Στην τελική ευθεία –όπως όλα δείχνουν- εισέρχεται η προσπάθεια διάσωσης για το Νεώριο Σύρου. Οι διεργασίες για την ανάδειξη του στρατηγικού επενδυτή που θα αναλάβει την εξυγίανση του πολύπαθου ναυπηγείου κορυφώνονται, με κυβερνητική πηγή να δηλώνει πως «έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την εξεύρεση λύσης».
Από την περασμένη εβδομάδα βρίσκονται σε εξέλιξη αλλεπάλληλες συναντήσεις με τους υποψήφιους επενδυτές ενώ σήμερα αναμένεται συνάντηση και με την Cosco, προκειμένου να διερευνηθούν οι προθέσεις της.
Πηγές της κινέζικης εταιρείας επιβεβαιώνουν τη συνάντηση και τονίζουν πως πηγαίνουν στο ραντεβού κατόπιν πρόσκλησης της κυβέρνησης, προσθέτοντας πως περιμένουν να ακούσουν με ενδιαφέρον την πρότασή της.
Κυβερνητική πηγή εκτιμά πως η ανάδειξη του νικητή δεν πρόκειται να αργήσει και τονίζει πως μέχρι το τέλος της τρέχουσας εβδομάδα θα υπάρχει πλήρης εικόνα για την κάθε πρόταση ξεχωριστά.
Όπως λέει η ίδια πηγή, παρότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό όριο που να δεσμεύει την κυβέρνηση υπάρχουν περίπου 300 εργαζόμενοι στους οποίους οφείλονται δεδουλευμένα 20 μηνών και οι οποίοι αγωνιούν για το μέλλον τους.
Ξεκαθαρίζει ακόμη ότι φαβορί δεν υπάρχει και νικητής θα αναδειχθεί αυτός που θα βάλει τα περισσότερα χρήματα, εξασφαλίζοντας παράλληλα την άμεση επαναλειτουργία του ναυπηγείου.
Άνθρωποι που παρακολουθούν στενά την υπόθεση αναφέρουν πως οι διαπραγματεύσεις είναι σκληρές, με την κάθε πλευρά να πιέζει για το καλύτερο δυνατό.
Είναι ενδεικτικό πως η αμερικάνικη ONEX αποφάσισε να «ανεβάσει» σημαντικά την προσφορά της στα 60 εκατ. ευρώ από 40 εκατ. ευρώ, ζητώντας ωστόσο διευκολύνσεις στην εξόφληση των υποχρεώσεων που βαραίνουν το ναυπηγείο. «Σηκώσαμε τον πήχη ψηλά, γιατί θέλουμε να αποκτήσουμε το ναυπηγείο. Το τίμημα που δίνουμε είναι οκτώ φορές πάνω από την σημερινή αξία της επιχείρησης», σημειώνει στέλεχος της εταιρείας
Ο ίδιος υπογραμμίζει πως στην ONEX προτάθηκε να αποκτήσει «πακέτο» και τα ναυπηγεία της Ελευσίνας, κάτι που ωστόσο δεν έγινε αποδεκτό. «Η πρότασή μας αφορά αποκλειστικά το Νεώριο. Εάν στο κάδρο μπει και η Ελευσίνα τότε θα χρειαστούμε χρόνο για να εξετάσουμε το ζήτημα και να καταθέσουμε νέα πρόταση», είπε στους αρμόδιους υπουργούς η πλευρά της αμερικάνικης εταιρείας.
Τι λένε οι εργαζόμενοι
Πέραν της ONEX του Πάνου Ξενοκώστα, ενδιαφέρον για το Νεώριο έχουν εκδηλώσει η κορεάτικη Daewoo μέσω εκπροσώπων της αλλά και ομάδα εφοπλιστών και επιχειρηματιών από την Σύρο.
Εκπρόσωπος των εργαζομένων τονίζει την ανάγκη να υπάρξει άμεσα λύση στο πρόβλημα καθώς οι εργαζόμενοι «δεν αντέχουν άλλο».
Υπογραμμίζει μάλιστα πως το γεγονός πως παραμένουν τόσοι πολλούς μήνες απλήρωτοι δημιουργεί τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα σε ολόκληρο την Σύρο, αφού το ναυπηγείο «καταλαμβάνει το 80% της οικονομίας του νησιού».
Διευκρινίζει πως η τοπική κοινωνία τάσσεται υπέρ της λύσης που προτείνει η ONEX, (όπως λέει υπάρχουν και σχετικά ψηφίσματα) καθώς είναι η μόνη που εξασφαλίζει την επαναλειτουργία του ναυπηγείου ως έχει και όχι ως μαρίνα ή κάποια άλλη χρήση και ταυτόχρονα εξασφαλίζει τη διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας.
Πίεση ασκούν και οι επενδυτές, οι οποίοι θέλουν να ξεκαθαρίσει το τοπίο το συντομότερο δυνατό. Κύκλοι της ONEX λένε πως δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο καθώς το ναυπηγείο χρειάζεται ευρεία συντήρηση για να τεθεί ξανά σε πλήρη λειτουργία και να είναι ανταγωνιστικό.
Να σημειωθεί πως οι συνολικές υποχρεώσεις των ναυπηγείων Νεωρίου ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά χρέη προς Δημόσιο και ΙΚΑ ενώ ο τραπεζικός δανεισμός κυμαίνεται στα 6,5 εκατ. ευρώ.
156 χρόνια ιστορίας
Το Νεώριο Σύρου λειτουργεί από το 1861 και είναι ένα από τα παλαιότερα μηχανουργεία της Ελλάδας. Άλλαξε πολλά χέρια και πέρασε από διαδοχικές φάσεις ακμής και παρακμής ενώ οι σημαντικότεροι Ερμουπολίτες διατέλεσαν μέτοχοι, σύμβουλοι, αλλά και δανειστές ή προμηθευτές της εταιρείας.
Τα πρώτα χρόνια την τεχνική διεύθυνση είχαν Αγγλοι και Γάλλοι. Μετά το κλείσιμο του επί δύο σχεδόν χρόνια, το Νεώριο αγοράστηκε το 1994 από τη σημερινή «Νεώριoν Νέα Α.Ε.» που ανήκει στον επιχειρηματία Νίκο Ταβουλάρη και άρχισε να λειτουργεί ξανά. Το 1997 η εταιρεία προέβη στην αγορά και των ναυπηγείων της Ελευσίνας.
Τα τελευταία χρόνια το Νεώριο αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα λόγω και του σκληρού ανταγωνισμού από τα ναυπηγεία της Τουρκίας και της Μάλτας.
Εξυπηρετεί κυρίως ακτοπλοϊκά πλοία με ελληνική σημαία των γραμμών του Αιγαίου για τον ετήσιο τακτικό δεξαμενισμό και συντήρησή τους. Από τον περασμένο Φεβρουάριο παραμένει κλειστό ενώ τα δυο τελευταία χρόνια υπολειτουργεί.
Πηγή : http://www.mononews.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου