Θύελλα
αντιδράσεων προκαλεί η εμμονή του δημάρχου Κέας Γιάννη Ευαγγέλου να
περάσει με διαδικασίες fast track από το δημοτικό συμβούλιο την έγκριση
δωρεάν (!) μελέτης για τη δημιουργία μαρίνας νοικιάρικων ιστιοπλοϊκών
σκαφών στο γραφικό ψαροχώρι Βουρκάρι, το οποίο θεωρείται το κόσμημα του
νησιού και σήμερα αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες τουρίστες υψηλών
εισοδηματικών προδιαγραφών.
Στην
πρωτοφανή αυτή μεθόδευση είχε αναφερθεί εκτενώς και πάλι η εφημερίδα
«Δημοκρατία» τον περασμένο Ιανουάριο, έπειτα από καταγγελίες κατοίκων
που μιλούσαν για τραγική οικολογική υποβάθμιση και επιχειρηματικά σχέδια
επικίνδυνα αταίριαστα με την παραδοσιακή φυσιογνωμία του νησιού. Το
σχετικό ρεπορτάζ με τίτλο «Επενδυτής-φάντασμα αναστατώνει την Τζια»,
ανέφερε μεταξύ άλλων: «Η ασυνήθιστη (κατ’ άλλους αντιδεοντολογική)
“γενναιοδωρία” των μελετητών, αλλά και η πρεμούρα της δημοτικής Αρχής να
υιοθετήσει τη μελέτη με ψήφισμα έχουν δημιουργήσει μεγάλες αντιδράσεις,
καθώς περισσότεροι από 800 πολίτες (μεταξύ των οποίων και ξένοι υπήκοοι
που παραθερίζουν στο νησί) έχουν συνυπογράψει επιστολή διαμαρτυρίας)».
Πάνω από 2.000 υπογραφές
Σήμερα οι
υπογραφές έχουν ξεπεράσει τις 2.000, αλλά ο δήμαρχος απτόητος, σε πείσμα
μεγάλης μερίδας μόνιμων κατοίκων και παραθεριστών, σύσσωμης της
δημοτικής αντιπολίτευσης αλλά και επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται
στην περιοχή, φέρνει προς συζήτηση και προς ψήφιση το επίμαχο
«αναπτυξιακό σχέδιο» στο μεθαυριανό δημοτικό συμβούλιο.
Αυτή η
μονομερής ενέργεια που μαρτυρά ασυνήθιστη σπουδή, λες και συντρέχουν
δεσμευτικές καταληκτικές ημερομηνίες, εκτός του ότι αγνοεί τις φωνές
διαμαρτυρίας, κινείται στο όριο της νομιμότητας δεδομένου ότι δεν έχει
προηγηθεί -ως όφειλε- συνολικότερη στρατηγική μελέτη (master plan) για
την αξιοποίηση ολόκληρου του κόλπου του Αγίου Νικολάου που αποτελεί το
φυσικό λιμάνι της Τζιας. Αυτού του είδους η μελέτη, όπως τονίζει σε
ανακοίνωσή της και η επικεφαλής της δημοτικής αντιπολίτευσης κυρία
Ειρήνη Βελισσαροπούλου, είναι επιβεβλημένη, προκειμένου να διαπιστωθεί η
«φέρουσα ικανότητα» (δηλαδή το σημείο κορεσμού σε σκάφη) του νησιού και
ασφαλώς προηγείται κάθε επιμέρους χωροθέτησης.
Το
περασμένο Σάββατο και έπειτα από απαίτηση των κατοίκων και των
επαγγελματιών του νησιού ο δήμαρχος αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει
ενημερωτική εκδήλωση, αφού πρώτα είχε φροντίσει να εξασφαλίσει θετική
δημοσιότητα σε κυριακάτικη εφημερίδα που είχε ήδη τυπωθεί! Ομως τα
πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά. Σε μια κατάμεστη δημοτική αίθουσα και
σε ιδιαίτερα τεταμένο κλίμα παρουσιάστηκε μια νέα εκδοχή της μελέτης
χωροθέτησης από τον αρχιτέκτονα και τον λιμενολόγο που προσέφεραν τις
υπηρεσίες τους, πάντα… αφιλοκερδώς. Στην ουσία, επρόκειτο απλώς για την
προσθήκη μιας κάτοψης με ελαφρώς τροποποιημένο το δυναμικό των
εγκαταστάσεων της μαρίνας από 180 σε 150 σκάφη. Ωστόσο, στις επίμονες
ερωτήσεις των κατοίκων για το αν υπάρχει περιθώριο να μειωθεί η
χωρητικότητα ελλιμενισμού ώστε τα φιλοξενούμενα σκάφη να μην ξεπερνούν
τα 60, αφού αυτή είναι η μέγιστη προσέλευση στα Σαββατοκύριακα αιχμής,
οι… πρόθυμοι μελετητές ήταν κατηγορηματικοί: «Το σχέδιο συνδέεται με
συγκεκριμένο business plan και δεν είναι δυνατό να τροποποιηθεί επί το
ηπιότερον, διότι τότε θα χάσει το ενδιαφέρον του ο επενδυτής».
Η
προχειρότητα της μελέτης, οι προσχηματικές μικροαλλαγές, η προφανής
επιχειρηματική στόχευση αλλά και οι συνεχείς υπεκφυγές μαζί με τους
υψηλούς τόνους του δημάρχου γρήγορα προκάλεσαν έκρηξη στο ακροατήριο.
Ενδεικτικό είναι ότι γνωστός αρχιτέκτονας-designer, που μένει σχεδόν
μόνιμα στο νησί, δήλωσε εξοργισμένος με την επιδερμικότητα της μελέτης,
προέβλεψε ότι θα οδηγήσει σε ένα δάσος από κατάρτια ενοικιαζόμενων
σκαφών και αποχώρησε διαμαρτυρόμενος, καταγγέλλοντας τον δήμαρχο και
τους μελετητές για ύποπτες μεθοδεύσεις.
Στη
συνέχεια τον λόγο έλαβαν άλλοι γνωστοί αρχιτέκτονες και μηχανολόγοι,
καθώς και η επικεφαλής της δημοτικής αντιπολίτευσης, εκφράζοντας σφοδρές
αντιρρήσεις τόσο για τη σκοπιμότητα όσο και για τη λειτουργικότητα του
εν λόγω έργου. Ο κ. Στράτος Ιωαννίδης, πολιτικός μηχανικός και μόνιμος
κάτοικος του νησιού εδώ και 20 χρόνια, παραθέτοντας αδιάσειστα στοιχεία,
αμφισβήτησε την οικονομική βιωσιμότητα της «επένδυσης», η οποία
εκτιμάται ότι θα κοστίσει περί τα 5.000.000 ευρώ και -κατά τους
ισχυρισμούς του δημάρχου- δεν θα ενταχθεί σε κάποιο πρόγραμμα, αλλά θα
καλυφθεί με ίδια κεφάλαια του… επενδυτή!
Αρκετοί
από τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στο Βουρκάρι υποστηρίζουν
ότι η νέα μαρίνα θα εξυπηρετεί υπό τη μορφή καρνάγιου κυρίως
παροπλισμένα ή υπεράριθμα σε άλλα λιμάνια, ιστιοπλοϊκά σκάφη με μηδαμινό
οικονομικό όφελος για τις επιχειρήσεις του νησιού. Ομως, για να γίνει
αυτό, πρέπει να μπαζωθούν περίπου τρία στρέμματα αμμώδους παραλίας και
να χτιστεί ένα γιγαντιαίο κτίριο ύψους έξι μέτρων πάνω στον αιγιαλό!
Σύμφωνα με την παρουσίαση του δημάρχου, το κτίριο θα παραχωρηθεί για
δεκαετίες στους «επενδυτές» και θα διατίθεται για εμπορικές χρήσεις,
καφέ, εστιατόριο κ.λπ.
Επιχειρηματικά συμφέροντα
Πολλοί από
τους παρευρισκόμενους στην εκδήλωση μιλούν για σκάνδαλο, αφού
διακρίνουν συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα πίσω από την αχρείαστη
για τις ανάγκες του νησιού επένδυση. Δεν είναι τυχαίο ότι το μοντέλο
χωροθέτησης που υποβλήθηκε στο υπουργείου Τουρισμού και υιοθετήθηκε από
το Λιμενικό Ταμείο Σύρου βασίστηκε στη μελέτη-δωρέα που εκπόνησε
γραφείο, το οποίο υλοποιεί έργα εκχώρησης λιμενικών εγκαταστάσεων για
λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ!
Ούτε είναι
τυχαίο ότι συγκεκριμένος επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον χώρο
των ενοικιαζόμενων σκαφών αναψυχής και αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά
προβλήματα φαίνεται να κρύβεται πίσω από την «επένδυση», αφού προβάλλει
ως «συνδιοργανωτής συνεδρίου» τον ερχόμενο Οκτώβριο, με σχετικό
αντικείμενο, από κοινού με όλους τους εμπλεκομένους του έργου, δηλαδή
την αρμόδια διευθύντρια στο υπουργείο Τουρισμού που υπέβαλε την πρόταση,
την εταιρία μελετητών-δωρητών, τον αρμόδιο της ρυθμιστικής Αρχής κ.λπ.
Το πρόβλημα είναι ότι ουδείς πιστεύει ότι τελικά ο συγκεκριμένος
«επενδυτής» θα βάλει έστω και μία δεκάρα από την τσέπη του, αλλά θα
σπεύσει να αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης (π.χ. ΕΣΠΑ),
για να απολαύσει μόνο τους καρπούς της εκμετάλλευσης…
Σε κάθε
περίπτωση, η ατμόσφαιρα στο νησί παραμένει τεταμένη, με τους κατοίκους
και τους επαγγελματίες να απειλούν με κινητοποιήσεις, ακόμη και τις
ημέρες του Πάσχα. Ενδεικτικό της έντασης είναι ότι στην πρόσφατη
ενημερωτική εκδήλωση και ενώ τα αίματα είχαν ανάψει αναγκάστηκε να
επέμβει πυροσβεστικά ο ιερέας του νησιού, λέγοντας ότι η Τζια δεν πρέπει
να γίνει… Σκουριές! Σωστή η επισήμανση, μόνο που εκεί, στις Σκουριές,
δημιουργήθηκαν -έστω και εις βάρος του κράτους- μερικές χιλιάδες θέσεις
εργασίας. Οι μελέτες από την εμπειρία της Βαρκελόνης αναφέρουν ότι οι
σύγχρονες μαρίνες δημιουργούν μόλις… 4,4 νέες θέσεις εργασίας ανά 100
σκάφη.
Οργή από τους κατοίκους και τους παραθεριστές! Έτοιμοι να στείλουν φάκελο στον εισαγγελέα
Σύμφωνα με
νεότερες αποκλειστικές πληροφορίες της «δ», ομάδα κατοίκων και μόνιμων
παραθεριστών της Κέας που αντιτίθεται στα σχέδια επιχειρηματικής
εκμετάλλευσης του δημάρχου σκοπεύει να μπλοκάρει τη διαδικασία με
δικαστικά μέσα. Με επικεφαλής έναν έμπειρο Αθηναίο δικηγόρο,
ετοιμάζονται να καταθέσουν έναν εμπεριστατωμένο φάκελο τεκμηρίωσης στον
αρμόδιο εισαγγελέα, υποστηρίζοντας ότι δεν έχουν τηρηθεί οι
προβλεπόμενες διαδικασίες, στην περίπτωση πάντα που ο δήμαρχος κ.
Ευαγγέλου επιχειρήσει να περάσει τη μελέτη χωροθέτησης στο συμβούλιο της
Παρασκευής.
Οι
καταγγέλλοντες έχουν διαπιστώσει σωρεία παρατυπιών, κυρίως στην κατάθεση
και στην έγκριση από το Λιμενικό Ταμείο Σύρου (που είναι ο αρμόδιος
φορέας ανάθεσης) του αιτήματος για χωροθέτηση «τουριστικού καταφυγίου»,
καθώς είτε δεν υπάρχουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά είτε δεν έχουν
κοινοποιηθεί από τον δήμαρχο, ενώ σε κάθε περίπτωση δεν έχει προηγηθεί
το συνολικότερο master plan για τη διερεύνηση των πραγματικών
δυνατοτήτων τουριστικής αξιοποίησης συνολικά του λιμένος Αγ. Νικολάου.
Συγκεκριμένα,
βάσει του νόμου απαιτείται μία σειρά παραστατικών που συνοδεύουν το
αίτημα, μεταξύ των οποίων η μελέτη περιβαλλοντικών όρων και η έκθεση
αναλυτικής αρχαιολογικής τεκμηρίωσης (ΕΕΑΤ). Από το ΦΕΚ 4567 προκύπτει
ότι το Λιμενικό Ταμείο Σύρου έχει ήδη χωροθετήσει το τουριστικό
καταφύγιο στο Βουρκάρι, αλλά παραμένει ασαφές αν υπάρχουν οι εν λόγω
μελέτες και ποιος τις έχει χρηματοδοτήσει.
Η περίφημη
δωρεάν «προμελέτη» σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει
τέτοια επίσημα παραστατικά, απαραίτητα για την έγκριση του αιτήματος
χωροθέτησης, αφού είναι ενδεικτικό ότι η μόνη περιβαλλοντική πρόνοια που
προβλέπει για τη μαρίνα είναι η παρουσία «τροχήλατων συστημάτων
συλλογής λυμάτων από τις θέσεις των ελλιμενιζόμενων σκαφών»!
Σύμφωνα με
τις ίδιες πηγές, αν έχει υποβληθεί πλήρης έκθεση περιβαλλοντικών όρων,
πρέπει ο δήμαρχος να παρουσιαστεί στο δημοτικό συμβούλιο και να εξηγήσει
ποιος τη χρηματοδότησε. Σε περίπτωση μη τήρησης της προβλεπόμενης
διαδικασίας, ευθύνες, εκτός από τον δήμαρχο, έχουν η αναθέτουσα Αρχή
(δηλ. το Λιμενικό Ταμείο Σύρου) αλλά και η αρμόδια υπηρεσία του
υπουργείου Τουρισμού, από την οποία θεωρητικώς ξεκίνησε η διαδικασία.
Πλήρης
φάκελος των παραλείψεων και ενδεχόμενων παρατυπιών αναμένεται να σταλεί
άμεσα στο γραφείο της αρμόδιας υπουργού κυρίας Κουντουρά, καθώς και του
υπουργού Περιβάλλοντος κ. Τσιρώνη, ενώ σχετική ερώτηση στη Βουλή
ετοιμάζονται να καταθέσουν βουλευτές Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ, ζητώντας την
άμεση κοινοποίηση όλων των σχετικών εγγράφων, των μελετών και των
εγκρίσεων.
Ευθύνες,
πάντως, θα αντιμετωπίσουν πιθανότατα και οι δημοτικοί σύμβουλοι που θα
ψηφίσουν υπέρ της επιχειρηματικής εκμετάλλευσης του τουριστικού
καταφυγίου από τον ιδιώτη επενδυτή, αφού σε συνεδρίαση της απελθούσας
δημοτικής Αρχής για την αποδοχή της δωρεάν μελέτης το περασμένο
καλοκαίρι, ετέθη ρητά η προϋπόθεση ότι η αποκλειστική «χρήση και
εκμετάλλευση του τουριστικού λιμένα θα ανήκει στον Δήμο Κέας».
Τέλος,
ερευνώνται τυχόν υπόγειες διαδρομές ανάμεσα στην εταιρία των μελετητών
που εμπλέκεται στο έργο και σε συγκεκριμένο επιχειρηματία που
δραστηριοποιείται στον χώρο και φέρεται ότι ενδιαφέρεται «διακαώς» για
την εν λόγω… επένδυση.
Πηγή: «Δημοκρατία»
Πηγή :
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου