Μόλις
η «Ορκα», το καραβάκι με τη μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση από όσα κάνουν το
εικοσάλεπτο δρομολόγιο Μύκονος – Δήλος, πλησίασε στο λιμάνι της Δήλου
και αποκτήσαμε μια πρώτη αίσθηση του μεγέθους του νησιού αντικρίζοντάς
το από το κατάστρωμα, αναρωτηθήκαμε αυτό που μάλλον οι περισσότεροι
επισκέπτες έχουν σκεφθεί: Πώς είναι δυνατόν σ’ αυτήν τη «βραχονησίδα»
της Μεσογείου να έζησαν κάποτε ειρηνικά, σεβόμενοι ο ένας τον Θεό και
τις παραδόσεις του άλλου, σχεδόν 30 χιλιάδες άνθρωποι, όχι μόνο από την
Αθήνα και τη Ρώμη αλλά από την Πελοπόννησο, την Κεντρική Ελλάδα, τη
Μακεδονία, τη Θράκη, την Ιωνία, την Καππαδοκία, τη Συρία, την Αίγυπτο,
την Αραβία και αλλού.
Σύμφωνα
λοιπόν με τους αρχαιολόγους και όσους έχουν μελετήσει τους μύθους και
την ιστορία του μοναδικού νησιού, ο κοσμοπολιτισμός με την ουσιαστική
του έννοια γεννήθηκε εκεί. Σήμερα, ανιχνεύεται μόνο στην πανσπερμία των
τουριστών που την επισκέπτονται, γιατί σε όλα σχεδόν τα υπόλοιπα πεδία, η
Δήλος είναι ο «φτωχός συγγενής» της απαστράπτουσας Μυκόνου. Τα
προβλήματα είναι γνωστά. Ελλειψη προσωπικού, δύσκολες συνθήκες διαβίωσης
χωρίς συγκοινωνία τον χειμώνα, απαρχαιωμένο πωλητήριο και ένα ιδιαίτερα
παλιό κτίριο του μουσείου με επείγουσες ανάγκες για συντήρηση αλλά και
ανανέωση της μόνιμης έκθεσης. Ολα, αποτέλεσμα των παθογενειών και της
αδυναμίας του Δημοσίου να διαχειριστεί την πολύτιμη περιουσία του.
Το
τριήμερο 2, 3 και 4 Οκτωβρίου, όμως, είχε πολλές θετικές ειδήσεις για τη
Δήλο αλλά και τη Μύκονο. Με σημαντικότερη την ανακοίνωση από τον
Δημήτρη Αθανασούλη, προϊστάμενο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, του
μεγαλόπνοου προγράμματος «Αρχιπέλαγος Plus», το οποίο προβλέπει μεγάλες
επεμβάσεις σε έξι μουσεία των Κυκλάδων.
Σε αυτά
περιλαμβάνεται η αναστήλωση της Στοάς του Φιλίππου και η ανακαίνιση και
επέκταση του μουσείου στη Δήλο, καθώς και η ανακαίνιση του επίσης
γηρασμένου μουσείου Μυκόνου. Το πρότζεκτ συγκροτήθηκε από την Εφορεία
Κυκλάδων και προωθήθηκε ως προς την εξεύρεση χορηγού από τον προηγούμενο
υπουργό Πολιτισμού, Νίκο Ξυδάκη. Βρέθηκαν ευήκοα ώτα και η ιδιωτική
χορηγία, που αναμένεται να αγγίξει το ποσό των 12 εκατομμυρίων ευρώ,
έχει προχωρήσει στο τελικό στάδιο έγκρισής της.
Ανακοινώθηκαν
πολλά ακόμη: η προσπάθεια υλοποίησης της εγκεκριμένης μελέτης μερικής
αποκατάστασης του θεάτρου της Δήλου, ο εμπλουτισμός των διαδρομών των
επισκεπτών, καθώς και η δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών, η υποβολή για
χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά προγράμματα έρευνας και τεχνολογίας της
πρότασης με τίτλο «Η ανασκαφή ως έκθεμα», η ανάδειξη μιας σειράς
μνημείων που μαρτυρούν τη διαχρονική παρουσία του ανθρώπου στη Μύκονο
από την προϊστορία μέχρι τις μέρες μας και θα διασκεδάσει την ανήκεστο
βλάβη που έχει υποστεί το μοναδικό βραχώδες τοπίο της από την άναρχη και
εκτός κλίμακος δόμηση κ.ά. Επίσης, παρουσιάστηκε από τον Γάλλο
αρχαιολόγο Jean-Charles Moretti, διευθυντή των γαλλικών ανασκαφών στη
Δήλο, ο «Ατλαντας της Δήλου», ένα έργο που ολοκληρώθηκε έπειτα από 10
χρόνια δουλειάς και περιλαμβάνει ακριβείς χάρτες της Δήλου και του
αρχαιολογικού χώρου, που θα γίνουν η βάση ερευνών, μελετών και
επεμβάσεων στο νησί.
Με τι
χρήματα θα γίνουν όλα αυτά; Η Εφορεία προσπαθεί να αντλήσει ευρωπαϊκούς
πόρους –είναι γνωστό βέβαια ότι στην επόμενη προγραμματική περίοδο οι
ευρωπαϊκές πιστώσεις για τις πολιτιστικές υποδομές θα είναι πολύ
περιορισμένες–, είναι ανοιχτή σε ιδιωτικά κεφάλαια όπως στην περίπτωση
του «Αρχιπελάγους Plus», ενώ θα ήθελε πολύ να δει την τοπική κοινωνία να
συνεισφέρει ουσιαστικά στην πολιτιστική αφύπνιση της Μυκόνου.
Ενα καλό
πρώτο μήνυμα ήταν ο κόσμος της Μυκόνου που γέμισε ασφυκτικά το βράδυ του
Σαββάτου το Cine Μαντώ στη Χώρα. Η αφορμή ήταν η προβολή της 25λεπτης
ταινίας «Δήλος 2015» του Αντώνη-Θεοχάρη Κιούκα, με πρωταγωνιστή τον
ηθοποιό Γιώργο Χωραφά, κεντρική εκδήλωση του θεσμού που γεννήθηκε φέτος
από μια ομάδα Μυκονιατών και στηρίζεται αποκλειστικά σε ιδιωτικά
κεφάλαια. Εχει τίτλο «Α-DELOS/DELOS», και θα πραγματοποιείται κάθε χρόνο
στα νησιά της Μυκόνου και της Δήλου, φιλοδοξώντας να γίνει ένας διεθνής
πολιτιστικός θεσμός υψηλής ποιότητας.
Πηγή: Καθημερινή
Πηγή :
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου