήφιση προμήθειας για led του δικτύου της Ρόδου, κόστους άνω των 4.000.000 €, η οποία ψηφίστηκε από την πλειοψηφία χωρίς καν οι σύμβουλοι να έχουν λάβει την σχετική εισήγηση.
Διαπιστώνεται μία σύγχυση μεταξύ του νομίμου και του ηθικού, όταν αντί της συνήθους πρακτικής της κληρώσεως για σύσταση Επιτροπών Διενέργειας Διαγωνισμών, επιλέγονται σε συγκεκριμένα έργα η πρόταση και ο ορισμός μελών από την Οικονομική Επιτροπή (π.χ. ΕΗΔ στην 21η συνεδρίαση και α/α 15 & 16 στην 22ησυνεδρίαση «Κατασκευή εκθεσιακού περιπτέρου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στην έκθεση ΙΤΒ 2018 στο Βερολίνο (07- 11/3/2018)».
Πέραν αυτού, τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής καλούνται να αποφασίσουν είτε για εισηγήσεις εντός ημερησίας διατάξεως που δεν έχουν σταλεί, είτε θέματα Εκτός Ημερησίας Διατάξεως που στέλνονται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο την ώρα της συνεδρίασης ή λίγα λεπτά πριν, χωρίς επαρκώς αιτιολογημένη την κατεπείγουσα ανάγκη.
Με βάση τα παραπάνω, η κ. Μαυρουδή σχολιάζει ότι «υπερψηφίζουμε μόνο όσα θέματα ΕΗΔ μπορούμε στοιχειωδώς να διαβάσουμε «διαγώνια».
Προφανώς, πολλοί εκ των συναδέλφων δεν έχουν πρόβλημα να ψηφίζουν θέματα τα οποία βλέπουν για πρώτη φορά στη ζωή τους κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης».
Σημειώνει δε ότι «η αντιπολίτευση στην Οικονομική Επιτροπή έχει καθαρά διακοσμητικό ρόλο και οι ερωτήσεις αντιμετωπίζονται με καχυποψία και στα όρια της απαξίωσης».
Ψηφοθηρία με τις παρεμβάσεις στα οδικά δίκτυα
Σε πολλές τεχνικές παρεμβάσεις που αφορούν στο οδικό δίκτυο των νησιών, όπως ενημερώνει κ. Μαυρουδή, αν και έχει ζητηθεί κατ’ επανάληψη από την πλευρά της, δεν υπάρχει σαφής καταγραφή των χιλιομέτρων σε κάθε νησί και των εργασιών που θα γίνουν.
Το θέμα των παρεμβάσεων στα περιφερειακά οδικά δίκτυα των νησιών εμφανίζεται «θολό», καθώς οι παράμετροι με τις οποίες λαμβάνει προτεραιότητα ένα έργο δεν εδράζονται σε μία συνολική αποτύπωση των προβλημάτων που παρουσιάζουν τα δίκτυα και σε στοιχεία από την Αστυνομία και τα νοσοκομεία, για τα σημεία στα οποία έχει καταγραφεί μεγαλύτερος αριθμός ατυχημάτων.
Οι συγκεκριμένες παρατηρήσεις κατατέθηκαν από την κ. Μαυρουδή στη συνεδρίαση του οικονομικού οργάνου της Περιφέρειας, ζητώντας βάσει των ανωτέρω να γίνουν σοβαρές παρεμβάσεις, με ανάλογη κατανομή των χρημάτων ανά παρέμβαση.
Σε ότι αφορά στα τεχνικά έργα, παράδειγμα, όπως προέκυψε κατά την τελευταία συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, δεν φαίνεται να είναι σαφώς προσδιορισμένες οι θέσεις παρεμβάσεων στο περιφερειακό οδικό δίκτυο, γεγονός το οποίο επιτρέπει παρεμβάσεις Έπαρχων για ψηφοθηρικούς λόγους (π.χ. α/α 4 «προφορικό αίτημα Έπαρχου») για το οδικό δίκτυο της περιοχής δικαιοδοσίας του.
Καθίσταται σαφές ότι η μελέτη δεν μπορεί να ενσωματώνει τμήματα παρεμβάσεων, κατόπιν προφορικών αιτημάτων του εκάστοτε Επάρχου, αφήνοντας περιθώρια εκτίμησης ότι πρόκειται για καθαρά ψηφοθηρική πρακτική.
Πολιτικό αδιέξοδο
Σαφές το πολιτικό ζήτημα που υπάρχει λόγω της ανυπαρξίας συνεργασίας από την Περιφερειακή αρχή, με τον Χωρικό Αντιπεριφερειάρχη, συνεπακόλουθο της οποίας είναι το έλλειμμα συντονισμού για ζητήματα πολιτικής προστασίας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι δαπάνες για την αποκατάσταση στο νησί της Σύμης, για τις οποίες έθεσε το αυτονόητο ερώτημα, αν οι εργολήπτες είναι από το μητρώο εκτάκτων αναγκών, με τις αντιδράσεις να είναι επιβεβαιωτικές των αμφιβολιών της Περιφερειακής Συμβούλου, καθώς αρχικώς υπήρξε σιγή, την οποία ακολούθησαν φωνές από την πλευρά των εκπροσώπων της περιφερειακής αρχής και κατόπιν μία δεκάλεπτης αδικαιολόγητης έντασης δόθηκε η απλούστατη απάντηση ότι στη Σύμη δεν υπάρχει μητρώο.
Αναφέρθηκε ειδικά, η περιφερειακή σύμβουλος της ελάσσονος μειοψηφίας, στον τρόπο λειτουργίας του μητρώου εργοληπτών, όπως τέθηκε ως θέμα στην Οικονομική Επιτροπή, (α/α 13 για τις δαπάνες μηχανημάτων στη Σύμη.
Έγκριση της παράτασης ισχύος του «Μητρώου εργοληπτών (εταιριών – φυσικών προσώπων) για την αντιµετώπιση εκτάκτων αναγκών από πλημμύρες, χιονοπτώσεις, πυρκαγιές ή οποιοδήποτε άλλο έκτακτο φαινόµενο ή φυσική καταστροφή και εργασίες συντήρησης υποδοµών αρµοδιότητας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, στην περιοχή ευθύνης της Π.Ε Κυκλάδων και της Π.Ε ∆ωδεκανήσου έως 31/12/2019» α/α32 στην 21η συνεδρίαση την 15η/11/2017.
Επί του θέματος έθεσε σχετικά ερωτήματα η κ. Μαυρουδή, με το αν οι αναθέσεις έγιναν από το Μητρώο ή όχι, αν συνεργάστηκαν με τις υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας της Δωδεκανήσου και τον αρμόδιο Χωρικό Αντιπεριφερειάρχη, μιας και είναι η μόνη αρμοδιότητα που του έχει μείνει, «για να εισπράξω», όπως η ίδια είπε, «λεκτικές επιθέσεις από μέλη της πλειοψηφίας (διέκρινα τις φωνές των κ. Ευστρατίου, κ. Μπαριανάκη) και από τον ίδιο τον Πρόεδρο».
Με αφορμή τον αποκλεισμό από την περιφερειακή αρχή του αρμόδιου, κατά το νόμο για την Πολιτική Προστασία, Αντιπεριφερειάρχη Δωδεκανήσου, Μπ. Κόκκινου, σχολίασε ότι «δεν μπορούν οι πολίτες να πληρώνουν το πολιτικό αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η περιφερειακή αρχή, με εμφανές έλλειμμα συντονισμού».
Το ανωτέρω ήρθε να συμπληρωθεί από την κατηγορηματική επιβεβαίωση εκ μέρους του κ. Κόκκινου ότι είχε πλήρη άγνοια για το θέμα, καθώς δεν έλαβε καμία ενημέρωση, όταν αντιθέτως για τους δύο μετέχοντες στις εργασίες αποκατάστασης, με τα απαιτούμενα μηχανήματα, είχε επικοινωνηθεί πως πρόκειται για εθελοντική εκ μέρους τους προσφορά βοήθειας, η οποία τελικώς είναι αμοιβόμενη.
Απευθείας αναθέσεις μέσω κατατμήσεων
Ειδική αναφορά γίνεται από την κ. Μαυρουδή και στις απευθείας αναθέσεις (π.χ. α/α 17στην 22η συνεδρίαση).
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι «παρά το γεγονός ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει αυξημένη ευθύνη, διότι έχει στη δικαιοδοσία της πολύ σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς, που χρήζουν καμπάνιας συντήρησης, δεν εννοεί να ψαχτεί λίγο παραπάνω, αλλά για τους γνωστούς λόγους συνεργάζεται μόνο με τη Marketing Greece του ΣΕΤΕ.
Επίσης, δε λειτουργεί το συλλογικό όργανο, δηλαδή την Επιτροπή Τουρισμού.
Το περιεχόμενο της ανάθεσης περνάει όλο από το discovergreece, δηλαδή από ιστοσελίδα που ήδη έχει η MG, με περιεχόμενο (φωτογραφίες, βίντεο κλπ) που επίσης ήδη έχει. Τα χρήματα έχουν υπολογιστεί έτσι, ώστε να μην υπόκεινται σε διαγωνισμό του Ν.4412.
Επομένως η MG δεν έχει και πολλά να κάνει. Από την άλλη το αποτέλεσμα δεν θα είναι σημαντικό, διότι θα περιορίζεται στην εμβέλεια του discovergreece. Δεν είναι σαν να έκανε digital marketing σε πλατφόρμες όπως π.χ. η google ή η tripadvisor κλπ, στις οποίες μάλιστα, αν και θα χρειαζόταν περισσότερους πόρους, θα μπορούσε να κάνει απευθείας ανάθεση λόγω αποκλειστικότητας (ο ΕΟΤ περνάει τις σχετικές δημόσιες συμβάσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο για τη νομιμότητα και παίρνει έγκριση) και φυσικά θα μπορούσε να έχει πολύ ευρύτερο αποτέλεσμα. Ουσιαστικά βοηθάει τη MG να επιβιώσει.
Κατά τη γνώμη μου, πρόκειται για κατάτμηση της προγραμματικής σύμβασης των 600.000 ευρώ απευθείας ανάθεση στο ΣΕΤΕ και η οποία πήγε «άπατη» λόγω ελεγκτικού συνεδρίου. Δεν υπήρξε τεκμηρίωση π.χ. στοιχεία για επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας».
Η περιφερειακή σύμβουλος καταλήγει σημειώνοντας ότι «Στα παραπάνω έργα, όπως η αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών στη Σύμη, η συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις στο εξωτερικό, ή η βελτίωση οδικών αξόνων δεν είμαστε αντίθετοι. Εκ του ρόλου μας όμως οφείλουμε να ελέγχουμε την διοίκηση και να αναδεικνύουμε ζητήματα με στόχο την εύρυθμη, κοινωνικά επωφελή και διαφανή λειτουργία της περιφέρειας».
Πηγή : http://www.koinignomi.gr