Η κρουαζιέρα φέρνει στις ακτές μας το 10% των τουριστών που έρχονται κάθε χρόνο στη χώρα μας, αλλά μόνο το 3% των συνολικών τουριστικών εσόδων, υπογραμμίζει στη νέα της μελέτη ο οργανισμός έρευνας και ανάλυσης "διαΝΕΟσις",
Γιατί ενώ διαθέτουμε ένα τόσο δημοφιλή προορισμό εισπράττουμε τόσο λίγα από τη συγκεκριμένη αγορά;
Στην προηγούμενη μελέτη η διαΝΕΟσις διαπίστωσε ότι υπήρξε μηδαμινή επίπτωση από την άρση του καμποτάζ στις ελληνικές θάλασσες, και πως το πρόβλημα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα δεν είναι τόσο θεσμικό όσο πρόβλημα υποδομών, διαδικασιών και έλλειψης συνεργασίας:
Τα ελληνικά λιμάνια και, σε ένα γενικότερο πλαίσιο, οι ελληνικοί τουριστικοί προορισμοί δεν είναι "φιλικά" προς την κρουαζιέρα. Τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα για να διεκδικήσει το μερίδιο της αγοράς που της αξίζει;
ανάθεσε στον Αναπληρωτή Καθηγητή Οικονομικής και Πολιτικής Λιμένων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου Θάνο Πάλλη, τον ερευνητή και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ports & Shipping Advisory Γιώργο Βαγγέλα και μια ομάδα ερευνητών να μελετήσουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αγορά της κρουαζιέρας, να αναλύσουν την αγορά της Μεσογείου ειδικότερα, να αξιολογήσουν τα 42 ελληνικά λιμάνια που φιλοξενούν κρουαζιερόπλοια ως προς τις υπηρεσίες που παρέχουν, να εντοπίσουν τα έξι από αυτά που μπορούν να εξελιχθούν σε σημαντικούς λιμένες αφετηρίας κρουαζιέρας (home-porting) και να διατυπώσουν συγκεκριμένες προτάσεις για την αναβάθμισή τους.
Ποια είναι η εικόνα στην περιοχή της Μεσογείου;
Τα τελευταία χρόνια, η αγορά της κρουαζιέρας στην Ελλάδα παρουσιάζει στασιμότητα, παρά την άρση του καμποτάζ και τις θετικές επιδόσεις του τουρισμού.Ειδικότερα, έχουμε το 11% της επιβατικής κίνησης στην αγορά της Μεσογείου (που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη του κόσμου), αλλά μόνο το 8% του αριθμού επιβατών και μόνο το 6% του home-porting.
Η Ελλάδα είναι πολύ πίσω από τους κύριους ανταγωνιστές της: το 50,4% των home-portings της Μεσογείου γίνονται στους 7 λιμένες αφετηρίας της Ιταλίας και το 31,4% στους 15 λιμένες αφετηρίας της Ισπανίας.
Αυτό σύμφωνα με το "διαΝΕΟσις" οφείλεται στο γεγονός ότι τα ελληνικά λιμάνια δεν αποτελούν ελκυστικό προορισμό home-porting λόγω, των ανεπαρκών δομών και της ανεπαρκούς διαχείρισης που παρατηρείται σε αρκετές περιπτώσεις.
Πώς ένα λιμάνι θα γίνει ελκυστικό home-port;Ανάμεσα στα 81 κριτήρια που εξετάζουν οι εταιρείες κρουαζιέρας, τα πιο σημαντικά είναι
:-η διαθεσιμότητα μεγάλου διεθνούς αεροδρομίου κοντά στο λιμάνι
-ο αριθμός αεροπορικών συνδέσεων
-η αξιοπιστία των αεροπορικών μεταφορών-η ασφάλεια του προορισμού-το βάθος του λιμένα
-οι υποδομές επιβίβασης
-αποβίβασης και διαχείρισης επιβατών
-οι υπηρεσίες ασφάλειας και
-η ύπαρξη περιοχών ιστορικού ενδιαφέροντος κοντά στο λιμάνι.
-Τα ελληνικά λιμάνια που μπορούν δυνητικά να γίνουν αποτελεσματικά home-ports είναι κατά σειρά: ο Πειραιάς, το Ηράκλειο, η Θεσσαλονίκη, η Ρόδος, το Λαύριο και η Κέρκυρα.
Οι προτάσεις
Η έρευνα καταλήγει σε συγκεκριμένες προτάσεις για τα ελληνικά λιμάνια γενικότερα, αλλά και για τρία από αυτά ειδικότερα (Πειραιάς, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη).
Οι προτάσεις περιλαμβάνουν
:-Ανάπτυξη επαρκών δομών με επενδύσεις (κυρίως από ιδιώτες)
-Ανάληψη πρωτοβουλιών για την επέκταση της τουριστικής περιόδου και τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών στο λιμάνι
-Ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας με τις εταιρείες κρουαζιέρας
-Ανάληψη θεσμικών πρωτοβουλιών για τη διευκόλυνση των ιδιωτικών επενδύσεων, για τον εκσυγχρονισμό της Πλοηγικής Υπηρεσίας και την επίλυση των προβλημάτων με τις κλειστές αγορές και τα ωράρια των αρχαιολογικών χώρων
-Εξέλιξη των φορέων διαχείρισης των λιμανιών για να μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της σύγχρονης αγοράς και-Επέκταση και σε άλλες αγορές κρουαζιέρας, όπως η ασιατική.
Πηγή : http://www.tornosnews.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου