Σοβαρές καθυστερήσεις στα πιο εμβληματικά μεγάλα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων που σχεδιάζει ο διαχειριστής του συστήματος και χρονοδιαγράμματα που δύσκολα θα τηρηθούν, περιλαμβάνονται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ που ανακοινώθηκε προ ημερών.
Με τη διασύνδεση της Σύρου να με το Λαύριο και τα κοντινά νησιά ολοκληρώνεται η Α’ Φάση ενεργειακής διασύνδεσης του νομού με τον ηπειρωτικό κορμό της χώρας, με το συνολικό έργο να εκτείνεται έως το 2022, ενώ παράλληλα εξετάζονται οι λύσεις και για τα υπόλοιπα νησιά. http://www.capital.gr/epixeiriseis/3264538/anaboles-kai-problimata-sta-megala-erga-tou-admie
Με τη διασύνδεση της Σύρου να με το Λαύριο και τα κοντινά νησιά ολοκληρώνεται η Α’ Φάση ενεργειακής διασύνδεσης του νομού με τον ηπειρωτικό κορμό της χώρας, με το συνολικό έργο να εκτείνεται έως το 2022, ενώ παράλληλα εξετάζονται οι λύσεις και για τα υπόλοιπα νησιά. http://www.capital.gr/epixeiriseis/3264538/anaboles-kai-problimata-sta-megala-erga-tou-admie
Το προκαταρκτικό σχέδιο του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση η ΑΔΜΗΕ, στο οποίο παρουσιάζεται, μεταξύ άλλων, αναλυτικά η πορεία της κάθε φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων καθώς και τα αποτελέσματα έρευνας για τη διασύνδεση των υπολοίπων νησιών.
Οι τρεις φάσεις διασύνδεσης των Κυκλάδων
Πρόκειται για τη διασύνδεση των νησιών Σύρου, Μυκόνου, Πάρου και Νάξου με το ΕΣΜΗΕ καθώς και την ενίσχυση της διασύνδεσης του συγκροτήματος Άνδρου - Τήνου.
Το έργο αποσκοπεί αφενός στην αύξηση της αξιοπιστίας τροφοδότησης των διασυνδεόμενων νησιών και αφετέρου στη μείωση του κόστους παραγωγής με την υποκατάσταση του πετρελαίου με άλλες πηγές ενέργειας, σε συνάρτηση με την εξέλιξη του ενεργειακού μείγματος ηλεκτροπαραγωγής στην ηπειρωτική χώρα.
Ο σχεδιασμός του έργου διαμορφώθηκε με γνώμονα την ελάχιστη δυνατή περιβαλλοντική όχληση των νησιών, ενώ η διασύνδεση μεταξύ τους και με το ηπειρωτικό σύστημα προβλέπεται να γίνει μέσω υποβρυχίων καλωδιακών συνδέσεων.
Α’ Φάση: Οι συνδέσεις Σύρος – Λαύριο & Σύρος – Πάρος, Μύκονος, Τήνος ολοκληρώνονται στους επόμενους μήνες
Η υλοποίηση της Α’ Φάσης διασύνδεσης είναι σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του 2018. Με βάση τον αναθεωρημένο σχεδιασμό, η Α’ Φάση περιλαμβάνει τη σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο, καθώς και με την Πάρο, τη Μύκονο και την Τήνο.
Η Α’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων περιλαμβάνει τα ακόλουθα επιμέρους υποέργα:
Αρχική σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο με υποβρύχιο καλώδιο
Σύνδεση της Σύρου με το βόρειο άκρο της Τήνου με υποβρύχιο καλώδιο
Ακτινική τροφοδότηση της Πάρου από τη Σύρο με υποβρύχιο καλώδιο
Ακτινική τροφοδότηση της Μυκόνου από τη Σύρο με υποβρύχιο καλώδιο
Κατασκευή των υποσταθμών κλειστού τύπου (GIS) επί της Σύρου, Πάρου και Μυκόνου, (συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης πηνίων και SVC επί της Σύρου, πηνίων και πυκνωτών επί της Πάρου) καθώς και των απαιτούμενων έργων σύνδεσης στο Λαύριο (GIS με έναν αυτομετασχηματιστή και πύλες) και στο σημείο ζεύξεως επί της Τήνου.
Ο υποσταθμός ζεύξης στο Λαύριο θα χρησιμοποιηθεί και για την εκτροπή όλων των αναχωρήσεων σε αυτόν, με σκοπό την ισχυρότερη σύνδεση των συστημάτων της περιοχής και μεγαλύτερη αξιοπιστία του δικτύου των Κυκλάδων. Παρέχεται επίσης η δυνατότητα να εξυπηρετηθεί η δεύτερη σύνδεση Λαυρίου – Σύρου.
Β’ Φάση: Πάρος – Νάξος & Νάξος – Μύκονος ολοκληρώνονται μέχρι τις αρχές του 2020
Η Β’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2019 ή στις αρχές του 2020 και περιλαμβάνει τα ακόλουθα επιμέρους υποέργα:
Σύνδεση Πάρου - Νάξου με υποβρύχιο καλώδιο
Σύνδεση Νάξου - Μυκόνου με υποβρύχιο καλώδιο
Επίσης προωθείται και η αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης Άνδρος – Λιβάδι (Ν. Εύβοια) και Άνδρος – Τήνος με την εγκατάσταση νέων υποβρυχίων καλωδίων
Με την ολοκλήρωση και των συγκεκριμένων βρόγχων θα ενισχυθεί η αξιοπιστία τροφοδότησης των τριών αυτών νησιών, ενώ προβλέπονται οι περιπτώσεις απώλειας καλωδίων, με μοναδική περίπτωση ανάγκης λειτουργίας αυτόνομου σταθμού παραγωγής (ΑΣΠ) την απώλεια του καλωδίου Λαυρίου – Σύρου.
Γ’ Φάση: Δεύτερο καλώδιο Λαυρίου – Σύρου μέχρι το 2022
Η Γ’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της διασύνδεσης με την τοποθέτηση και του δεύτερου καλωδίου Λαυρίου – Σύρου, με στόχο την εξασφάλιση της απαιτούμενης αξιοπιστίας για όλες τις λειτουργικές συνθήκες, αναλόγως και με την εξέλιξη της ζήτησης των διασυνδόμενων νησιών.
Με την ολοκλήρωση της Γ’ Φάσης εξασφαλίζεται πλήρης αξιοπιστία τροφοδότησης του συγκροτήματος των Κυκλάδων για χρονικό ορίζοντα μίας δεκαετίας. Καθίσταται όμως σαφές ότι σε κάθε περίπτωση, ακόμη και μετά την κατασκευή όλων των φάσεων του έργου, θα πρέπει να διατηρηθεί παραγωγικό δυναμικό στα νησιά, ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν έκτακτα περιστατικά.
Στην κατεύθυνση αυτή, ο ΑΔΜΗΕ σε συνεργασία με τη ΔΕΗ και με τη συνδρομή του ΔΕΔΔΗΕ έχει δρομολογήσει διαδικασίες για τον καθορισμό των ΑΣΠ που θα παραμείνουν στα νησιά σε ψυχρή εφεδρεία και των αντίστοιχων οικονομικών και λειτουργικών όρων.
Συνοδά Έργα Διασύνδεσης των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα
Στα συνοδά έργα διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα υπολογίζεται η σύνδεσή του με το αντίστοιχο σύστημα της Εύβοιας, για το οποίο για λόγους βελτίωσης αξιοπιστίας έχει πραγματοποιηθεί ήδη η αναβάθμιση των απλοποιημένων πυλών σε πλήρεις, σε δύο υφιστάμενους Υ/Σ της Εύβοιας (Κάρυστος και Λιβάδι), καθώς και στον υφιστάμενο σταθμό Άνδρου.
Επίσης, για την λόγους τηλεποπτείας και τον τηλεελέγχου των εγκαταστάσεων στους νέους Υ/Σ των Κυκλάδων, θα απαιτηθεί η εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών εντός των αγωγών προστασίας των γραμμών μεταφοράς στα εναέρια κυκλώματα των μεταξύ των υποσταθμών Αλιβερίου και Λιβαδίου στην Εύβοια, στο εναέριο τμήμα γραμμών μεταφοράς επί της Άνδρου, καθώς και στα εναέρια κυκλώματα των γραμμών μεταφοράς μεταξύ των ΚΥΤ Αγ. Στεφάνου και Λαυρίου στην Αττική.
Για την άρση του περιορισμού που προκύπτει από τις εν λειτουργία μονάδες στη Νότια Εύβοια, έχουν τεθεί σε λειτουργία νέα έργα Μεταφοράς για την περιοχή, τα οποία περιλαμβάνουν τη σύνδεση διπλού κυκλώματος Νέα Μάκρη – Πολυπόταμος – Νότια Εύβοια συμπεριλαμβανομένων και δύο υποβρυχίων καλωδίων.
Διασύνδεση Νότιου και Δυτικού Συγκροτήματος των Κυκλάδων με το ΕΣΜΗΕ
Όσον αφορά την οικονομοτεχνική διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων ηλεκτροδότησης των Ηλεκτρικών Συστημάτων των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών στην περιοχή των Κυκλάδων, για τα οποία δεν βρίσκεται σε ισχύ κάποιος υφιστάμενος προγραμματισμός ηλεκτρικής διασύνδεσής τους με το ΕΣΜΗΕ, εξετάστηκε η πιθανότητα διασύνδεσης τους με το ΕΣΜΗΕ συγκριτικά με την αυτοδύναμη ανάπτυξή τους σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Πρόκειται για εναλλακτικά σενάρια ηλεκτροδότησης, με βάση την ενεργειακή ανάλυση των συγκεκριμένων νησιών σε ετήσια βάση, στα οποία εξετάζονται τα νησιά: Κύθνος, Σέριφος, Σίφνος, Μήλος, Θήρα, Ανάφη, Αστυπάλαια, Αμοργός και Δονούσα.
Προτείνονται λοιπόν τα εξής:
1. Αυτόνομη λειτουργία με θερμικούς σταθμούς παραγωγής, χωριστά σε κάθε νησί. Για την πληρότητα της ανάλυσης, εξετάζεται τόσο η χρήση προϊόντων πετρελαίου, όσο και η μετατροπή των μονάδων για καύση φυσικού αερίου με την ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών αποθήκευσης και μεταφοράς του δεύτερου.
2. Διασύνδεση με το ΕΣΜΗΕ με υποβρύχια καλώδια, κατά τρόπο που να εξασφαλίζεται ικανοποιητικά η συνέχεια ηλεκτροδότησης του νησιού, ακόμα και σε σοβαρές διαταραχές.
Το προτεινόμενο σενάριο διασύνδεσης των εξεταζόμενων νησιών με το ΕΣΜΗΕ προτείνεται η διασύνδεση σε βρόχο μεταξύ Θήρας, Μήλου και Σίφνου με υποβρύχια καλώδια. Εξετάστηκε εναλλακτικά η επιλογή της Σερίφου έναντι της Σίφνου ενώ για τη διασύνδεση Μήλου – Θήρας εξετάστηκε εναλλακτικά η πραγματοποίηση ενδιάμεσης στάσης με κατασκευή στη Φολέγανδρο, αλλά και τη σύνδεση με το υφιστάμενο δίκτυο μέσης τάσης μεταξύ των νησιών Φολέγανδρος, Σίκινος, Ίος, Πάρος.
Τέλος εξετάζεται επιπλέον και η διασύνδεση υπό μέση τάση των ηλεκτρικών σταθμών Αμοργού και Δονούσας με το συγκρότημα της Παροναξίας και των ηλεκτρικών σταθμών Ανάφης και Αστυπάλαιας με τη Θήρα.
Αποτελέσματα διερεύνησης για τη διασυνδεδεμένη λειτουργία με το ΕΣΜΗΕ
Με βάση τα αποτελέσματα της ενεργειακής ανάλυσης που πραγματοποιήθηκε, με το προτεινόμενο σχήμα διασύνδεσης δεν προκύπτει ανάγκη παράλληλης λειτουργίας τοπικής συμβατικής παραγωγής, ωστόσο, η ενεργειακή ανάλυση καλύπτει μόνο τις περιπτώσεις κανονικής λειτουργίας και όχι περιπτώσεις εκτάκτων συνθηκών.
Για τον λόγο αυτό πραγματοποιήθηκε από τον ΑΔΜΗΕ ενεργειακή ανάλυση, όπου και θεωρήθηκε ότι η διατήρηση ενός μόνο τοπικού σταθμού παραγωγής, επαρκεί για να καλύψει το σύνολο της επιπλέον ζήτησης των νησιών που δεν καλύπτεται από τη διασύνδεση με το ΕΣΜΗΕ, σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών.
Εξετάστηκαν δύο περιπτώσεις είτε διατήρησης ενός υφιστάμενου ΑΣΠ και συγκεκριμένα της Πάρου λόγω χωροθέτησης, σε ψυχρή εφεδρεία ο οποίος θα τίθεται σε λειτουργία μόνο σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών, είτε εγκατάσταση και λειτουργία νέου γεωθερμικού σταθμού στη Μήλο, ο οποίος θα τίθεται σε λειτουργία κατά προτεραιότητα ως σταθμός ανανεώσιμης πηγής ενέργειας (ΑΠΕ).
Πηγή :
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου